تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیعبدالحسین پیشگو 1 , سکینه شهین نسب 2 , طیبه روزستان 3
1 - دانشگاه قرآن وعترت اصفهان
2 - حوزه علمیه فاطمیه یاسوج
3 - دانشگاه دولتی یاسوج
کلید واژه: یادگیری مشارکتی (جیگ ساو), مهارت های اجتماعی, پیشرفت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج میباشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر یاسوج به تعداد 324 نفر میباشد. نمونه آماری این تحقیق 52 نفر از دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای در دو گروه انتخاب شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی 10 جلسه به روش مشارکتی (جیگ ساو) در درس علوم آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون پیشرفت تحصیلی 20 سوال پیشرفت تحصیلی بود بعد از تأیید روایی و پایایی آن آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که t در تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) در پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.
The general purpose of this research is to investigate the effect of collaborative learning (Jigsaw) on the academic progress of fifth grade female students in Yasouj city, which was carried out in a quasi-experimental method using a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population includes all 324 fifth grade female students in Yasouj city. The statistical sample of this research was 52 students who were selected in two groups by multistage cluster random method. The students of the experimental group were taught 10 sessions in the collaborative method (jigsaw) in the science lesson. The tool for collecting information on the academic achievement test was 20 questions of academic achievement, after confirming the validity and reliability of that test. The results of the present study indicated that t has a significant effect on the academic progress of students in the analysis of the research findings of the collaborative learning method (Jigsaw) test.
• ابیضی، محمد. (1383). مقدمات تکنولوژی آموزشی. مجله رشد تکنولوژی، شماره1، ص10.
• بهرام زاده، احمد. (1391). روانشناسی تربیتی. تهران: دانشگاه تهران
• بهرام زاده، حسن. (1391). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
• بهرنگی، احمد، آقایاری، منوچهر. (1383). تأثیر روش تدریس جیگ ساو بر خلاقیت. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 12 و 18، ص76-89
• حجازی، اسماعیل. (1386). تأثیر روش تدریس پیش سازمان دهنده ها بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سال اول متوسطه شهر بندرعباس. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
• حجازی، سیدیوسف. (1390). معلمان و توسعه حرفه ای، مجله رشد معلم، شماره 260، ص40-36.
• قدرتی، معصومه (1380). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی با یادگیری انفرادی در میزان یادسپاری، درک و فهم و تجزیهو تحلیل و قضاوت اطلاعات علمی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه پنجم شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
• قدرتی، معصومه. (1392). مقایسه تأثیر یادگیری مشارکتی با انفرادی در میزان یادسپاری، درک و فهم، تجزیه و تحلیل درس علم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر قم. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
• همایی، علی. (1387). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
• Aronson, E, Blaney, N, T, skilles J. Stephan, C. And snapp, m (1975). Busing and racial Tension: the Jig-saw rould to learning and liking psychology today, February, pp43-59.
• Blum-anderson, J. a. J. (1992). Increasing enrollment in higher-level mathematics classes through affective domain. School science and mathement in higher-leve mathematics classes through affective domain. School science and mathematics, 92 (8), 433-436.
• Johnson, D. W & Johnson, R. T (1989). “Toward a cooperative effort” Educational leadership, April, 80-81.
• Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2002). Learning together and alone: overview and met analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22, 95-105.
• Johnson. D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition, (2nd ed). Minnesota: Interaction.