بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با استفاده از مدل هریسون و والکر
الموضوعات :علی اکبر جوکار 1 , نبی الله نجاتی زاده 2
1 -
2 - دانشگاه پیام نور واحد گرمسار
الکلمات المفتاحية: بازارگرایی مشتری گرایی رقابت گرایی عملکرد کسب و کار,
ملخص المقالة :
ما در عصري زندگي مي كنيم كه عصر شگفت انگيز دانش و اطلاعات، عصر شتاب غير قابل باور فناوري و خلاقيت است. با عموميت يافتن سريع دسترسي به كامپيوترها و تكنولوژي اطلاعاتي و رسانه هاي پيشرفته هيچ كشوري نمي تواند اقتصاد قرن بيست و يكمي را بدون زيرساخت الكترونيكي قرن بيست و يكمي اداره كند. طی این سالها، فرایند جهانی شدن و سرعت پیشرفت های فنی باعث دگرگونی سریع بازارها شده است. موفقیت در بازارهای پرچالش آینده مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که در محیطی کاملاً رقابتی و به دور از حمایت های نامعقول فعالیت داشته باشند، محیطی که در آن از شکل گیری موانع رقابتی بطور جدی و در صورت نیاز قانونی جلوگیری به عمل آید، و بقاء و رشد در آن فقط در سایه تأمین رضایت بیشتر مشتری میسر گردد. در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی انتظارات مشتریان، بازار و رقبا به ارائه راه کارهایی بپردازد. بدین منظور براساس مدل هریسون و والکر که به 4 بعد رقابت گرایی، مشتری گرایی، بازارگرایی و عملکرد کسب و کار اشاره دارد، در بین 250 نفر از کارمندان بانک ملی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می رسد بنابر باور برخی از صاحبنظران، بازارگرايي با تأثیر از عملکرد کسب و کار بتواند به نتايج مطلوبي برسد. از این رو به منظور بررسی فرضیه هایی که مبتنی بر مدل این مطالعه می باشند، پرسش نامه ساخته شده پس از تأیید روایی و پایایی، بین کارمندان بانک ملی شهرستان گرگان به عنوان جامعه آماری توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، حاکی از آن بود که مشتری گرایی در تعامل با رقابت گرایی و گرایش به بازارگرایی تأثیر مؤثری بر روی عملکرد کسب و کار دارد.
1. Bennett, Rebekah & Rundle-Thiele, Sharyn (2004), Customer satisfaction should not be the only goal, Journal of Services Marketing, vol 18, 2004. #
2. Bowen, John T & Chen, Shiang-Lih (2001), The relationship between customer loyalty and customer satisfaction, International Journal of Contemporary Hospitality Management, No 13/5, 2001.#
3. Drysdale, L. (1999), Marketing or Market Orientation, What’s the Difference, Prime Focus The Professional Journal for Australian Primary School Leaders April pp28-29. #
4. Fram, Eugene H. & McCarthy, Michael S. (2011), Retaining customer satisfaction in turbulent times, International Journal of Bank Marketing, vol 29, 2011.#
5. Greenley, Gordon E. & Foxall, Gordon R. (1998), External moderation of associations among stakeholder orientations and company performance, International Journal of Research in Marketing, vol 15, 1998.#
6. Harrison, walker L and Jean. (2001), The measurement of a market orientation and its impact on business performance, Journal of Quality Management, vol.6,2001. #
7. Jiménez-jiménez, Daniel & Cegarra-Navarro, Juan G. (2007), The performance effect of organizational learning and market orientation, Industrial Marketing Management, vol 36, 2007.#
8. Johnson, Jean L. & Martin, Kelly D. & Saini, Amit (2011), The role of a firm's strategic orientation dimensions in #determining market orientation, Industrial Marketing Management, No of Pages 10, 2011.#
9. Kim, Yu Kyoung & Lee, Hyung Ryong (2011), Customer satisfaction using low cost carriers, Tourism Management, vol 32, 2011.#
10. Kuranchie, Frank Kojo. (2001), The effect of customer relationship marketing on customer retention in the ghanaian banking sector: a case of intercontinental bank ghana limited, Thesis in level phd, School of Management, Blekinge Institute of Technology. #
11. Langerak, Fred (2003), An Appraisal of Research on the Predictive Power of Market Orientation, European Management Journal, vol 21, 2003.#
12. Lings, Ian N & Greenley, Gordon E (2010), Internal market orientation and market-oriented behaviours, Journal of Service Management, vol 21, 2010.#
13. Pelham, Alfred M. (1999), Influence of Environment, Strategy, and Market Orientation on Performance in Small Manufacturing Firms, Department of Marketing, vol 45, 1999. #
14. Singh, Satyendra & Ranchhod, Ashok (2004), Market orientation and customer satisfaction: Evidence from British machine tool industry, Industrial Marketing Management, vol 33, 2004.#
15. Vukmir, Rade B (2006), Customer satisfaction, International Journal of Health Care Quality Assurance, vol 19. 2006.#
16. Wang, Cheng-Hua & Chen, Kuan-Yu & Chen, Shiu-Chun (2012), Total quality management, market orientation and hotel performance:The moderating effects of external environmental factors, International Journal of Hospitality Management, vol 31, 2012. #