فهرست مقالات عبدالحسین  پیشگو


  • مقاله

    1 - تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف این تحقیق تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج است و این‌که آیا مشکلات خواندن آن‌ها در گروه و با کمک یکدیگر حل می‌شود یا خیر؟ بنابراین از دو روش یادگیری یک ساو I و روش جیک ساو II استفاده‌شده است تا تأثیر آن د چکیده کامل
    هدف این تحقیق تأثیر روش یادگیری با روش آموزش انفرادی بر روی دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج است و این‌که آیا مشکلات خواندن آن‌ها در گروه و با کمک یکدیگر حل می‌شود یا خیر؟ بنابراین از دو روش یادگیری یک ساو I و روش جیک ساو II استفاده‌شده است تا تأثیر آن در بهبود خواندن کودکان و یادگیری آن‌ها بررسی شود. با توجه به موضوع روش نیمه آزمایشی طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون انتخاب‌شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هوشی و کسلر استفاده شد و برای تعیین میزان اختلال خواندن دانش‌آموزان از آزمون تشخیص خواندن که معروف به آزمون شیرازی است استفاده شد همچنین از داده‌های به‌دست‌آمده حاصل از نتایج پیش‌آزمون، پس‌آزمون، آزمون تعقیبی و تأخیری، برای گردآوری اطلاعات استفاده‌شده است. ضریب روایی85/0 برآورد گردید و ضریب پایایی به روش باز آزمایی در طول یک ماه برای مقیاس کل 0/95 مقیاس کلاس 0/93 و مقیاس عملی 0/9 می‌باشد که میانه ضرایب پایایی 0/73 گزارش‌شده است. در مرکز اختلالات یادگیری توسط یک مربی در طول هفته به 10 دانش‌آموز خدمات آموزشی ارائه شد و در دو نوبت ترجیحاً 20 نفر دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش مبین آن است که یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش انفرادی در کاهش مشکلات نارساخوانی پایه اول ابتدایی مؤثر است از فرضیه‌ها استنباط می‌شود که یادگیری مشارکتی در مقایسه با روش آموزش انفرادی در عدم افزودن و یا حذف کلمات در متن مؤثر است، پس می‌توان نتیجه گرفت دانش‌آموزانی که به روش انفرادی آموزش‌دیده‌اند در کسب مهارت خواندن از عملکرد بهتری برخوردار شده‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی روش های آموزش در دانش آموزان دوره ابتدایی
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    فرایند آموزش و پرورش روش ها و فنون تدریس و همراه با تربیت جایگاه مهمی دارد. روش یعنی “راه انجام دادن کاری ” و روش تدریس یعنی “راه منظم، با قاعده ومنطقی برای ارایه کردن درس “و روش آموزش “مجموعه تدابیر واندیشه هایی منظمی که معلم برای رسیدن به هدف های تربیتی با توجه به شرا چکیده کامل
    فرایند آموزش و پرورش روش ها و فنون تدریس و همراه با تربیت جایگاه مهمی دارد. روش یعنی “راه انجام دادن کاری ” و روش تدریس یعنی “راه منظم، با قاعده ومنطقی برای ارایه کردن درس “و روش آموزش “مجموعه تدابیر واندیشه هایی منظمی که معلم برای رسیدن به هدف های تربیتی با توجه به شرایط وامکانات اتخاذ می کند ” تدریس تعامل بین معلم وشاگرد است که بر پایه طراحی منظم وهدفمند معلم، برای ایجاد تغییر در رفتارشاگرد انجام می گیرد .در پژوهش حاضر که با عنوان " بررسی روش های آموزش در دانش آموزان دوره ابتدایی"انجام گرفت، در این تحقیق شاید تنها روشی باشد که محتوا را با همکاری شاگردان و به صورتی غیر مستقیم آموزش میدهد. سپس روش های آموزش گروهی و اجتماعی( مبتنی بر همیاری) را مناسب ترین الگوهای آموزشی در سنین ابتدایی بخصوص برای بنیان نهادن مهارت های سطح بالای فکری مانند تفکر انتقادی تشخیص داده و بررسی و تفسیر گردیدند. در نتایج تحقیق علاوه بر معرفی روش های تدریس انتخابی به کم و کیف آنها پرداخته و ارتباط آنها را با مفاهیم و ویژگی های تفکر انتقادی نشان داده و تحلیل شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - نگاهی مروری به جایگاه درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    پرورش مهارت‌ها، دانش‌ها و ارزش‌های مطلوب بر اساس اهداف تدوین‌شده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. داده‌های تحقیق از طریق بررسی کتابخان چکیده کامل
    پرورش مهارت‌ها، دانش‌ها و ارزش‌های مطلوب بر اساس اهداف تدوین‌شده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. داده‌های تحقیق از طریق بررسی کتابخانه‌ای، جست‌وجوی رایانه‌ای شبکه اینترنت و پرسشنامه جمع‌آوری شد و از طریق آمار توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط به‌سلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارت‌های بنیادی به‌عنوان مهم‌ترین هدف و بازی‌های پرورشی به‌عنوان مهم‌ترین محتوای درس در تربیت‌بدنی دوره ابتدایی در برنامه آموزشی مدارس ایران به شمار می‌رود. زمان درس تربیت‌بدنی دوره ابتدایی در ایران 120 دقیقه در هفته معادل 6 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی است ازجمله فوق‌برنامه درسی، برنامه‌های ورزشی، نظام آموزش و عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج می‏باشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج چکیده کامل
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج می‏باشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج به تعداد 324 نفر می‏باشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از دانش‏آموزان بود که به روش تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای در دو گروه انتخاب شدند. دانش‏آموزان گروه آزمایشی 10 جلسه به روش مشارکتی (جیگ ساو) در درس علوم آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون پیشرفت تحصیلی 20 سوال پیشرفت تحصیلی بود بعد از تأیید روایی و پایایی آن آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که t در تجزیه و تحلیل یافته‏های تحقیق از آزمون روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) در پیشرفت تحصیلی در دانش‏آموزان تأثیر معناداری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - مقایسه ويژگي هاي آموزش دوره ي ابتدايي در كشور هاي ايران و آلمان
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    سطح آموزش ابتدايي به نام هاي تعليمات ابتدايي، تعليمات اجباري، آموزش همگاني وآموزش عمومي خوانده شده است .در روزگار ما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه آموزش ابتدايي و مانند آن در كاهش فقر وتحقق برنامه هاي توسعه ي اقتصادي واجتماعي نقش انكارناپذير دارد. بي ترديد يك نظام آموزش ا چکیده کامل
    سطح آموزش ابتدايي به نام هاي تعليمات ابتدايي، تعليمات اجباري، آموزش همگاني وآموزش عمومي خوانده شده است .در روزگار ما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه آموزش ابتدايي و مانند آن در كاهش فقر وتحقق برنامه هاي توسعه ي اقتصادي واجتماعي نقش انكارناپذير دارد. بي ترديد يك نظام آموزش ابتدايي ضعيف، كل نظام توسعه ي سرمايه انساني را به مخاطره مي اندازد. اين نظام از يك سو دانش آموزاني تربيت مي كند كه آمادگي لازم براي ورود به دوره ي متوسطه و آموزش عالي را ندارند و از سوي ديگر بزرگسالاني بي سواد تحويل مي دهد. مهمتر از آن به تعداد كافي والدين ، كارگران و مديراني كه آموزش واقعي ديده باشند براي مشاركت در توسعه ، تربيت نخواهد كرد. در اين مقطع است كه دانش آموزان، طرز تلقي و برخورد با مسأله يادگيري را در خود تحول و تكامل مي بخشند. بنابراين لزوم اين پژوهش جهت دستيابي به نقاط ضعف و قوت آموزش ابتدايي كشورمان در مقايسه با كشور آلمان كه كشوري پيشرو در اقتصاد اروپاست كه در سالهاي اخير در امر آموزش و پرورش رشد فزاينده اي داشته است و ارائه ي راهكارهايي جهت بهبود نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت آموزش ابتدايي كشورضروري به نظر مي رسيد. برنامه درسي در آلمان به طور غير متمركز بوده و كتاب ها توسط افراد متخصص ديگر تأليف مي شوند و مورد تأييد وزارت آموزش و پرورش قرار مي گيرند. برنامه ي درسي بيشتر روي موضوعات درسي تأكيد دارند تا كتاب. بنابراين انعطاف پذيري بيشتري در برنامه ي درسي ديده مي شود. در اين كشور بيشتر بر روي زبان آلماني، رياضيات ، علوم تجربي، هنر و موسيقي تأكيد مي شوند كه تا حدودي به موضوعات ايران نزديك است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تحلیل مفهوم شهروندی در کتاب‌های علوم اجتماعی ابتدایی
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 1 , سال 4 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفهوم شهروندی در کتاب‌های علوم اجتماعی ابتدایی انجام‌شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می‌باشد. در این پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی ازلحاظ مطابقت با مولفه های رویکرد تربیت شهروندی، بررسی و تحلیل‌شده است. هدف ت چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفهوم شهروندی در کتاب‌های علوم اجتماعی ابتدایی انجام‌شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می‌باشد. در این پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی ازلحاظ مطابقت با مولفه های رویکرد تربیت شهروندی، بررسی و تحلیل‌شده است. هدف تحقیق، بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی بوده است. روش پژوهش، تحلیل محتوا از نوع کمی؛ جامعه آماری تحقیق، کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است امروزه با تغییر جامعه در کلیه شئون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، نیاز به شهروندانی که توانایی حل مسائل مختلف فردی و اجتماعی را داشته و از قابلیت پی‌ریزی زندگی بهتر برخوردار باشند، بیشتر احساس می‌گردد. در این زمینه ازجمله نهادهای اصلی که پرورش افراد و تجهیز آن‌ها به مهارت‌ها و نگرش‌ها گوناگون برای ایجاد جامعه‌ای سالم را بر عهده دارد، نهاد آموزش‌وپرورش است. تربیت شهروندان مسئول و آگاه یکی از محوری‌ترین و بنیادی‌ترین رسالت‌های تعلیم و تربیت در کشورهای مختلف می‌باشد. هر کشوری در قالب آموزش رسمی و غیررسمی وظیفه آماده کردن شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد که این کار در قالب آموزش مستقیم تربیت شهروندی از طریق گنجاندن عنوان درسی به همین نام و یا در قالب آموزش دروس مختلف انجام می‌دهد. آموزش شهروندی در کلیه سطوح تحصیلی دنبال می‌گردد امّا این هدف در دوره ابتدایی که از دانش‌آموز در آینده انتظار می‌رود به‌عنوان فردی مسئول و مستقل در پیشرفت امور فردی و اجتماعی خود ایفای نقش کرده و توانایی‌های نسبی در انجام وظایف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را کسب نماید، به‌طور ویژه موردتوجه نظام‌های آموزشی است. به همین دلیل در این تحقیق سعی می‌گردد تا نقش کتاب‌های علوم اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی در میزان توجه به مفاهیم شهروندی موردبررسی قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 1 , سال 5 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نظریه داده بنیاد از کدگذاری، باز محوری و گزینشی استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در تحلیل محتوای اسناد و کتاب‌های درسی و روش تحلیل تماتیک از کدگذاری ب چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چند فرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نظریه داده بنیاد از کدگذاری، باز محوری و گزینشی استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در تحلیل محتوای اسناد و کتاب‌های درسی و روش تحلیل تماتیک از کدگذاری باز و محوری استفاده‌شده است ازجمله یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از کشف مدل پارادایمی آموزش چند فرهنگی که بر اساس تجمیع و تلفیق یافته‌ها تحت عنوان نظریه بایستگی آموزش چند فرهنگی نام‌گذاری شد نتایج تحلیل مربوط به اسناد بالادستی نشان داد مؤلفه‌های آموزش چند فرهنگی تا حدودی موردتوجه قرارگرفته اما به‌صورت شفاف و با استفاده از ادبیات چند فرهنگی مورداستفاده قرار نگرفته است بررسی‌های این پژوهش نشان داد حتی موارد اندکی که در اسناد بالادستی کشور مصوب، آمده آن‌هم در کتاب‌های درسی به‌درستی محقق نشده است. پرونده مقاله