طراحی الگوی كارآفريني استراتژیک با رویکرد بازارگرایی و نقش آن در مزیت رقابتی پایدار ( در صنایع غدایی استان تهران)
الموضوعات :محمد علی سرلک 1 , علی اکبر جوکار 2
1 - پیام نور
2 -
الکلمات المفتاحية: کار آفرینی, مولفه های استراتژیک, کار آفرینی استراتژیک, بازار گرایی, مزیت رقابتی پایدار,
ملخص المقالة :
در محیط متلاطم و متغیر امروزی، شرکتها برای بقا و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقبا دارای مزیت رقابتی باشند. محصولات جدید، فناوریهای پیشرفته، ترکیبهای سازمانی جدید و غیره در صورتی موفقیت شرکتها را فراهم میکند که در خلق و ایجاد مزیت رقابتی پایدار موثر میباشند. مسئله مقاله حاضر در پی این است تا بررسی نماید تا نقش کارآفرینی استراتژیک را در حفظ و توسعه مزیت رقابتی پایدار بررسی نماید. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل میدانی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از روش دلفی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . به منظور پالایش دادهها از نرم افزار spss و از مدل ساختاری در قالب تحلیل عاملی تأئیدی، تحلیل مسیر و نرم افزار LISREL استفاده شده است. برای این تحقیق پنج فرضیه تدوین گردید که با استفاده از تحلیل عاملی تأئیدی و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت و هر پنج فرضیه تأئید شد.که در این میانمشخص شد که بازار گرایی از اهمیت بالاتری در مقایسه با سایر متغیرها برخوردار است. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که شرکتها با به کارگیری بازار گرایی و شناسایی و ارضای نیازهای حال و آتی مشتریان، شناخت رقبا و برنامه هایشان و ایجاد هماهنگی های لازم بین بخشهای مختلف سازمان، برای مشتریان خود ایجاد ارزش نمایند و از این طریق مزیت رقابتی پایدار برای خود ایجاد نماید.
1. ادواردز و همکاران،(1379.) تحقيق پيمايشي: راهنماي عمل، ترجمه: سيد محمد اعرابي و داود ايزدي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
2. دیوید ا آکر،(1386)،مدیریت استراتژیک بازار،ترجمه حسین صفرزاده، علی اکبر فرهنگی و مهدی خادمی،موسسه انتشارات و پخش کتاب پویش#
3.خاكي، غلام رضا.1378، روش تحقيق با رويكرد پاياننامهنويسي، مركز تحقيقات علمي كشور#
4.فرهنگي، علياکبر و صفرزاده، حسين، (1385)، کارآفرینی مفاهیم نظریه ها مدلها و کاربردها، دانشگاه تهران#
5.قاسمی، بهروز، (1380)، مدیریت استراتژیک، انتشارات آبتین#
6.مهری ، علی، 1383، مزیت رقابتی پایدار، تدبیر، سال چهاردهم، شماره 140#
7.ميرزائي اهرنجاني، حسن، (1380). پژوهشهاي کاربردي (1)، دانش مديريت، شماره 17،#
8..وران جی، کیگان، 1380،مدیریت بازاریابی جهانی،عبدالحمید ابراهیمی، انتشارات، دفتر پژوهش های فرهنگی.#