شناسایی الزامات و چالشهای بهکارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایعدستی
الموضوعات :وحید شریفی 1 , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی 2 , سید علیرضا درخشان 3 , اشرف شاه منصوری 4 , ابوتراب علیرضایی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: صنایعدستی, تولید اجتماعی, ظرفیتهای اجتماعی, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
بهرهمندی از ظرفیتهای اجتماعی و توانمندیهای ملي در حوزه تولید صنایعدستی در عصر کنونی نیازمند استفاده از روشهای تولیدی نوین و متناسب با پیشرفت فناوری است، در این راستا پدیده نوظهور تولید اجتماعی بهعنوان یک اکوسیستم تولیدی جدید است که به فنّاوریهای نوین، شبکههای اجتماعی و بهرهمندی از ظرفیتهای اجتماعی مجهز شده است. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات و چالشهای بهکارگیری تولید اجتماعی در تولید صنایعدستی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده و راهبرد آن نظریهپردازی داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده (گلیزری) است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 12 نفر از خبرگان حوزه صنایعدستی و فناوری اطلاعات، مصاحبه انجام شد. در راستای تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش، از بستۀ نرمافزاری مکس.کیو.دی.ای نسخۀ 10 استفاده شده است. جهت بررسی استحکام پژوهش نیز از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأیید پذیری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو مرحلۀ کدگذاری حقیقی و کدگذاری نظری انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد عوامل تغییر در ساختار تولید، بهبود روابط با مصرفکننده، توسعه پژوهش و آموزش، توسعه زیرساختها و ایجاد شبکههای تولیدی بهعنوان الزامات اصلی است و درنهایت الگوی مفهومی پژوهش با 9 مقوله و 29 مؤلفه ترسیم گردید. پژوهش حاضر میتواند بخشی از خلأهای شناختی در حوزه بهکارگیری تولید اجتماعی در ایران را مرتفع نماید.
پاکزاد، زهرا. (1395). «نقش صنایعدستی در کارآفرینی زنان و توسعه اقتصادی». جلوه هنر، 8،29-42.
تحصیلی، حسن و شاکری، فاطمه. (1397). بررسی ویژگیهای اقتصادی صنایعدستی. در سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد، مدیریت و مدیریت.
تختی، سمیرا. (1392). آسیبشناسی صنایعدستی بر مبنای مطالعه جامعه هنرمند و اثر (مطالعه موردی زیورآلات سنتی کرمانج خراسان شمالی). پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
جویباری، وحید رضا؛ بهارلو، علیرضا و چیتسازیان، امیرحسین. (1393). «جایگاه اجتماعی صنایعدستی و هنرهای سنتی با نظری به مسگری کاشان درگذشته و امروز». دانشهای بومی ایران، 2, 1-30.
جنترانی، علی؛ براتی، مسعود؛ قباخلو، مرتضی؛ شاهین،آرش و طالاری، محمد. (1400). «شناسایی الزامات بهکارگیری اینترنت اشیاء صنعتی در زنجیره تأمین صنعت خودرو». مدیریت عملیات، 2(7)، 27–54.
حبی، اکرم؛ فتحی آذر، اسکندر و محمد بخش، بهمن. (1389). «جهانیشدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)». فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 3(2)، 101– 122.
زحمتکش، حسین؛ صور اناری، حسین و ستار زاده، احمد. (1395). «خوانشی انتقادی از ابعاد سیاسی شده نظریه جامعه و جهانیشدن شبکهای مانوئل کاستلز». پژوهشهای روابط بین الملل، 6(20)، 255–284.
سلیمی زاویه، سید قاسم و شمس، سعیده. (1399). «مدلی برای پارادایم تولید اجتماعی». فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی, 18(41), 43-50.
صرامی، حسین. (1394). صنایعدستی اصفهان و مشکلات آن. فضای جغرافیایی, 13(5), 49-660.
فولادیان، مجید؛ لباف خانیکی، هادی و نوغانی دخت بهمنی، محسن. (۱۴۰۰). «عوامل مؤثر بر تداوم فعالیت در حوزۀ صنایعدستی به لحاظ جامعهشناختی: مطالعۀ موردی صنعتگران شهر مشهد». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 18، 297-324.
کلالیان مقدم، هما؛ مهارتی، یعقوب؛ اشرفی، مجید و خوراکیان، علیرضا. (1399). «شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتها برای خلق ارزش اجتماعی در ایران: نظریهپردازی داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده (گلیزری)». علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد, 17(1), 54-30.
مراد زاده، عبدالباسط؛ یعقوبی، نور محمد و صفورا، ژیلا. (1399). «ارائه الگوی بازاریابی کارآفرینانه در صنایعدستی با رویکرد خلق محصولات مشتری محور». مطالعات رفتار مصرفکننده، 8(2)، 74-91.
Campbell, C. (2005). The Craft Consumer: Culture, craft and consumption in a postmodern society. Journal of Consumer Culture, 5(1), 23–42. https://doi.org/10.1177/1469540505049843
Ding, Kai; Jiang, Ping Yu; & Zhang, Xi. (2013). A Framework for Implementing Social Manufacturing System Based on Customized Community Space Configuration and Organization. Advanced Materials Research, 712-715, 3191-3194.
Glaser, B. G., & Holton, J. (2005). Staying open: The use of theoretical codes in
grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(1), 1-20
Jiang, P. (2019). Social manufacturing: fundamentals and applications (pp. 13-50). Cham: Springer International Publishing.
Kerr, Noël M. (2011). Creating a protective picture: A grounded theory of how medical-surgical nurses decide to follow a “charting-by-exception” policy on a day-to-day, patient-by-patient basis. Rutgers The State University of New Jersey, Graduate School-Newark.
Mohajeri, Babak; Nyberg, Timo; Karjalainen, Jesse; Tukiainen, Taina; Nelson, Mark; Shang, Xiuqing; & Xiong, Gang. (2014). The impact of social manufacturing on the value chain model in the apparel industry. In Proceedings of 2014 IEEE international conference on service
Markey, Kathleen; Tilki, Mary; & Taylor, Georgina. (2020). Practicalities in doctorate research of using grounded theory methodology in understanding nurses’ behaviors when caring for culturally diverse patients. Nurse Education in Practice, 44, 102751.
Shang, Xiuqin; Liu, Xiwei; Xiong, Gang; Cheng, Changjian; Ma, Yonghong; & Nyberg, Timo R. (2013). Social manufacturing cloud service platform for mass customization in the apparel industry. In Proceedings of 2013 IEEE International conference on service operations and logistics, and informatics (pp. 220–224). Ieee.
Shang, Xiuqin; Shen, Zhen; Xiong, Gang; Wang, Fei-Yue; Liu, Sheng; Nyberg, Timo R.; Wu, Huaiyu; & Guo, Chao. (2019). Moving from mass customization to social manufacturing: A footwear industry case study. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 32(2), 194–205.
Shafi, M., Junrong, L., Yang, Y., Jian, D., Rahman, I. U., & Moudi, M. (2021). Factors influencing the consumer acceptance of innovation in handicraft products. SAGE Open, 11(4), 21582440211061528.
Schonfelder, W. (2011) CAQDAS and qualitative syllogism logic - NVivo 8 and
MAXQDA 10 compared Forum: Qualitative Social Research 12 (1): Art 21. Retrieved from www. qualitative -research.net/index.php/fqs/article/ view / 1514/3134
Wei-yi, W. A. N. G., Jian, L. V., Wei-jie, P. A. N., Hui-liang, Z. H. A. O., & Qiao-ping, T. I. A. N. (2019). Extraction and reuse of pattern configuration for handicrafts personalized customization. Journal of Graphics, 40(3), 583.
Xue, X.; Wang, S.; Zhang, L.-J.; & Feng, Z.-Y. (2019). Evaluating of dynamic service matching strategy for social manufacturing in the cloud environment. Future Generation Computer Systems, 91, 311-326. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.08.028