-
Article
1 - Assessing the Company's E-Readiness for Implementing Mobile-CRM SystemJournal of Information Systems and Telecommunication (JIST) , Issue 1 , Year 7 , Winter 2019In today’s world, most of companies are trying to survive in a competitive environment which has been increased in recent years. This competition has raised the customer power to select desired products and services among different suppliers and providers. So the import MoreIn today’s world, most of companies are trying to survive in a competitive environment which has been increased in recent years. This competition has raised the customer power to select desired products and services among different suppliers and providers. So the importance of customer satisfaction and loyalty has been increased dramatically for companies and businesses. This is more important for distributor companies who deal with a lot of customers in a B2B market. Mobile-CRM has emerged new opportunities on customer satisfaction and can play as an efficient tool that will make great adjustments, savings and benefits for companies to provide better services for customers and have more retain customers. But implementing a Mobile-CRM system is a complicated large project that affects all aspects of an organization and needs a huge investment which increases the risk of failure. To avoid this risk, the assessing of company’s E-Readiness before starting main project is necessary. In this research we have used VERDICT model as a suitable model for assessing E-Readiness of a company willing to implement a Mobile-CRM system. A large distributor company is the case study of this research. The research is conducted based on a descriptive-survey method using questionnaire tools for extracting the experts' opinion and determining the company’s E-Readiness level. Manuscript profile -
Article
2 - Propose an E-CRM Model based on Mobile Computing Technology in Pharma Distribution IndustryJournal of Information Systems and Telecommunication (JIST) , Issue 4 , Year , Autumn 2022In today’s world, the competition between all business areas and companies including pharma distributor companies has increased dramatically, so it is very important for active companies in the pharma distribution industry which deal with a large number of customers in MoreIn today’s world, the competition between all business areas and companies including pharma distributor companies has increased dramatically, so it is very important for active companies in the pharma distribution industry which deal with a large number of customers in a B2B market to establish a deep and long-term relationship with their customers and manage that relationship effectively. Since the CRM which now is enriched by new emerging technologies in terms of e-CRM and m-CRM is under developing rapidly, it can play a critical role for empowering these companies to strengthen their relationship with their customers. In this research it has been tried to have a complete review of mobile computing technology concept and its effect on CRM. The research methodology is basically qualitative. After a literature review, using qualitative research methods and deep interviews with a group of 8 industry experts, the whole concept of the initial model was derived using Thematic Analysis method. The Grounded Theory approach was applied to extract the main factors and sub-factors of the final model. Additionally, some of \research techniques such as Dematel, ANP and Super Decision software were used to investigate the interdependency, importance and priority of factors and sub-factors. At the last stage a new model for e-CRM in pharma distribution industry based on mobile computing technology has been proposed. The four key components of the model are Quality of Content and Services, Organizational Readiness, Quality of System and Communication, Customer Mobile App. Manuscript profile -
Article
3 - ارائه مدل ارزیابی جهت استقرار و پیاده سازی تحول مناسب در شرکتها بر اساس تحلیل شبکه ای فازیModiriat-e- farda , Issue 42 , Year , Spring 2015متدلوژی بسیار زیادی جهت ارزیابی تحول و دگردیسی ناب وجود دارد. اما تنها در تعداد کمی از این مطالعات، رابطه میان مولفههای تحول شرکتهای ناب، به صراحت و با تمرکز بر اولویتبندی و شناسایی وزن اهمیت نسبی هر عنصر از تحول ناب مورد بررسی قرارگرفتهاست. به همین دلیل ما تلاش می Moreمتدلوژی بسیار زیادی جهت ارزیابی تحول و دگردیسی ناب وجود دارد. اما تنها در تعداد کمی از این مطالعات، رابطه میان مولفههای تحول شرکتهای ناب، به صراحت و با تمرکز بر اولویتبندی و شناسایی وزن اهمیت نسبی هر عنصر از تحول ناب مورد بررسی قرارگرفتهاست. به همین دلیل ما تلاش میکنیم این روابط را در این مطالعه تعیین کمیت نماییم. در این راستا جهت بررسی ساختاریافته روابط میان عناصر، مدلی که نگرش جامع به فرآیند تحولناب فراهممیسازد، پیشنهادمیکنیم. این مقاله یک روش مدلسازی تحلیلی در تحول ناب سازمانی برای شناسایی وزن عوامل تحول ناب ارائه میکند که روابط بسیار کیفی میان عناصر تحول ناب را عملیاتی میسازد. در این پژوهش32 عامل موثر در تحول ناب شرکتها با عنوان "زیر زیرمعیار" شناسایی شد که در 8 دسته با عنوان زیرمعیار طبقهبندی گردید. در ادامه 8 زیر معیار در سطح بالایی در قالب 3 معیار با عنوان " توسعه سرمایه سازمانی"، "تطبیق سریع با بازار و کسب مزیت رقابتی" و "بهینه سازی شبکه تامین و توزیع " دستهبندی شد که هر سه معیار به عنوان معیارهای اصلی "ماکزیمم سازی ارزش تحویلی"، معرفی شدند و در نهایت ماکزیممسازی ارزش به عنوان اصلیترین هدف تحول ناب در شرکتها بر شمردهشد. جهت تعیین روابط و وزن اهمیت نسبی هر عنصر در مدل، از تکنیک دیمتلفازی و مدلسازی فرآیند تحلیل شبکهای فازی استفاده شد و سپس 25 راهکار شناسایی شده مرتبط با مدل مفهومی جهت اجرای تحول ناب، با توجه به اهداف سازمانی و ضرایب وزنی پارامترهای سطح اخر مدل مفهومی، از روش ویکور فازی در چارچوب پیشنهادی رتبه بندیگردید. مدل ارزیابی تحولناب سازمانی ارائه شده در پژوهش مدلی جامعی است که قابلیت بکارگیری در صنایع مختلف تولیدی را دارد. این مدل در صنایع قطعه سازی خودرو مورد بررسی قرارگرفت. Manuscript profile -
Article
4 - ارائه مدل ارزیابی جهت استقرار و پیاده سازی تحول ناب در شرکتها بر اساس تحلیل شبکه ای فازی، دیمتل فازی و ویکور فازیModiriat-e- farda , Issue 42 , Year , Spring 2015متدلوژی بسیار زیادی جهت ارزیابی تحول و دگردیسی ناب وجود دارد. اما تنها در تعداد کمی از این مطالعات، رابطه میان مولفههای تحول شرکتهای ناب، به صراحت و با تمرکز بر اولویتبندی و شناسایی وزن اهمیت نسبی هر عنصر از تحول ناب مورد بررسی قرارگرفتهاست. به همین دلیل ما تلاش می Moreمتدلوژی بسیار زیادی جهت ارزیابی تحول و دگردیسی ناب وجود دارد. اما تنها در تعداد کمی از این مطالعات، رابطه میان مولفههای تحول شرکتهای ناب، به صراحت و با تمرکز بر اولویتبندی و شناسایی وزن اهمیت نسبی هر عنصر از تحول ناب مورد بررسی قرارگرفتهاست. به همین دلیل ما تلاش میکنیم این روابط را در این مطالعه تعیین کمیت نماییم. در این راستا جهت بررسی ساختاریافته روابط میان عناصر، مدلی که نگرش جامع به فرآیند تحولناب فراهممیسازد، پیشنهادمیکنیم. این مقاله یک روش مدلسازی تحلیلی در تحول ناب سازمانی برای شناسایی وزن عوامل تحول ناب ارائه میکند که روابط بسیار کیفی میان عناصر تحول ناب را عملیاتی میسازد. در این پژوهش32 عامل موثر در تحول ناب شرکتها با عنوان "زیر زیرمعیار" شناسایی شد که در 8 دسته با عنوان زیرمعیار طبقهبندی گردید. در ادامه 8 زیر معیار در سطح بالایی در قالب 3 معیار با عنوان " توسعه سرمایه سازمانی"، "تطبیق سریع با بازار و کسب مزیت رقابتی" و "بهینه سازی شبکه تامین و توزیع " دستهبندی شد که هر سه معیار به عنوان معیارهای اصلی "ماکزیمم سازی ارزش تحویلی"، معرفی شدند و در نهایت ماکزیممسازی ارزش به عنوان اصلیترین هدف تحول ناب در شرکتها بر شمردهشد. جهت تعیین روابط و وزن اهمیت نسبی هر عنصر در مدل، از تکنیک دیمتلفازی و مدلسازی فرآیند تحلیل شبکهای فازی استفاده شد و سپس 25 راهکار شناسایی شده مرتبط با مدل مفهومی جهت اجرای تحول ناب، با توجه به اهداف سازمانی و ضرایب وزنی پارامترهای سطح اخر مدل مفهومی، از روش ویکور فازی در چارچوب پیشنهادی رتبه بندیگردید. مدل ارزیابی تحولناب سازمانی ارائه شده در پژوهش مدلی جامعی است که قابلیت بکارگیری در صنایع مختلف تولیدی را دارد. این مدل در صنایع قطعه سازی خودرو مورد بررسی قرارگرفت. Manuscript profile -
Article
5 - تأثیر احساس مشتری بر ویژگیهای محصول با رویکرد مهندسی کانسیModiriat-e- farda , Issue 47 , Year , Summer 2016امروزه تولیدکنندگان باوجود رقابتهای شديد جهت افزایش کیفیت و تأمین نظرات مشتریان خود در کنار کاهش هزینه نيازمند طراحی و ساخت محصولاتي میباشند كه در آن به عواطف و احساسات حقیقی کاربران توجه شده باشد. مهندسی کانسی یکی از مناسبترین روشها برای ارتقاء کیفیت محصول و رضایت Moreامروزه تولیدکنندگان باوجود رقابتهای شديد جهت افزایش کیفیت و تأمین نظرات مشتریان خود در کنار کاهش هزینه نيازمند طراحی و ساخت محصولاتي میباشند كه در آن به عواطف و احساسات حقیقی کاربران توجه شده باشد. مهندسی کانسی یکی از مناسبترین روشها برای ارتقاء کیفیت محصول و رضایت مشتریان است که توجه ویژهای بر احساسات آنها در مورد محصول دارد. این مقاله ضمن معرفی مهندسی کانسی و تکنیکهای مرتبط با آن به دنبال تبدیل احساسات و تأثیرات عاطفی بر پارامترهای طراحی بوده و ضمن بررسی مطالعات پیشین از طریق مصاحبه با مشتریان خمیردندان مریدنت، 83 لغت کانسی كه معرف احساسات مشتريان از محصول بوده شناسايي و پس از غربالگری، 23 لغت تأثيرگذار بر احساس مشتريان را در سه بخش ویژگیهای ذاتی، ظاهري و عوامل قابلکنترل، جهت دستيابي به ضرايب اهميت معقول تر در روش ANP تقسیمبندی نموده است سپس با روش ANP و DIMATEL لغات کانسی توسط خبرگان سازمان رتبهبندی كه درنتیجه ویژگیهای ذاتی مهمتر قلمداد شدند. در مرحله بعد جهت بررسی نقاط قوت و ضعف ازنظر مشتریان، خمیردندان مریدنت با محصولات مشابه 3 رقیب اصلی با استفاده از تکنیک ANP مقایسه و درنهایت، وزن و ميزان اهميت نهايي معيارها تعيين گرديد. Manuscript profile -
Article
6 - نقش فرهنگ سازمان بر تمایل مدیران به پذیرش فناوری تولید سبز در صنعت ریختهگریModiriat-e- farda , Issue 50 , Year , Spring 2017هدف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ فرهنگ سازمانی بر تمایل مدیران به پذیرش فناوری تولید سبز است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري پژوهش با استفاده از روش نمونه تصادفی ساده از میان کارکنان ستادی و اجرایی در ردههای کارشناسان، رؤسا و مدیران صنعت ریختهگری کشور ایران در ﺳﺎل 1394 به ﺗﻌﺪاد 115 ﻧﻔ Moreهدف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ فرهنگ سازمانی بر تمایل مدیران به پذیرش فناوری تولید سبز است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري پژوهش با استفاده از روش نمونه تصادفی ساده از میان کارکنان ستادی و اجرایی در ردههای کارشناسان، رؤسا و مدیران صنعت ریختهگری کشور ایران در ﺳﺎل 1394 به ﺗﻌﺪاد 115 ﻧﻔﺮ انتخاب گردید. ﺑﺮ اﺳﺎس فرمول کوکران حجم نمونه لازم جهت بررسی این پژوهش، 88 نمونه بوده که تعداد90 نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق معادلات ساختاری انجام که با توجه به غیر نرمال بودن دادهها در آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از آزمونهای ناپارامتریک در تحلیل روابط استفاده گردید. در بررسی دادهها پایایی مرکب، سازگاری درونی و اعتبار درونی مدل، همچنین روایی تشخیصی در سطح سازه مورد تأیید قرار گرفت که مثبت بودن مقادیر در شاخص CV Com نشاندهنده کیفیت مناسب مدل بوده و درنهایت شاخص GOF در این مدل عدد 0.723 به دست آمد. با توجه به سه مقدار 0.1 ، 0.25 و 0.36 که بهعنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای شاخص GOF معرفیشده است مقدار 0.723 نشاندهنده مطلوبیت کلی و برازش خوب مدل می باشد و در یک پیوستار ضعیف تا قوی، در سمت قوی قرارگرفته است. بر اساس یافتههای این پژوهش مؤلفه فرهنگ سازمانی بر پذیرش فناوری تولید سبز تأثیر مستقیم دارد. Manuscript profile -
Article
7 - تأثیر چابکی تولید بر بهبود بهرهوری سازمانیModiriat-e- farda , Issue 51 , Year , Summer 2017امروزه افزايش بي ثباتي و آشفتگي ها محيط هاي سازماني باعث شده که سازمان ها برای پاسخگويي به نیازهای مشتریان در شرایط غیرقابلپیشبینی، به سطحی از چابکی در تولید دست یابند؛ زیرا آن عامل اصلی موفقیت و بقای بنگاهها تلقی می شود. درصورتیکه شرکت های تولیدی توجه چندانی به این Moreامروزه افزايش بي ثباتي و آشفتگي ها محيط هاي سازماني باعث شده که سازمان ها برای پاسخگويي به نیازهای مشتریان در شرایط غیرقابلپیشبینی، به سطحی از چابکی در تولید دست یابند؛ زیرا آن عامل اصلی موفقیت و بقای بنگاهها تلقی می شود. درصورتیکه شرکت های تولیدی توجه چندانی به این مسائل ندارند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تولید چابک برافزایش بهره وری سازمان می باشد. بدین منظور تعدادی از کارکنان شرکت سیم و کابل مغان بهعنوان مورد مطالعه انتخاب شدند. پژوهش مذکور از نوع کاربردی با رویکرد پیمایشی میباشد که بهصورت مقطعی بر روی نمونه 134 نفری از مديران ،كارشناسان و کارکنان مطلع از موضوع موردمطالعه از شرکت مذکور که بهصورت تصادفی ساده انتخابشده بودند، انجام پذیرفت. پس از شناسایی شاخص های مربوط به بهرهوری و تولید چابک پرسشنامه طراحی گردید که روایی آن توسط اساتید و جمعی از خبرگان کارخانه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که 0.90 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بهمنظور بررسی رابطهی بین متغیرها به کمک نرمافزارهای آماری SPSS20 و SmartPLS2 صورت گرفت. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشان داد که بالا بودن سطح تولید چابک تأثیر بسزایی برافزایش بهره وری در شرکت مذکور دارد. Manuscript profile -
Article
8 - الگوی ترکیبی بسط عملکرد کیفیت و مهندسی کانسی در طراحی احساسگرا با رویکرد مدلهای تصمیمگیری گروهیModiriat-e- farda , Issue 62 , Year , Spring 2020روشهای بسیاری برای ارتقا کیفیت طراحی و ساخت محصولاتی که بیشتر با نیازهای مشتریان منطبق باشد وجود دارد. یکی از چالشهای سازمانها درک نیازهای فعلی و آتی مشتریان است. مطالعات ثابت کرده که بهجز توجه به نیازهای مشتریان، احساسات مشتری نیز در طراحی محصولات نقش بسزایی دارد. Moreروشهای بسیاری برای ارتقا کیفیت طراحی و ساخت محصولاتی که بیشتر با نیازهای مشتریان منطبق باشد وجود دارد. یکی از چالشهای سازمانها درک نیازهای فعلی و آتی مشتریان است. مطالعات ثابت کرده که بهجز توجه به نیازهای مشتریان، احساسات مشتری نیز در طراحی محصولات نقش بسزایی دارد. یکی از روشهای مؤثر برای شناسایی و استفاده در طراحی محصول مهندسی کانسی است. در این تحقیق تلاش شده که از روش بسط عملکرد کیفیت نیازهای مشتریان و از مهندسی کانسی احساسات مؤثر بر طراحی محصول تعیین و با ترکیب این دو بتوان محصولاتی هر چه بیشتر منطبق بر نیازهای مشتریان طراحی نمود. در این تحقیق ابتدا با کمک بررسی تحقیقات ، لغات کانسی در رابطه با محصول جمعآوری و از بین آنها 13 لغت که بیشترین تأثیر را روی مصرفکنندگان داشته، انتخاب گردیدند. سپس طی یک مصاحبه با فروشندگان، خواص فنی محصول تعیین و پرسشنامهای بین 50 نفر توزیع گردید که طی آن از کاربران درخواست شد تعیین کنند چه ویژگیهایی از محصول برای ایشان اهمیت بیشتری دارد. برای مشخص شدن وزن خواص، پرسشنامه مقایسه زوجی برای فروشندگان طراحی و استفاده شد که توسط ANP مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج طرح جدیدی برای ظرف مایع ظرفشویی ارائه گردید. Manuscript profile -
Article
9 - شناسایی الزامات و چالشهای بهکارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایعدستیvahid sharifi Gholamreza Hashemzade Khorasgani Seyed Alireza Derakhshan Ashraf Shahmansouri Abotorab AlirezaeeSocial Studies in Tourism , Issue 26 , Year , Summer 2024بهرهمندی از ظرفیتهای اجتماعی و توانمندیهای ملي در حوزه تولید صنایعدستی در عصر کنونی نیازمند استفاده از روشهای تولیدی نوین و متناسب با پیشرفت فناوری است، در این راستا پدیده نوظهور تولید اجتماعی بهعنوان یک اکوسیستم تولیدی جدید است که به فنّاوریهای نوین، شبکههای Moreبهرهمندی از ظرفیتهای اجتماعی و توانمندیهای ملي در حوزه تولید صنایعدستی در عصر کنونی نیازمند استفاده از روشهای تولیدی نوین و متناسب با پیشرفت فناوری است، در این راستا پدیده نوظهور تولید اجتماعی بهعنوان یک اکوسیستم تولیدی جدید است که به فنّاوریهای نوین، شبکههای اجتماعی و بهرهمندی از ظرفیتهای اجتماعی مجهز شده است. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات و چالشهای بهکارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایعدستی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده و راهبرد آن نظریهپردازی داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده (گلیزری) است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 12 نفر از خبرگان حوزه صنایعدستی و فناوری اطلاعات، مصاحبه انجام شد. در راستای تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش، از بستۀ نرمافزاری مکس.کیو.دی.ای نسخۀ 10 استفاده شده است. جهت بررسی استحکام پژوهش نیز از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأیید پذیری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو مرحلۀ کدگذاری حقیقی و کدگذاری نظری انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد عوامل تغییر در ساختار تولید، بهبود روابط با مصرفکننده، توسعه پژوهش و آموزش، توسعه زیرساختها و ایجاد شبکههای تولیدی بهعنوان الزامات اصلی است و درنهایت الگوی مفهومی پژوهش با 9 مقوله و 29 مؤلفه ترسیم گردید. پژوهش حاضر میتواند بخشی از خلأهای شناختی در حوزه بهکارگیری تولید اجتماعی در ایران را مرتفع نماید. Manuscript profile