فهرست مقالات صدیقه مرادی حسین آباد


  • مقاله

    1 - نگاهی مروری به جایگاه درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    پرورش مهارت‌ها، دانش‌ها و ارزش‌های مطلوب بر اساس اهداف تدوین‌شده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. داده‌های تحقیق از طریق بررسی کتابخان چکیده کامل
    پرورش مهارت‌ها، دانش‌ها و ارزش‌های مطلوب بر اساس اهداف تدوین‌شده در نظام تعلیم و تربیت از طریق آموزش دروس مختلف به دانش‌آموزان دنبال می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، نگاهی مروری به جایگاه بر درس تربیت‌بدنی در برنامه آموزشی مدارس ایران است. داده‌های تحقیق از طریق بررسی کتابخانه‌ای، جست‌وجوی رایانه‌ای شبکه اینترنت و پرسشنامه جمع‌آوری شد و از طریق آمار توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش دانش مربوط به‌سلامتی و ایمنی در فعالیت جسمانی و همچنین یادگیری مهارت‌های بنیادی به‌عنوان مهم‌ترین هدف و بازی‌های پرورشی به‌عنوان مهم‌ترین محتوای درس در تربیت‌بدنی دوره ابتدایی در برنامه آموزشی مدارس ایران به شمار می‌رود. زمان درس تربیت‌بدنی دوره ابتدایی در ایران 120 دقیقه در هفته معادل 6 درصد از کل برنامه درسی دوره ابتدایی است ازجمله فوق‌برنامه درسی، برنامه‌های ورزشی، نظام آموزش و عوامل اجرایی برنامه درسی در مدارس می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسي خلاقيت دانش‌آموزان با نگرش‌های فرزند پروري والدين در مدارس مقطع ابتدایی شهر یاسوج
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , شماره 2 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف تحقیق بررسي خلاقيت دانش‌آموزان با نگرش‌های فرزند پروري والدين در مدارس مقطع ابتدایی شهر یاسوج است. به‌منظور آزمون فرضیه‌های تحقيق، اطلاعات موردنیاز از طريق اجراي دو پرسشنامه به شرح زير جمع‌آوری‌شده است. 1- آزمون زمینه‌یابی مداد كاغذي چند جوابي سنجش خلاقيت2- پرسشنام چکیده کامل
    هدف تحقیق بررسي خلاقيت دانش‌آموزان با نگرش‌های فرزند پروري والدين در مدارس مقطع ابتدایی شهر یاسوج است. به‌منظور آزمون فرضیه‌های تحقيق، اطلاعات موردنیاز از طريق اجراي دو پرسشنامه به شرح زير جمع‌آوری‌شده است. 1- آزمون زمینه‌یابی مداد كاغذي چند جوابي سنجش خلاقيت2- پرسشنامه زمینه‌یابی ارزشيابي نگرش والدين جامعه و نمونه آماري را 209 نفر پسر و 218 دختر (جمعاً 427 نفر) و والدين آن‌ها تشكيل داده است. تجزیه‌وتحلیل نتايج و داده‌ها با استفاده از روش‌های آماري توصيفي و استنباطي مثل فراواني، ميانگين، ضريب همبستگي پيرسون، انحراف معيار، آزمونt، تحليل واريانس و... به‌وسیله بسته نرم‌افزار آماري SPSS13 صورت گرفته است. نتايج تحقيق حاكي است 6/11 % دانش‌آموزان خلاقيت بسيار زياد، 2/42 % خلاقيت زياد، 7/28 % خلاقيت كم و 5/17% خلاقيت بسيار كم از خود نشان دادند كه 8/53% بالاتر از حد متوسط و 2/46% نيز پائين تر از حد متوسط می‌باشد. اكثريت والدين (5/92%) نيز نگرش حد متوسطي به رشد خلاقيت فرزندان دارند. ازنظر شیوه‌های فرزند پروري و ميزان خلاقيت دانش‌آموزان رابطه آماري معنی‌داری به دست نيامده است (20% r=). يعني والدين دیدگاه‌های تربيتي روشن و جهت‌داری كه بتواند رشد قوه ابتكار و نوآوري كودكان را پشتيباني و حمايت كند نداشته و در تربيت فرزندان گرايشات شدیداً محافظه‌کارانه‌ای دارند كه احتمالاً می‌تواند دليلي بر تقدم و اهميت موفقيت تحصيلي بر رشد خلاقيت باشد. ارتباط برخي از عوامل تشکیل‌دهنده خلاقيت با نگرش‌های والدين، جنسيت دانش‌آموزان، تحصيلات و شغل والدين، وضعیت رفاهي خانواده‌ها و... كه مربوط به فرضیه‌های فرعي تحقيق می‌باشد قابل‌توجه است. پرونده مقاله