The Components of Political Thought of The Herat School in The Thought System of Maulana Abdul Rahman Jami
Subject Areas : Research in Theoritical PoliticsMohammad dawood Erfan 1 , Seyed Hossein Athari 2 , Ruhollah Islami 3 , Mahdi Najafzade 4
1 - PhD student of political thought, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
4 - Associate Professor, Department of Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
Keywords: Jami, political mysticism of Naqshbandiyya, teachings of ancient Iran, Timurids, justice and Sharia.,
Abstract :
Mehdi Najafzadeh**** Herat was formerly one of the important centers of Islamic thought and power withinthe Khorasan school. This city has been the place of emergence of great scientists and thinkers throughout the history. During the period of Timurids (14th century C.E.), connection of thought and power eventually led to the emergence of the political school of Herat. Abdur Rahman Jami, as the leader of this school, played an undeniable role in the growth and excellence of Herat's political school. Jami was an intellectual mentor who made the interaction of mysticism and politics possible for the first time in the history of Islam. The Timurid power system and court was soon influenced by Jami's thought and crystallized in the behavior and actions of political agents in the context of the society .This article seeks to answer the question of what constituted Jami's political thought that helped shape the political school of Herat? This article, with the goal-legitimacy framework of "John Murrow" and Quentin Skinner's interpretive hermeneutic method, aims to examine the most important concepts produced by Jami's thought thatentered into the political system of his era by him and his students.
احمدوند، شجاع و اسلامی، روح الله ( 1397) اندیشه سیاسی در ایران باستان، تهران، سمت، چاپ دوم.
اسکینر، کوئنتین (1393) بینشهای علم سیاست؛ جلد اول، در باب روش، ترجمه، فریبر مجیدی، تهران، فرهنگ جاوید.
افصح زاد، اعلاخان (1378) نقد و بررسی آثار و شرح احوال جامی، تهران، میراث مکتوب.
اقبال لاهوری، محمد (1383) سیر فلسفه در ایران، ترجمه، ا. ح. آریان پور، تهران، امیرکبیر، چاپ پنجم.
اورنبایف، عصام الدین (1364) نامههای دستنویس جامی، همکاری و مقدمه، مایل هروی، کابل، مطبعه دولتی.
اورون بایف، عصام الدین، رحمانوف، اسرار (1387) نامهها و منشآت جامی، تهران، مرکز میراث مکتوب.
آژند، یعقوب (1387) مکتب نگارگری هرات، تهران، فرهنگستان هنر.
برون، ادوارد (1339) از سعدی تا جامی، ترجمه، علی اصغر حکمت، تهران، کتابخانه ابن سینا، چاپ دوم.
پولادی، کمال (1391) تاریخ اندیشه سیاسی در غرب از ماکیاولی تا مارکس، تهران، مرکز، چاپ هفتم.
تولی، جیمز (1383) قلم شمشیری پرتوان است، ترجمه، غلام رضا بهروزلک، مجله ی علوم سیاسی، شماره 28، اسفند 1383.
جامی، نورالدین عبدالرحمن (1394) دیوان جامی، تصحیح، محمد روشن، تهران، مؤسسه نگاه، چاپ سوم.
جامی، مولانا عبدالرحمن جامی (1395) بهارستان، تصحیح، اسماعیل حاکمی، تهران، اطلاعات، چاپ هشتم.
جامی، عبدالرحمن بن احمد (1398) مثنوی هفت اورنگ، تصحیح مرتضی مدرس گیلانی، تهران، مهتاب، چاپ سوم.
جلالی، سید لطف الله (1398) تاریخ و عقاید ماتریدیه، تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب.
حکمت، علی اصغر (1386) جامی، متضمن تحقیقات در تاریخ احوال و آثار منظوم و منثور خاتم الشعرا نورالدین عبدالرحمن جامی، تهران، توس، چاپ سوم.
خواندمیر، غیاث الدین بن همامالدین حسینی (1372) مآثرالملوک، تصحیح، میرهاشم محدث، بیجا، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
زارعی، محمد (1395) جامی و هنر؛ نگاهی به تبلور شعر جامی و تأثیر اندیشه¬های او در هنر نگارگری دوره تیموری، تهران، دستان.
زمانی، حسین و دیگران (1396) تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره طاهریان، صفاریان و علویان، تهران، سمت، چاپ نهم.
سمرقندی، امیردولت شاه (1366) تذکره الشعراء، تصحیح، محمد رمضانی، تهران، پیک ایران، چاپ دوم.
الغالی، بلقاسم (1397) بنیانگذار کلام حنفی، درباره زندگی و اندیشه ابومنصور ماتریدی، ترجمه، احمدذکی خاورنیا، کابل، کابلستان.
فردریک استار، استیون (1398) روشنگری در محاق؛ عصر طلایی آسیای میانه از حمله اعراب تا حکومت تیمور لنگ، ترجمه، حسن افشار، تهران، مرکز.
فرهانی منفرد، مهدی (1382) پیوند سیاست و فرهنگ در عصر زوال تیموریان و ظهور صفویان، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ دوم.
فوربزمنز، بئاتریس (1390) قدرت، سیاست و مذهب در ایران عهد تیموری، ترجمه، جواد عباسی، مشهد، دانشگاه فردوسی.
کاشفی، فخرالدین علی (2536) رشحات عین الحیات جلد دوم، تصحیح، علی اصغر معینیان، تهران، بنیاد نیکوکاری نوریانی.
کلیفورد باسورث، ادموند (1388) تاریخ سیستان از آمدن تازیان تا برآمدن دولت صفاریان، ترجمه، حسن انوشه، تهران، امیرکبیر، چاپ سوم.
الگار، حامد (1398) نقشبندیه، ترجمه، داوود وفایی، تهران، مولی.
گازرگاهی، امیرکمالالدین حسین (1376) مجالسالعشاق، تصحیح، غلامرضا طباطبایی مجد، تهران، زرین، چاپ دوم.
مایل هروی، نجیب (1377) شیخ عبدالرحمن جامی، تهران، طرح نو.
مبلغ، محمداسماعیل (1392) عرفان جامی، تصحیح، علی امیری، کابل، مؤسسه تحصیلات عالی ابنسینا.
نصیری جامی، حسن (1393) مکتب هرات و شعر فارسی، تهران، مولی.
نظامی باخرزی، عبدالواسع (1371) مقامات جامی، گوشههایی از تاریخ فرهنگی و اجتماعی خراسان در عصر تیموریان، مقدمه و تصحیح، نحیب مایل هروی، تهران، نشرنی.
هروی، فخری (1398) لطایف نامه، ترجمه مجالس النفایس امیرعلی شیرنوایی، تصحیح و تحقیق هادی بیدکی، تهران، سخن.
Algar, Hamid (20013) Jami (Makers of Islamic Civilization), Oxford University Press.
Marrow, John (2005) History of western political thought, London, Palgrave Macmillan.
Tully, James (1988) Meaning and context، Quentin Skinner and his Critics, Newjersy, Princeton University Press.