• Home
  • مجید جعفری

    List of Articles مجید جعفری


  • Article

    1 - آزمون مدل ذهن آگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی
    Journal of Psychology , Issue 110 , Year , Summer 2024
    <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; More
    <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';">عوامل مختلفی زمینه&zwnj;&zwnj;ساز و یا مانع تحصیل و یادگیری هستند که بررسی آنها از اهمیت ویژه&zwnj;&zwnj;ای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی&zwnj;&zwnj; و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی در دانش&zwnj;&zwnj;آموزان انجام شد. شرکت&zwnj;&zwnj;کنندگان شامل 600 دانش&zwnj;&zwnj;آموزان متوسطه دوم بودند که به روش نمونه&zwnj;گیری تصادفی خوشه&zwnj;&zwnj;ای چندمرحله&zwnj;&zwnj;ای انتخاب و به مقیاس&zwnj;&zwnj;های ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی (دروتمن و همکاران، 2018)، خِرد (آردلت، 2003)، آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی (اسپادافورا و ولک، 2021) و پرسشنامه&zwnj;های در این کلاس چه می&zwnj;&zwnj;گذرد (فراسر و همکاران، 1996)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با داده&zwnj;&zwnj;ها و معناداری اثر مستقیم ادراک از محیط کلاس بر خردورزی، دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی، همچنین ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی بر خردورزی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی بود. اثر غیرمستقیم ذهن&zwnj;&zwnj;آگاهی و ادراک از محیط کلاس بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بر این اساس، می&zwnj;&zwnj;توان نتیجه گرفت به منظور کاهش دلزدگی و آداب&zwnj;&zwnj;گریزی تحصیلی دانش&zwnj;&zwnj;آموزان، باید به خردورزی ناشی از ادراک از محیط کلاس و ذهن&zwnj;آگاهی آنها توجه کرد.</span></p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> Manuscript profile