بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترو أکثر
بحث مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی (e-SCM) یکی از حوزههای رقابتی صنعت کشور است. وجود شبکه اینترنت و اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین، ضمن توانمندسازی و رقابتپذیر ساختن شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)، باعث تداوم آنها در صحنه رقابت امروزی است. مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در بهبود عوامل زنجیره تأمین، صحت اطلاعات، کاهش اثر شلاق چرمی و رساندن محصول در زمان و مکان مناسب با سرعت و دقت بالا به دست مشتری، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. توجه به این عوامل میتواند در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای ارتقای شرکت و یا سازمان توسط مدیران مربوطه، سودمند باشد. هدف این مقاله شناسائی عوامل بحرانی موفقیت زنجیره تأمین الکترونیکی و بررسی تأثیر آنها بر پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط است. در همین رابطه سیزده سؤال طراحی شده است و از تکنیک رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه استفاده شد. رگرسیون چندگانه به بررسی متغیر وابستهای میپردازد که بصورت خطی، به چند متغیر مستقل کنترل شده ارتباط دارد. متغیرهای مستقلx_(k ) ها، همان زیر معیارها برای معیار اصلی هستند و متغیر وابستهY بیانگر پیادهسازیe-SCM است. تجزیه و تحلیل بدست آمده نشان داد، چهار عامل بحرانی "راهبرد حمایت از ظرفیت تأمینکننده، سازگاری e-SCM، مقیاس سازمانی، خلاقیت مدیر عالی اجرائی" مهمترین عوامل در پیادهسازی e-SCM در شرکتهای کوچک و متوسط هستند. مدیریت با تمرکز روی چهار عامل، باعث پیشرفت و حرکت رو به جلو سازمان در آینده خواهد شد.
تفاصيل المقالة
امروزه، استفاده از مباحث زنجیره تأمین و مدیریت آن نقش کلیدی در سازمانهای خدماتی دارد؛ اما یک سازمان، زمانی دارای توان رقابتی خواهد بود که ضمن برخورداری از اجزای توانمند و رقابتپذیر، دارای ویژگیهای چابکی و ارزشی باشد. توجه به معیارهای چابکی و بهبود روابط سازمانی أکثر
امروزه، استفاده از مباحث زنجیره تأمین و مدیریت آن نقش کلیدی در سازمانهای خدماتی دارد؛ اما یک سازمان، زمانی دارای توان رقابتی خواهد بود که ضمن برخورداری از اجزای توانمند و رقابتپذیر، دارای ویژگیهای چابکی و ارزشی باشد. توجه به معیارهای چابکی و بهبود روابط سازمانی براساس نظام ارزشی سازمان مورد نیاز هر سازمان خدماتی و از ضرورتهای این تحقیق است. اگر فرایندهای چابک یک سازمان بر روی خطمشیهای ارزشی حرکت کند؛ رضایت مشتری خروجی مورد انتظار یک سازمان خواهد بود. برای تعیین اولویت و اهمیت معیارها از دیدگاه محققان، از تصمیمگیری با معیارهای چندگانه استفاده میشود. در این مقاله بهمنظور رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام عمومی براساس شاخصهای چابکی و ارزشهای محوری از یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شده است، اما مسأله مهم قبل از رتبهبندی تأمینکنندگان اقلام در سازمانها، شناسایی و تعیین معیارهای چابکی و ارزشی در سطح سازمانها و زنجیرههای آن است. در این زمینه، پس از بررسی پیشینه تحقیق، معیارهای "پاسخگویی نسبت به بازار، امانتداری، صرفهجویی، خدمتگزاری، دقت، مراقبت و خودکنترلی و عدالتمحوری" شناسایی شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد، "صرفهجویی" و "مراقبت و خودکنترلی" بیشترین تأثیر را در انتخاب تأمینکنندگان اقلام عمومی دارند. پس از آن معیارهای "خدمتگزاری، عدالتمحوری، دقت، حساسیت و پاسخگویی نسبت به بازار و امانتداری" در رتبههای بعدی قرار گرفتند، سپس با انجام یک تحقیق میدانی، اوزان مناسب تأمینکنندگان اقلام عمومی احصا و براساس آن تأمینکننده برتر انتخاب شد. برای تأیید روائی و پایایی تحقیق از فرمول لاشه و آلفای کرونباخ استفاده شده است.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.