The Use of Rhetoric to Enhance the Impact of Ethical Concepts in the Holy Quran
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationMohammadAslam Raeisi 1 , Bashir ZolAli 2 , mohammad fatehi 3
1 - Ph.D. Candidate of Islamic Philosophy and Theology, Fasa Branch, Islamic Azad University, Fasa, Iran
2 -
3 - Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: Rhetoric, ethical virtues, Quran, ethical concepts.,
Abstract :
Scholars of rhetoric emphasize the influence of rhetorical elements such as literal meaning, metaphor, simile, allegory, and metonymy in explaining concepts in Arabic texts, especially the Quran. Rhetoric not only plays a key role in understanding religious, ethical, historical, and social teachings, but also aids in effectively conveying these concepts to the audience. This research examines the philosophy and function of rhetoric in the Quran, showing how the use of metaphor, simile, allegory, and metonymy increases the impact and deepens the understanding of ethical and social concepts. Through rhetorical techniques, the Quran presents ethical models in a way that enables the audience to clearly comprehend and act upon them. The primary purpose of using rhetorical techniques in the Quranic verses, as highlighted in this study, is to clarify forms of ethics that are not easily understood by ordinary individuals. In situations where ethical behavior emphasizes resisting evil, oppression, darkness, and wrongdoing without seeking retaliation or imitating them in wrongful actions, the Quran emphasizes ethics as an inner understanding and highlights the innate characteristics of virtuous morals.
ابن عاشور، محمد بن طاهر، (بی تا)، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسه التاریخ.
ابوحیان، محمد بن یوسف (1420)، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: دارالفکر
ابوزهره، محمد، (بی تا)، زهره التفاسیر، بیروت: دارالفکر.
بغدادی، ابن ناقیا، (1374)، الجمان فی تشبیهات القرآن. ترجمه: سیدعلی میرلوحی. مشهد: آستان قدس.
جارم، علی، (1387)، البلاغه الواضحه، البیان والمعانی والبدیع للمدارس الثانویه. تهران: مؤسسه امام صادق)ع(،
حسینی همدانی، محمد، (1404)، انواردرخشان، تحقیق محمدباقر بهبودی، تهران: کتابفروشی لطفی
درویش، محیی الدین. (1415) اعراب القران و بیانه. سوریه: دار الارشاد،
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1374)، مفردات الفاظ قرآن. تهران: مرتضوی،
سلامة، محمد حسین، (1423)، الاعجاز البلاغی فی القرآن الکریم، قاهره: دارالآفاق العربیه،
سیوطی، جلال الدین، (1376)، الاتقان، ترجمه: سید مهدی حائری . تهران :امیرکبیر.
صافی، محمود بن عبدالرحیم. (1418)، الجدول فی اعراب القرآن، بیروت: دارالرشید مؤسسه الایمان.
طباطبایی، محمدحسین، (1374)، المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسین حوزه علمیه.
عتیق، عبدالعزیز، (بی تا)، علم المعانی، بیروت: دارالنهضة العربیه،
قرائتی، محسن، (1388)، تفسیر نور، تهران: مرکز درسهایی از قرآن،
قرشی، علی اکبر، (1377)، تفسیر أحسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت
مکارم شیرازی، ناصر، (1377)،.اخلاق در قرآن، قم: مدرسه الامام علی بن ابی طالب
نجاتی، محمد عثمان.، (1381)، قرآن و روان شناسی. مشهد: آستان قدس.
نقی پورفر، ولی الله، (1381)، پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. تهران: اسوه
هاشمی، احمد، (1380)، جواهر البلاغه، ترجمه: حسن عرفان، قم: دارالفکر.