-
المقاله
1 - بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با استفاده از مدل هریسون و والکرمدیریت فردا , العدد 32 , السنة 11 , پاییز 1391ما در عصري زندگي مي كنيم كه عصر شگفت انگيز دانش و اطلاعات، عصر شتاب غير قابل باور فناوري و خلاقيت است. با عموميت يافتن سريع دسترسي به كامپيوترها و تكنولوژي اطلاعاتي و رسانه هاي پيشرفته هيچ كشوري نمي تواند اقتصاد قرن بيست و يكمي را بدون زيرساخت الكترونيكي قرن بيست و يكمي أکثرما در عصري زندگي مي كنيم كه عصر شگفت انگيز دانش و اطلاعات، عصر شتاب غير قابل باور فناوري و خلاقيت است. با عموميت يافتن سريع دسترسي به كامپيوترها و تكنولوژي اطلاعاتي و رسانه هاي پيشرفته هيچ كشوري نمي تواند اقتصاد قرن بيست و يكمي را بدون زيرساخت الكترونيكي قرن بيست و يكمي اداره كند. طی این سالها، فرایند جهانی شدن و سرعت پیشرفت های فنی باعث دگرگونی سریع بازارها شده است. موفقیت در بازارهای پرچالش آینده مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که در محیطی کاملاً رقابتی و به دور از حمایت های نامعقول فعالیت داشته باشند، محیطی که در آن از شکل گیری موانع رقابتی بطور جدی و در صورت نیاز قانونی جلوگیری به عمل آید، و بقاء و رشد در آن فقط در سایه تأمین رضایت بیشتر مشتری میسر گردد. در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی انتظارات مشتریان، بازار و رقبا به ارائه راه کارهایی بپردازد. بدین منظور براساس مدل هریسون و والکر که به 4 بعد رقابت گرایی، مشتری گرایی، بازارگرایی و عملکرد کسب و کار اشاره دارد، در بین 250 نفر از کارمندان بانک ملی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد بنابر باور برخی از صاحبنظران، بازارگرايي با تأثیر از عملکرد کسب و کار بتواند به نتايج مطلوبي برسد. از این رو به منظور بررسی فرضیه هایی که مبتنی بر مدل این مطالعه می باشند، پرسش نامه ساخته شده پس از تأیید روایی و پایایی، بین کارمندان بانک ملی شهرستان گرگان به عنوان جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، حاکی از آن بود که مشتری گرایی در تعامل با رقابت گرایی و گرایش به بازارگرایی تأثیر مؤثری بر روی عملکرد کسب و کار دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - طراحی الگوی كارآفريني استراتژیک با رویکرد بازارگرایی و نقش آن در مزیت رقابتی پایدار ( در صنایع غدایی استان تهران)مدیریت فردا , العدد 28 , السنة 9 , پاییز 1390در محیط متلاطم و متغیر امروزی، شرکتها برای بقا و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقبا دارای مزیت رقابتی باشند. محصولات جدید، فناوریهای پیشرفته، ترکیبهای سازمانی جدید و غیره در صورتی موفقیت شرکتها را فراهم میکند که در خلق و ایجاد مزیت رقابتی پایدار موثر میباشند. مسئ أکثردر محیط متلاطم و متغیر امروزی، شرکتها برای بقا و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقبا دارای مزیت رقابتی باشند. محصولات جدید، فناوریهای پیشرفته، ترکیبهای سازمانی جدید و غیره در صورتی موفقیت شرکتها را فراهم میکند که در خلق و ایجاد مزیت رقابتی پایدار موثر میباشند. مسئله مقاله حاضر در پی این است تا بررسی نماید تا نقش کارآفرینی استراتژیک را در حفظ و توسعه مزیت رقابتی پایدار بررسی نماید. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل میدانی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از روش دلفی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . به منظور پالایش دادهها از نرم افزار spss و از مدل ساختاری در قالب تحلیل عاملی تأئیدی، تحلیل مسیر و نرم افزار LISREL استفاده شده است. برای این تحقیق پنج فرضیه تدوین گردید که با استفاده از تحلیل عاملی تأئیدی و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت و هر پنج فرضیه تأئید شد.که در این میانمشخص شد که بازار گرایی از اهمیت بالاتری در مقایسه با سایر متغیرها برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که شرکتها با به کارگیری بازار گرایی و شناسایی و ارضای نیازهای حال و آتی مشتریان، شناخت رقبا و برنامه هایشان و ایجاد هماهنگی های لازم بین بخشهای مختلف سازمان، برای مشتریان خود ایجاد ارزش نمایند و از این طریق مزیت رقابتی پایدار برای خود ایجاد نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدلی برای مشتریحمایتگر (مشتریان مواد شوینده و بهداشتی در شهر تهران)مدیریت فردا , العدد 59 , السنة 18 , تابستان 1398از آنجا که رسانههای اجتماعی، روز به روز گویاتر میشوند، مصرفکنندگان هم میتوانند هر روز بیشازپیش بر سایر مصرفکنندگان اثر گذاشته و آنها را ازدیدگاهها و تجربیات خود آگاه سازند. با تاثیرگذاری بر این طیف گسترده، مشتریان میتوانند تلاشهای بازاریابی را متوقف، کنترل یا م أکثراز آنجا که رسانههای اجتماعی، روز به روز گویاتر میشوند، مصرفکنندگان هم میتوانند هر روز بیشازپیش بر سایر مصرفکنندگان اثر گذاشته و آنها را ازدیدگاهها و تجربیات خود آگاه سازند. با تاثیرگذاری بر این طیف گسترده، مشتریان میتوانند تلاشهای بازاریابی را متوقف، کنترل یا مدیریت کنند، این نشان از قدرت گرفتن مشتریان در بازار دارد. یکی از انواع مشتریان قدرتمند که میتواند به کمک سازمان برخیزد و بدون هیچ چشمداشتی از سازمان حمایت کند، مشتری حمایتگر است. هدف این پژوهش بررسی پیشنیازهای مشتریحمایتگر میباشد. جامعه آماری این پژوهش مصرفکنندگان مواد شوینده و بهداشتی در شهر تهران در نظر گرفته شدهاست، و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. از روش نمونهگیری احتمالی برای انتخاب نمونه آماری استفاده شده است که در مجموع 336 مصرفکننده دادههای این پژوهش را تامین نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شدهاست. نتایج حاصل از پژوهش گویای این امر است که هر دو بعد قضاوتهای مشتری و انگیزانندههای درونی مشتری و تمامی عوامل آنها دارای تاثیرمثبت و معنادار برروی مشتری حمایتگر دارند. تفاصيل المقالة