Evaluate of the vulnerability of urban passages network due to earthquake Case Study: Tehran Municipality Region 6
Subject Areas :علیرضا بهرامی 1 , Mehdi Bahrampour 2 , Ali Yazdani 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: Earthquake, Crisis Management, Delphi method, IHWP, GIS,
Abstract :
Human earthquake, over time, faced with irreparable damages. Decision-makers have always tried to manage the crisis and challenges arising from it. Therefore, assessment of vulnerability of urban areas and planning to reduce these damage is necessary. This research was conducted with the aim of assessing the urban area against earthquake and with the crisis management approach in Tehran 6th area. For this purpose Valued, 11 criteria for degree of confinement, construction density, building quality, population density, materials and structure of the building unit, access to health centers, width of the road, building height, land use, maximum horizontal acceleration of the land and the age of the building by Delphi method. Subsequently, the indexes were analyzed using the IHWP Hierarchical Model and the criteria were overlapped in GIS software. The results of the earthquake vulnerability map showed 4.8% of the area in the vulnerability class was very low, 19% in the vulnerability class, 46.2% in the middle class vulnerability, 25.4% in the vulnerability class, and 4.6% in the vulnerability class. The vulnerability class is very large. Regarding the Vulnerability Map of Area 6, we can find that areas with a higher-wiring network and low-density distribution of low-density constructions tend to be less damaged, most of which are located on the periphery of the region or north of the 6th area. Existing districts in the north of the region are less vulnerable than the rest of the study area. As you move from north to south, the vulnerability increases.
- احدنژاد روشنی، محسن؛ روستایی، شهریور؛ کاملی فر، محمد جواد، (1394)، ارزیابی آسیب پذیری شبکه معابر شهری در برابر زلزله با رویکرد مدیریت بحران مطالعه موردی: منطقه 1 شهر تبریز، فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی، 24(95): 37-50.
- اصغری زمانی، اکبر؛ بابایی اقدم، فریدون؛ میرآلانق، سید محمد، (1395)، ارزيابي سطح كارايي شبكه معابر به هنگام بروز حوادث غير مترقبه در مناطق حاشيه نشين؛ مطالعه موردی: مناطق حاشیه نشین شمال شهر تبريز، نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، شماره 25، (141-158).
- امینی، الهام؛ فرح، حبیب و مجتهدزاده، غلام حسین، (1389)، برنامه¬ریزی کاربری زمین و مدیریت بحران زمین لرزه، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، شماره 3، (161-174).
- باغوند، اکبر و دیگران، (1385)، بررسی علل تنزل عملکرد شبکه حمل و نقل شهری پس از وقوع زلزله و راهکارهای مقابله با آن، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران،.
- بیرودیان،نادر،(1385)، مدیریت بحران اصول ایمنی در حوادث غیر منتظره،جهاد دانشگاهی مشهد.
- ترابی، کمال، (1388)، بررسی نقش شبکه¬های ارتباطی در کاهش اثرات ناشی از زلزله-مورد مطالعه: منطقه 6 تهران با تاکید بر ناحیه 1، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران.
- حمیدی، ملیحه، (1371)، ارزیابی الگوهای قطعه¬بندی اراضی و بافت شهری در آسیب¬پذیری مسکن از سوانح طبیعی، مجموعه مقالات سمینارهای توسعه مسکن در ایران، تهران، صص. 210-224.
- عزیزی، محمد مهدی؛ اکبری، علیرضا، (1387)، ملاحضات شهرسازی در سنجش آسیب¬پذیری شهرها از زلزله، مجله علمی و پژهشی هنرهای زیبا، شماره 34، (25-36).
- فرقانی، محمد علی؛ صادقی، زین¬العابدین؛ پوررمضان، سپیده؛ (1395)، آسیب¬پذیری شبکه معابر در زمان تخلیه اضطراری در زلزله¬های احتمالی منطقه ثامن مشهد، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه¬ای، شماره 2 ، (91-108).
- قدرتی امیری، غلامرضا، (1386)، تحلیل خطر پذیری سازهها دربرابر زلزله، پلی کپی دانشگاه علم و صنعت ایران.
- ناطق الهی، فریبرز، (1378)، مدیریت بحران زمین لرزه در ایران،پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله،تهران.
- ArsIk, i., & salman, s. (2013). Modeling Earthquake Vulnerability of Highway Networks. Electronic Notes in Discrete Mathematics 41 (2013) 319 – 326.
- Bhatti, Amjad(2005), Earthquake Relief and Recovery: Processes and Principles, Rural Development Policy Institute.
- Kameda, Hiroyuki (2000), “Engineering management of lifeline system under earthquake risk” .in: proceedings of the 12th world conference on earthquake engineering, new Zealand society for earthquake Engineering Tupper hutt, 2827-2844.
- Lee Y. L., & Yeh, K. Y. (2003). Street network reliability evaluation following the Chi-chi earthquake, The Network Reliability of Transport. Proceedings of the st International Symposium on Transportation Network Reliability .INSTR. edited by Michael G.H. Bell and Yasunori Iida, 273 - 288..
- LIU, Yuling, OKADA ,Norio, TAKEUCHI ,Yukiko , . 2008, Dynamic Route Decision Model-based Multi-agent Evacuation Simulation Case Study of Nagata Ward, Kobe. Journal of Natural Disaster Science, Volume 28, Number 2, pp91-98.