The test of the model of mindfulness and perception of the classroom environment with boredom and academic incivility with the role of a mediator of wisdom
Subject Areas :Majid Jafari 1 , Askar atashafrouz 2 , alireza hajiyakhchali 3
1 - Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 - Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, shahid chamran University, Ahvaz, Iran
3 - Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
Keywords: mindfulness, perception of the classroom environment, wisdom, academic boredom, academic incivility,
Abstract :
There are various factors that create or hinder education and learning, which are of particular importance to investigate. Therefore, the current research was conducted with the aim of testing the model of mindfulness and perception of the classroom environment with boredom and academic incivility with the mediating role of wisdom in students. The participants included 600 second grade students who were selected by multi-stage cluster random sampling method, and to mindfulness questionnaires (Drotman & et al., 2018), What is going on in this class (Fraser & et al., 1996), Intelligence (Ardelt, 2003), academic boredom (Pekran & et al., 2005) and academic avoidance (Spadafora and Volk, 2021) answered. The results indicated a good fit of the model with the data and the significance of the direct effect of the perception of the classroom environment on wisdom, boredom, and academic incivility, as well as mindfulness on wisdom and academic incivility. The indirect effect of mindfulness and perception of the classroom environment on academic boredom with the mediating role of wisdom was also statistically significant. Based on this, it can be concluded that in order to reduce the boredom and academic incivility of students, it is necessary to pay attention to the wisdom resulting from the perception of the classroom environment and their mindfulness.
بارانی، ح، فولاد چنگ، م و درخشان، م (1398). رابطه ذهن آگاهی و بی صداقتی تحصیلی: نقش واسطه گری امید تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2 (11)، 70-50.
کاوه فارسانی، ذ، نظری فر، م و محمودی نجف آبادی، ف (1402). ارزیابی الگوی رابطه بین ذهن آگاه ی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجی گری باورهای لذت بری و قدردانی. مجله روانشناسی، 27 (1)، 9-1.
کاویان فر، ح، باعزت، ف، هاشمی، س و نادری، ح، ا (1401). پیش بینی خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 17 (65)، 260-251.
ملائی امجز، ف و فرنام، ع (1401). نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهن آگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کرونا ویروس. دست آوردهای روانشناختی، 4 (1)، 182-163.
دلاور پور، م و حسبن چاری، م (1397). تبیین دلزدگی تحصیلی دانش آموزان با توجه به ادراک از محیط یادگیری و میانجی گری ارزش تکلیف، مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 2 (10)، 32-1.
رسام، ا، ر، غفاری، ع، ابوالقاسمی، ع و بیرامی، م (1400). مقایسه اثر بخشی برنامه های آموزش ذهن آگاهی، خوش بینی و تنظیم هیجان بر تعلل ورزی، تاب آوری و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5 (3)، 263-246.
شکوهی، م، ج، امیریان زاده، م و کشت ورز کندازی، ا (1400). رابطه ذهن آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی. مجلة علمی پژوهشی پژوهش های برنامة درسی، 11 (1)، 208-178.
قاسمی، و (1390). برآورد حجم بهینه نمونه در مدل های معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی، مجله جامعه شناسی ایران. 12 (4)، 126-147.
قربانی، ر، خرمائی، ف و ثابت قدم، س (1399). بررسی رابطه مولفه های خردمندی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان. دومین همایش ملی روانشناسی و سلامت با محوریت سبک زندگی.
نعمتی ورنوسفادرانی، ن و ترکان، ه (1397). رابطه چندگانه خردمندی با صمیمیت زناشویی در متاهل شهر اصفهان. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و تعلیم و تربیت.
نوزری، ع، فرهادی، م، یارمحمدی واصل، م (1400). تبیین ذهن آگاهی بر اساس تنظیم هیجان و فعالیت نظام های بازداری- فعال سازی رفتاری در دانشجویان. مجله روان شناسی، 25 (1)، 66-50.
نیکدل، ف، کدیور، پ، فرزاد، و و کریمی، ی (1389). بررسي شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه ادراك از كلاس، فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 1 (1)، 53-31.
یزدانی، م و اسماعیلی، م (1398). اثربخشی برنامة آموزشی ذهن آگاهی مثبت بر پاسخ به تنیدگی و علائم افسردگی نوجوانان پسر دارای نشانه های افسردگی. مجله روان شناسی، 23 (2)، 216-199.
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on Aging, 25(3), 275-324.
Aneke, J. (2022). Influence of learning environment on the academic performance of secondary school students in makurdi metropolis. Science Open Preprints.
Apsari, W. (2021). Hubungan kematangan emosi, kecenderungan attention-seeking dan classroom climate dengan classroom incivility pada siswa SMP negeri 2 krian (Doctoral dissertation, UIN sunan ampel surabaya).
Bai, Q., Liu, S., & Kishimoto, T. (2020). School incivility and academic burnout: The mediating role of perceived peer support and the moderating role of future academic self-salience. Frontiers in psychology, 10, 3016.
Bekker, C. I., Rothmann, S., & Kloppers, M. M. (2022). The happy learner: Effects of academic boredom, burnout, and engagement. Frontiers in Psychology, 1-14.
Bergsma, A., & Ardelt, M. (2012). Self-reported wisdom and happiness: An empirical investigation. Journal of happiness studies, 13, 481-499.
Coetzee, T., Pryce-Jones, K., Grant, L., & Tindle, R. (2022). Hope moderates the relationship between students’ sense of belonging and academic misconduct. International Journal for Educational Integrity, 18(1), 1-22.
Droutman, V., Golub, I., Oganesyan, A., & Read, S. (2018). Development and initial validation of the Adolescent and Adult Mindfulness Scale (AAMS). Personality and Individual Differences, 123, 34-43.
Ebrahim Essa, H. A. E. G., & Khaton, S. E. (2019). Students’ perception of incivility behaviors and its frequency of occurrence inside school environment. Egyptian Journal of Health Care, 10(2), 322-334.
Galla, B. M., Esposito, M. V., & Fiore, H. M. (2020). Mindfulness predicts academic diligence in the face of boredom. Learning and Individual Differences, 81, 101864.
Grossmann, I. (2017). Wisdom in context. Perspectives on psychological science, 12(2), 233-257.
Hudgins, T., Layne, D., Kusch, C. E., & Lounsbury, K. (2022). Disruptive academic behaviors: The dance between emotional intelligence and academic incivility. Journal of Academic Ethics, 1-21.
Hülsheger, U. R., van Gils, S., & Walkowiak, A. (2021). The regulating role of mindfulness in enacted workplace incivility: An experience sampling study. Journal of Applied Psychology, 106(8), 1250.
Jang, J., Jo, W., & Kim, J. S. (2020). Can employee workplace mindfulness counteract the indirect effects of customer incivility on proactive service performance through work engagement? A moderated mediation model. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(7), 812-829.
Khan, S., Sadia, R., Hayat, S. Z., & Tahir, S. (2019). Relationship between academic boredom, learning climate and academic motivation among university students. Pakistan Journal of Psychological Research, 34(3).
Kruk, M., & Zawodniak, J .(2020). A comparative study of the experience of boredom in the L2 and L3 classroom.
Mahmoud, R. M., Metwaly, F. G., & Mohamed, W. M. (2023). Quality of learning experience, academic burnout among nursing students in zagazig university. Zagazig Nursing Journal, 19(1), 35-44.
Marini, Z. (2009). The thin line between civility and incivility: Fostering reflection and self-awareness to create a civil learning community. Collected Essays on Learning and Teaching, 2, 61-67.
Özerk, G. (2020). Academic boredom: An underestimated challenge in schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(1), 117-125.
Patrick, H., Kaplan, A., & Ryan, A. M. (2011). Positive classroom motivational environments: Convergence between mastery goal structure and classroom social climate. Journal of Educational Psychology, 103(2), 367.