Criticize to Kazantzakis based on Love, freedom and justice in opposite of Christian
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationMohammad Hasan Barzegar 1 , arastoo mirani 2 , mohammadali mir 3
1 - Islamic Azad University
2 - Assistant Professor
3 - Assistant Professor
Keywords: Christian morality, Christ, love, justice, freedom, monasticism, Kazantzakis. ,
Abstract :
Christian morality has undergone various ups and downs since its formation. In the last two decades, Western thinkers, philosophers, and theologians have criticized the Bible and its teachings, the historical character of Jesus Christ, the behavior and actions of the church and the its leaders in the Middle Ages. In his writings, Nikos Kazantzakis criticizes institutional Christianity, the portrayal of Jesus Christ in the Bible, and his teachings and Christian monasticism. Relying on components such as love, freedom and justice, he portrays the Christian to be a model for the human race in modern times, which is experiencing a moral and spiritual crisis. Kazantzakis critiques Christianity, in which the church and the clergy seek to justify the degenerate morals of society, the rich and the poor, and the domination of oppressors and tyrants over society through deterministic teachings. He sees Christian monasticism as devoid of the creative spirit that separates man from the earth today but does not take him to heaven. This study aims to present Kazantzakis critiques of Christian ethics through descriptive methods and data analysis in some of his works.
کتاب مقدس.
قرآن کریم.
استید، کریستوفر. (1387). فلسفه در مسیحیت باستان. ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی. چاپ دوم. قم. مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
اندرسن، سوزانلی. (1387). فلسفه کیر کگور. ترجمۀ خشایار دیهیمی. چاپ دوم. طرح نو.
برانتل، جورج. (1381). آیین کاتولیک. ترجمۀ حسن قنبری. قم. مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
بورونی، علی. (1385). محبت، آموزۀ اخلاقی اسلام و مسیحیت. فصلنامۀ اخلاق. شماره چهارم. صص: 124-152.
پالمر، رابرت روزول. (1396). تاریخ جهان نو. جلد1. ترجمۀ ابوالقاسم طاهری. انتشارات امیرکبیر.
پترسون، مایکل و دیگران. (1376). عقل و اعتقاد دینی. ترجمۀ احمد (آرش) نراقی و ابراهیم سلطانی. چاپ اول. طرح نو.
پتفیشر، ماری. (1388). دین در قرن بیست و یکم. ترجمۀ مرضیه سلیمانی. چاپ اول. تهران. نشر علمی.
ترول، کریستین دبلیو. (1378). معنویت کاتولیک حال و آینده ظهو ویژگیهای تازهای از سنتی مستدام در پاسخ به تجدد. ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند. مجله نقد و نظر. سال پنجم. شماره سوم و چهارم. صص: 180- 165.
تعالیم کلیسای کاتولیک، (1393). ترجمۀ احمد رضا مفتاح و دیگران. قم. دانشگاه ادیان و مذاهب.
خاکی، غلامرضا. (1387). نیکوس کازانتزاکیس، جویندۀ بیباک خدا بر روی خاک. تهران. نشر رسش.
داستایوسکی، فیودور. (1387). ابله. ترجمۀ سروش حبیبی. چاپ پنجم. تهران. نشر چشمه.
دورانت، ویل. (1337). تاریخ تمدن. جلد 6 (اصلاح دینی). ترجمۀ احمد آرام [و دیگران]. تهران. نشر اقبال.
راسل، برتراند. (1397). چرا من مسیحی نیستم. گردآوری: پل ادواردز. مترجم: امیر سلطانزاده. چاپ سوم. تهران. نشر علم.
رسول زاده، عباس. (1390). عرفان و رهبانیت در مسیحیت. معرفت ادیان. شمارۀ سوم. صص: 109-79.
روتزو، جوزف. (1395). اخلاق، دین و جامعه خوب. ترجمۀ سودابه کریمی. چاپ اول. تهران. نشر نگاه معاصر.
طباطبایی، محمدحسین. (1363). المیزان. جلد 19. ترجمۀ میر محمد باقر موسوی همدانی. قم.
کازانتزاکیس، نیکوس. (1362). آخرین وسوسۀ مسیح. ترجمۀ صالح حسینی. تهران. چاپ سوم. انتشارات نیلوفر.
ـــــــــــــــــــ (1385). مسیح باز مصلوب. ترجمۀ محمد قاضی. تهران. چاپ هشتم. انتشارات خوارزمی.
____________ (1397). گزارش به خاک یونان عرضه به ال گرکور. ترجمۀ صالح حسینی. تهران چاپ هفتم. انتشارات نیلوفر.
____________ (1394). سرگشتهی راه حق. ترجمۀ منیر جزنی. تهران. نشر امیر کبیر.
____________ (1386). آزادی یا مرگ. ترجمۀ محمد قاضی. تهران. انتشارات خوارزمی.
____________ (1389). زوربای یونانی. ترجمۀ محمد قاضی. تهران. چاپ سوم. انتشارات خوارزمی.
____________ (1396). باغ سنگی. ترجمۀ قاسم صنعودی. مشهد. چاپ اول. انتشارات شمشاد.
کازانتزاکیس، هلن. (1397). نیکوس کازانتزاکیس. ترجمۀ فرزانه قوجلو. تهران. چاپ اول. نشر ماهریس.
کریدرز، مایکل. (1373). بودا. ترجمۀ علیمحمد حقشناس. چاپ دوم. تهران. طرح نو.
کریمینیا، محمدمهدی. (1383). همزیستی مسالمتآمیز در اسلام و حقوق بینالملل. چاپ اول. انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
گابریل، اینگبرگ (1388). عدل از دیدگاه مسیحیت. مجلۀ نقد و نظر. سال سوم. شماره دوم و سوم. صص: 318- 329.
لونوآر، فردریک. (1393). سقراط، عیسی، بودا «سه آموزگار زندگی». ترجمۀ قدرت الله مهتدی. تهران. چاپ اول. نشر فروزان.
مفتاح، احمد رضا. (1393). سیر تحول الاهیت اخلاقی کاتولیک. دوفصلنامهی تخصصی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج. شماره6. صص: 99-119.
مککواری، جان. (1382). چهرۀ عیسیمسیح در مسیحیت معاصر. ترجمۀ بهروز حدادی. مجلۀ هفت آسمان. دورۀ 5. شماره 17. صص: 234- 205.
مکینری، رالف. (1386). اخلاق مسیحی. ترجمۀ محمد سوری و اسماعیل علیخانی. چاپ اول. ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
میرتبار، سید مرتضی. (1393). بررسی و نقد جایگاه صومعه در رهبانیت مسیحی. مجله هفت آسمان. دوره16. شماره 61-62. صص: 105- 124.
نیچه، ویلهلم فریدریش. (1396). دجال تلاشی برای نقد مسیحیت. ترجمهی سعید فیروزآبادی. تهران. چاپ پنجم.نشر جامی.
ویلسون، برایان. (1394). دین مسیح. ترجمۀ حسن افشار. تهران. چاپ پنجم. نشر مرکز.
ویلم، ژان پل. (1377). جامعهشناسی ادیان. ترجمۀ عبدالرحیم گواهی؛ نقد و بررسی محمدتقی جعفری. تهران. مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
Augustin (2001), Our Lords Sermonon thremount, In Nicene and Post Nicene Fathers, ed. By Philip. Schaff, Christian Classics Ethernal library, (www. Ccel. Org0.
Curran, Charles E. (1987), Christian Ethics, In The Encyclopedia of Religion, ed. By Mircea Eliade, New York.
Owens, Lewis. (2005), " Pontius Pilate: Modern Man in Search of a Soul" in Scandalizing Jesus?: Kazantzakis's The last temptation of Christ fifty years on. Darren J. N. Middleton (eds.). London, The Continuum International Publishing Group., pp. 35-46.
Levitt, Morton. (1980), the Cretan Glance: The World and Art of Nikos Kazantzakis Columbus: Ohio State University Press.
37 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 54 - 37
نقد کازانتزاکیس بر اخلاق مسیحی
با تکیه بر مؤلفههای عشق، آزادی و عدالت
محمدحسن برزگر 1
ارسطو میرانی 2
محمدعلی میر 3
چکیده
اخلاق مسیحی از زمان شکلگیری تا کنون تحولات و فراز و نشیبهای گوناگونی را از سر گذرانده است. در دوسدۀ اخیر نقدهایی از سوی اندیشمندان، فلاسفه و الاهیدانان غربی به کتاب مقدس و آموزههای آن، شخصیت تاریخی عیسیمسیح، رفتار و عملکرد کلیسا و رهبران آن در قرون میانه، صورت گرفته است. نیکوس کازانتزاکیس، در نوشتههای خود، به نقد مسیحیت نهادینه، سیمای ترسیمشده از عیسیمسیح در کتاب مقدس و آموزههای مربوط به او و رهبانیت مسیحی پرداخته است. وی با تکیه بر مؤلفههایی چون عشق، آزادی و عدالت، مسیحی را ترسیم میکند تا الگوی فراروی بشر در دوران مدرنی باشد که دچار بحران اخلاقی و معنوی است. کازانتزاکیس به نقد مسیحیتی میپردازد که کلیسا و کشیشان با آموزههای جبرگرایانه در صدد توجیه اخلاق منحط جامعه، شکاف فقیر و غنی و سلطۀ ستمگران و زورگویان بر جامعه است. او رهبانیت مسیحی را تهی از روح خلاقانهای میداند که انسان امروز را از زمین جدا کرده، ولی او را به آسمان نمیرساند. این پژوهش برآن است که نقدهای کازانتزاکیس بر اخلاق مسیحی را با روش توصیف و تحلیل دادهها در برخی آثار او عرضه نماید.
واژگان کلیدی
اخلاق مسیحی، مسیح، عشق، عدالت، آزادی، مبارزه، کازانتزاکیس.
[1] . دانشجوی دکتری، گروه الاهیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران.
Email: barzegarmohammadhasan@gmail.com
[2] . استادیار، گروه الاهیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: arastoomirani@gmail.com
[3] . استادیار، گروه الاهیات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران.
Email: mohammadalimir.60@gmail.com
تاریخ دریافت: 10/6/1400 پذیرش نهایی: 6/9/1400