آزمون مدل ذهن آگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی
الموضوعات :مجید جعفری 1 , عسکر آتش افروز 2 , علیرضا حاجی یخچالی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, ادراک از محیط کلاس, خردورزی, دلزدگی تحصیلی, آداب گریزی تحصیلی,
ملخص المقالة :
عوامل مختلفی زمینهساز و یا مانع تحصیل و یادگیری هستند که بررسی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی در دانشآموزان انجام شد. شرکتکنندگان شامل 600 دانشآموزان متوسطه دوم بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاسهای ذهنآگاهی (دروتمن و همکاران، 2018)، خِرد (آردلت، 2003)، آدابگریزی تحصیلی (اسپادافورا و ولک، 2021) و پرسشنامههای در این کلاس چه میگذرد (فراسر و همکاران، 1996)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با دادهها و معناداری اثر مستقیم ادراک از محیط کلاس بر خردورزی، دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی، همچنین ذهنآگاهی بر خردورزی و آدابگریزی تحصیلی بود. اثر غیرمستقیم ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان، باید به خردورزی ناشی از ادراک از محیط کلاس و ذهنآگاهی آنها توجه کرد.
بارانی، ح، فولاد چنگ، م و درخشان، م (1398). رابطه ذهن آگاهی و بی صداقتی تحصیلی: نقش واسطه گری امید تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2 (11)، 70-50.
کاوه فارسانی، ذ، نظری فر، م و محمودی نجف آبادی، ف (1402). ارزیابی الگوی رابطه بین ذهن آگاه ی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجی گری باورهای لذت بری و قدردانی. مجله روانشناسی، 27 (1)، 9-1.
کاویان فر، ح، باعزت، ف، هاشمی، س و نادری، ح، ا (1401). پیش بینی خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 17 (65)، 260-251.
ملائی امجز، ف و فرنام، ع (1401). نقش میانجی بهزیستی روانشناختی در رابطه بین ذهن آگاهی و خردمندی در مدافعان سلامت مبارز با بحران کرونا ویروس. دست آوردهای روانشناختی، 4 (1)، 182-163.
دلاور پور، م و حسبن چاری، م (1397). تبیین دلزدگی تحصیلی دانش آموزان با توجه به ادراک از محیط یادگیری و میانجی گری ارزش تکلیف، مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 2 (10)، 32-1.
رسام، ا، ر، غفاری، ع، ابوالقاسمی، ع و بیرامی، م (1400). مقایسه اثر بخشی برنامه های آموزش ذهن آگاهی، خوش بینی و تنظیم هیجان بر تعلل ورزی، تاب آوری و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5 (3)، 263-246.
شکوهی، م، ج، امیریان زاده، م و کشت ورز کندازی، ا (1400). رابطه ذهن آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی. مجلة علمی پژوهشی پژوهش های برنامة درسی، 11 (1)، 208-178.
قاسمی، و (1390). برآورد حجم بهینه نمونه در مدل های معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی، مجله جامعه شناسی ایران. 12 (4)، 126-147.
قربانی، ر، خرمائی، ف و ثابت قدم، س (1399). بررسی رابطه مولفه های خردمندی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان. دومین همایش ملی روانشناسی و سلامت با محوریت سبک زندگی.
نعمتی ورنوسفادرانی، ن و ترکان، ه (1397). رابطه چندگانه خردمندی با صمیمیت زناشویی در متاهل شهر اصفهان. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و تعلیم و تربیت.
نوزری، ع، فرهادی، م، یارمحمدی واصل، م (1400). تبیین ذهن آگاهی بر اساس تنظیم هیجان و فعالیت نظام های بازداری- فعال سازی رفتاری در دانشجویان. مجله روان شناسی، 25 (1)، 66-50.
نیکدل، ف، کدیور، پ، فرزاد، و و کریمی، ی (1389). بررسي شاخص هاي روان سنجي پرسشنامه ادراك از كلاس، فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 1 (1)، 53-31.
یزدانی، م و اسماعیلی، م (1398). اثربخشی برنامة آموزشی ذهن آگاهی مثبت بر پاسخ به تنیدگی و علائم افسردگی نوجوانان پسر دارای نشانه های افسردگی. مجله روان شناسی، 23 (2)، 216-199.
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on Aging, 25(3), 275-324.
Aneke, J. (2022). Influence of learning environment on the academic performance of secondary school students in makurdi metropolis. Science Open Preprints.
Apsari, W. (2021). Hubungan kematangan emosi, kecenderungan attention-seeking dan classroom climate dengan classroom incivility pada siswa SMP negeri 2 krian (Doctoral dissertation, UIN sunan ampel surabaya).
Bai, Q., Liu, S., & Kishimoto, T. (2020). School incivility and academic burnout: The mediating role of perceived peer support and the moderating role of future academic self-salience. Frontiers in psychology, 10, 3016.
Bekker, C. I., Rothmann, S., & Kloppers, M. M. (2022). The happy learner: Effects of academic boredom, burnout, and engagement. Frontiers in Psychology, 1-14.
Bergsma, A., & Ardelt, M. (2012). Self-reported wisdom and happiness: An empirical investigation. Journal of happiness studies, 13, 481-499.
Coetzee, T., Pryce-Jones, K., Grant, L., & Tindle, R. (2022). Hope moderates the relationship between students’ sense of belonging and academic misconduct. International Journal for Educational Integrity, 18(1), 1-22.
Droutman, V., Golub, I., Oganesyan, A., & Read, S. (2018). Development and initial validation of the Adolescent and Adult Mindfulness Scale (AAMS). Personality and Individual Differences, 123, 34-43.
Ebrahim Essa, H. A. E. G., & Khaton, S. E. (2019). Students’ perception of incivility behaviors and its frequency of occurrence inside school environment. Egyptian Journal of Health Care, 10(2), 322-334.
Galla, B. M., Esposito, M. V., & Fiore, H. M. (2020). Mindfulness predicts academic diligence in the face of boredom. Learning and Individual Differences, 81, 101864.
Grossmann, I. (2017). Wisdom in context. Perspectives on psychological science, 12(2), 233-257.
Hudgins, T., Layne, D., Kusch, C. E., & Lounsbury, K. (2022). Disruptive academic behaviors: The dance between emotional intelligence and academic incivility. Journal of Academic Ethics, 1-21.
Hülsheger, U. R., van Gils, S., & Walkowiak, A. (2021). The regulating role of mindfulness in enacted workplace incivility: An experience sampling study. Journal of Applied Psychology, 106(8), 1250.
Jang, J., Jo, W., & Kim, J. S. (2020). Can employee workplace mindfulness counteract the indirect effects of customer incivility on proactive service performance through work engagement? A moderated mediation model. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(7), 812-829.
Khan, S., Sadia, R., Hayat, S. Z., & Tahir, S. (2019). Relationship between academic boredom, learning climate and academic motivation among university students. Pakistan Journal of Psychological Research, 34(3).
Kruk, M., & Zawodniak, J .(2020). A comparative study of the experience of boredom in the L2 and L3 classroom.
Mahmoud, R. M., Metwaly, F. G., & Mohamed, W. M. (2023). Quality of learning experience, academic burnout among nursing students in zagazig university. Zagazig Nursing Journal, 19(1), 35-44.
Marini, Z. (2009). The thin line between civility and incivility: Fostering reflection and self-awareness to create a civil learning community. Collected Essays on Learning and Teaching, 2, 61-67.
Özerk, G. (2020). Academic boredom: An underestimated challenge in schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(1), 117-125.
Patrick, H., Kaplan, A., & Ryan, A. M. (2011). Positive classroom motivational environments: Convergence between mastery goal structure and classroom social climate. Journal of Educational Psychology, 103(2), 367.