Identifying the Requirements and Challenges of Applying Social Manufacturing to Handicrafts
Subject Areas :vahid sharifi 1 , Gholamreza Hashemzade Khorasgani 2 , Seyed Alireza Derakhshan 3 , Ashraf Shahmansouri 4 , Abotorab Alirezaee 5
1 - Ph.D. Student in information technology Management , Department of information technology Management, Faculty of Management,South Tehran Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran
2 - Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor, Department of information technology Management, Faculty of management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
5 - Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Handicrafts, Social Manufacturing, Social Capacities, Grounded Theory,
Abstract :
In today’s world, taking advantage of social capacities and national capabilities in manufacturing handicrafts requires the application of new state-of-the-arts production techniques. In this regard, social manufacturing is an emerging phenomenon that serves as a new production ecosystem equipped with modern technologies and social networks. Therefore, this qualitative study sought to identify the requirements and challenges of applying social manufacturing to the production of handicrafts using the Grounded theory (Glaser method). To collect the required data, semi-structured interviews were made with twelve experts in the field of handicrafts and information technology who were selected through the purposive sampling method. The collected data were then analyzed using the MaxQda 10 software. On the other hand, the validity, transferability, reliability, and verifiability of the study were also measured to strengthen the findings. Finally, the collected data were analyzed through actual and theoretical coding. According to the study’s results, altering the manufacturing structure, fostering relationships with consumers, developing research and education, developing the infrastructures, and establishing production networks were identified as the main requirements of applying social manufacturing to the production of handicrafts. Moreover, the conceptual map of the study was drawn, including nine categories and twenty-nine sub-categories. The current study can fill a number of gaps existing in the application of social manufacturing in Iran.
پاکزاد، زهرا. (1395). «نقش صنایعدستی در کارآفرینی زنان و توسعه اقتصادی». جلوه هنر، 8،29-42.
تحصیلی، حسن و شاکری، فاطمه. (1397). بررسی ویژگیهای اقتصادی صنایعدستی. در سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد، مدیریت و مدیریت.
تختی، سمیرا. (1392). آسیبشناسی صنایعدستی بر مبنای مطالعه جامعه هنرمند و اثر (مطالعه موردی زیورآلات سنتی کرمانج خراسان شمالی). پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
جویباری، وحید رضا؛ بهارلو، علیرضا و چیتسازیان، امیرحسین. (1393). «جایگاه اجتماعی صنایعدستی و هنرهای سنتی با نظری به مسگری کاشان درگذشته و امروز». دانشهای بومی ایران، 2, 1-30.
جنترانی، علی؛ براتی، مسعود؛ قباخلو، مرتضی؛ شاهین،آرش و طالاری، محمد. (1400). «شناسایی الزامات بهکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو». مدیریت عملیات، 2(7)، 27–54.
حبی، اکرم؛ فتحی آذر، اسکندر و محمد بخش، بهمن. (1389). «جهانیشدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)». فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 3(2)، 101– 122.
زحمتکش، حسین؛ صور اناری، حسین و ستار زاده، احمد. (1395). «خوانشی انتقادی از ابعاد سیاسی شده نظریه جامعه و جهانیشدن شبکهای مانوئل کاستلز». پژوهشهای روابط بین الملل، 6(20)، 255–284.
سلیمی زاویه، سید قاسم و شمس، سعیده. (1399). «مدلی برای پارادایم تولید اجتماعی». فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی, 18(41), 43-50.
صرامی، حسین. (1394). صنایعدستی اصفهان و مشکلات آن. فضای جغرافیایی, 13(5), 49-660.
فولادیان، مجید؛ لباف خانیکی، هادی و نوغانی دخت بهمنی، محسن. (۱۴۰۰). «عوامل مؤثر بر تداوم فعالیت در حوزۀ صنایعدستی به لحاظ جامعهشناختی: مطالعۀ موردی صنعتگران شهر مشهد». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 18، 297-324.
کلالیان مقدم، هما؛ مهارتی، یعقوب؛ اشرفی، مجید و خوراکیان، علیرضا. (1399). «شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتها برای خلق ارزش اجتماعی در ایران: نظریهپردازی داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده (گلیزری)». علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد, 17(1), 54-30.
مراد زاده، عبدالباسط؛ یعقوبی، نور محمد و صفورا، ژیلا. (1399). «ارائه الگوی بازاریابی کارآفرینانه در صنایعدستی با رویکرد خلق محصولات مشتری محور». مطالعات رفتار مصرفکننده، 8(2)، 74-91.
Campbell, C. (2005). The Craft Consumer: Culture, craft and consumption in a postmodern society. Journal of Consumer Culture, 5(1), 23–42. https://doi.org/10.1177/1469540505049843
Ding, Kai; Jiang, Ping Yu; & Zhang, Xi. (2013). A Framework for Implementing Social Manufacturing System Based on Customized Community Space Configuration and Organization. Advanced Materials Research, 712-715, 3191-3194.
Glaser, B. G., & Holton, J. (2005). Staying open: The use of theoretical codes in
grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(1), 1-20
Jiang, P. (2019). Social manufacturing: fundamentals and applications (pp. 13-50). Cham: Springer International Publishing.
Kerr, Noël M. (2011). Creating a protective picture: A grounded theory of how medical-surgical nurses decide to follow a “charting-by-exception” policy on a day-to-day, patient-by-patient basis. Rutgers The State University of New Jersey, Graduate School-Newark.
Mohajeri, Babak; Nyberg, Timo; Karjalainen, Jesse; Tukiainen, Taina; Nelson, Mark; Shang, Xiuqing; & Xiong, Gang. (2014). The impact of social manufacturing on the value chain model in the apparel industry. In Proceedings of 2014 IEEE international conference on service
Markey, Kathleen; Tilki, Mary; & Taylor, Georgina. (2020). Practicalities in doctorate research of using grounded theory methodology in understanding nurses’ behaviors when caring for culturally diverse patients. Nurse Education in Practice, 44, 102751.
Shang, Xiuqin; Liu, Xiwei; Xiong, Gang; Cheng, Changjian; Ma, Yonghong; & Nyberg, Timo R. (2013). Social manufacturing cloud service platform for mass customization in the apparel industry. In Proceedings of 2013 IEEE International conference on service operations and logistics, and informatics (pp. 220–224). Ieee.
Shang, Xiuqin; Shen, Zhen; Xiong, Gang; Wang, Fei-Yue; Liu, Sheng; Nyberg, Timo R.; Wu, Huaiyu; & Guo, Chao. (2019). Moving from mass customization to social manufacturing: A footwear industry case study. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 32(2), 194–205.
Shafi, M., Junrong, L., Yang, Y., Jian, D., Rahman, I. U., & Moudi, M. (2021). Factors influencing the consumer acceptance of innovation in handicraft products. SAGE Open, 11(4), 21582440211061528.
Schonfelder, W. (2011) CAQDAS and qualitative syllogism logic - NVivo 8 and
MAXQDA 10 compared Forum: Qualitative Social Research 12 (1): Art 21. Retrieved from www. qualitative -research.net/index.php/fqs/article/ view / 1514/3134
Wei-yi, W. A. N. G., Jian, L. V., Wei-jie, P. A. N., Hui-liang, Z. H. A. O., & Qiao-ping, T. I. A. N. (2019). Extraction and reuse of pattern configuration for handicrafts personalized customization. Journal of Graphics, 40(3), 583.
Xue, X.; Wang, S.; Zhang, L.-J.; & Feng, Z.-Y. (2019). Evaluating of dynamic service matching strategy for social manufacturing in the cloud environment. Future Generation Computer Systems, 91, 311-326. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.028