مقایسه ويژگي هاي آموزش دوره ي ابتدايي در كشور هاي ايران و آلمان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعبدالحسین پیشگو 1 , یاسر جهانگیری سی سخت 2 , زهره رضائی مهر 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - دانشگاه سیستان و بلوچستان
3 - دانشگاه علمی کاربردی
کلید واژه: نظام آموزش ابتدايي, سير تحول آموزش ابتدايي , سازمان وتشكيلات آموزش دوره ابتدایی, آموزش ابتدايي آلمان,
چکیده مقاله :
سطح آموزش ابتدايي به نام هاي تعليمات ابتدايي، تعليمات اجباري، آموزش همگاني وآموزش عمومي خوانده شده است .در روزگار ما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه آموزش ابتدايي و مانند آن در كاهش فقر وتحقق برنامه هاي توسعه ي اقتصادي واجتماعي نقش انكارناپذير دارد. بي ترديد يك نظام آموزش ابتدايي ضعيف، كل نظام توسعه ي سرمايه انساني را به مخاطره مي اندازد. اين نظام از يك سو دانش آموزاني تربيت مي كند كه آمادگي لازم براي ورود به دوره ي متوسطه و آموزش عالي را ندارند و از سوي ديگر بزرگسالاني بي سواد تحويل مي دهد. مهمتر از آن به تعداد كافي والدين ، كارگران و مديراني كه آموزش واقعي ديده باشند براي مشاركت در توسعه ، تربيت نخواهد كرد. در اين مقطع است كه دانش آموزان، طرز تلقي و برخورد با مسأله يادگيري را در خود تحول و تكامل مي بخشند. بنابراين لزوم اين پژوهش جهت دستيابي به نقاط ضعف و قوت آموزش ابتدايي كشورمان در مقايسه با كشور آلمان كه كشوري پيشرو در اقتصاد اروپاست كه در سالهاي اخير در امر آموزش و پرورش رشد فزاينده اي داشته است و ارائه ي راهكارهايي جهت بهبود نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت آموزش ابتدايي كشورضروري به نظر مي رسيد. برنامه درسي در آلمان به طور غير متمركز بوده و كتاب ها توسط افراد متخصص ديگر تأليف مي شوند و مورد تأييد وزارت آموزش و پرورش قرار مي گيرند. برنامه ي درسي بيشتر روي موضوعات درسي تأكيد دارند تا كتاب. بنابراين انعطاف پذيري بيشتري در برنامه ي درسي ديده مي شود. در اين كشور بيشتر بر روي زبان آلماني، رياضيات ، علوم تجربي، هنر و موسيقي تأكيد مي شوند كه تا حدودي به موضوعات ايران نزديك است.
The level of primary education has been called primary education, compulsory education, general education and public education. Nowadays, new researches show that primary education and the like have an undeniable role in reducing poverty and realizing economic and social development programs. Undoubtedly, a weak primary education system endangers the entire human capital development system. On the one hand, this system educates students who do not have the necessary preparation to enter secondary and higher education, and on the other hand, it delivers uneducated adults. More importantly, it will not train enough parents, workers and managers who have received real training to participate in development. It is at this stage that the students transform and develop their way of thinking and dealing with the learning problem. Therefore, the necessity of this research in order to reach the weaknesses and strengths of primary education in our country in comparison with Germany, which is a leading country in the European economy, which has seen an increasing growth in education in recent years, and to provide solutions to improve the weaknesses and strengthen the points. The strength of primary education in the country seemed necessary. The curriculum in Germany is decentralized and the books are written by other experts and approved by the Ministry of Education. The curriculum emphasizes more on the subjects than the book. Therefore, more flexibility is seen in the curriculum. In this country, German language, mathematics, experimental sciences, art and music are emphasized, which are somewhat close to Iranian subjects.
.قران كريم
2. آقازاده ، احمد ( 1382 )تاريخ آموزش و پرورش ايران.تهران:ارسباران
3. آقازاده، احمد( 1383 ) آموزش و پرورش كشور هاي پيشرفته صنعتي، تهران، نشر روان.
4. آقازاده، احمد( 1383 ) تاريخ آموزش و پرورش ايران، تهران، نشر ارسباران.
5. آقازاده، احمد( 1383 ) روش شناسي و تاريخ تحول دانش آموزش و پرورش تطبيقي و بين
الملل، تهران، نسل نيكان.