بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترو More
بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در بهبود عوامل زنجیره تأمین، صحت اطلاعات، کاهش اثر شلاق چرمی و رساندن محصول در زمان و مکان مناسب با سرعت و دقت بالا به دست مشتری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. توجه به این عوامل میتواند در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای ارتقای شرکت و یا سازمان توسط مدیران مربوطه، سودمند باشد. هدف این مقاله شناسائی عوامل بحرانی موفقیت زنجیره تأمین الکترونیکی و بررسی تأثیر آنها بر پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط است. در همین رابطه سیزده سؤال طراحی شده است و از تکنیک رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه استفاده شد. رگرسیون چندگانه به بررسی متغیر وابستهای میپردازد که بصورت خطی، به چند متغیر مستقل کنترل شده ارتباط دارد. متغیرهای مستقلx_(k ) ها، همان زیر معیارها برای معیار اصلی هستند و متغیر وابستهY بیانگر پیادهسازیe-SCM است. تجزیه و تحلیل بدست آمده نشان داد، چهار عامل بحرانی "راهبرد حمایت از ظرفیت تأمینکننده، سازگاری e-SCM، مقیاس سازمانی، خلاقیت مدیر عالی اجرائی" مهمترین عوامل در پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط هستند. مدیریت با تمرکز روی چهار عامل، باعث پیشرفت و حرکت رو به جلو سازمان در آینده خواهد شد.
Manuscript profile
امروزه، استفاده از مباحث زنجیره تأمین و مدیریت آن نقش کلیدی در سازمانهای خدماتی دارد؛ اما یک سازمان، زمانی دارای توان رقابتی خواهد بود که ضمن برخورداری از اجزای توانمند و رقابتپذیر، دارای ویژگیهای چابکی و ارزشی باشد. توجه به معیارهای چابکی و بهبود روابط سازمانی More
امروزه، استفاده از مباحث زنجیره تأمین و مدیریت آن نقش کلیدی در سازمانهای خدماتی دارد؛ اما یک سازمان، زمانی دارای توان رقابتی خواهد بود که ضمن برخورداری از اجزای توانمند و رقابتپذیر، دارای ویژگیهای چابکی و ارزشی باشد. توجه به معیارهای چابکی و بهبود روابط سازمانی براساس نظام ارزشی سازمان مورد نیاز هر سازمان خدماتی و از ضرورتهای این تحقیق است. اگر فرایندهای چابک یک سازمان بر روی خطمشیهای ارزشی حرکت کند؛ رضایت مشتری خروجی مورد انتظار یک سازمان خواهد بود. برای تعیین اولویت و اهمیت معیارها از دیدگاه محققان، از تصمیمگیری با معیارهای چندگانه استفاده میشود. در این مقاله بهمنظور رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام عمومی براساس شاخصهای چابکی و ارزشهای محوری از یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شده است، اما مسأله مهم قبل از رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام در سازمانها، شناسایی و تعیین معیارهای چابکی و ارزشی در سطح سازمانها و زنجیرههای آن است. در این زمینه، پس از بررسی پیشینه تحقیق، معیارهای "پاسخگویی نسبت به بازار، امانتداری، صرفهجویی، خدمتگزاری، دقت، مراقبت و خودکنترلی و عدالتمحوری" شناسایی شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد، "صرفهجویی" و "مراقبت و خودکنترلی" بیشترین تأثیر را در انتخاب تأمینکنندگان اقلام عمومی دارند. پس از آن معیارهای "خدمتگزاری، عدالتمحوری، دقت، حساسیت و پاسخگویی نسبت به بازار و امانتداری" در رتبههای بعدی قرار گرفتند، سپس با انجام یک تحقیق میدانی، اوزان مناسب تأمینکنندگان اقلام عمومی احصا و براساس آن تأمینکننده برتر انتخاب شد. برای تأیید روائی و پایایی تحقیق از فرمول لاشه و آلفای کرونباخ استفاده شده است.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.