The explanation of the position of Human dignity right violator behavior in criminalization
Subject Areas : Ethics and Islamic Educationفاطمه مسرور 1 , محمد تقی فخلعی 2 , حسین ناصری مقدم 3
1 -
2 -
3 -
Keywords:
Abstract :
The accepted criteria of criminalization are different in legal systems because in the process of criminalization, we are not faced with one principle and criteria, but several criteria and principles in turn play a role in the criminalization process. Therefore, in justifying the criminalization of a behavior, several criteria may be considered by the legislator, such as preserving human dignity, protecting moral values, denying harm, preserving fundamental interests, establishing social order and implementing criminal justice, etc. Dignity is not only a religious value but also as a universal human value that is deeply emphasized in religious teachings including the Qur'an and in the world arena in the first half of the twentieth century with the issuance of the Declaration. Recognized by the Universal Declaration of Human Rights. Human dignity is the basis for the formation of two attitudes of morality and perfectionism on the basis of criminalization of legal systems. Dignity is not only a religious value but also a universal human value. In the view of morality, the violation of social values and in the view of perfectionism, in addition, the violation of moral values and damage to human personality and human character can also be criminalized, which can be done through legal requirements and guarantees of performance in politics. Criminal protection. Human dignity is one of the pervasive values of this world, which in the process of criminalization and criminal proceedings, also prevents unnecessary interference with criminal law, and in fact, by providing criteria and criteria such as the prohibition of cruel and disproportionate punishments as well as the prohibition of double punishment, torture And the instrumental use of human beings has limited the criminal rule of governments. In a dignity-based criminal policy, the interaction of human instinct with the rules of criminal policy is evident in all stages from the stage of criminalization to the execution of punishment and restoration of dignity. In the present article, while explaining the concept of human dignity and explaining its limits, an attempt is made to study the perspective on criminalization of behaviors that violate dignity, its principles and documents.
237 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 264 - 237
تبیین جایگاه رفتار ناقض حق کرامت در جرم انگاری
فاطمه مسرور 1
محمد تقی فخلعی 2
حسین ناصری مقدم 3
چکیده
تبیین ملاک های مورد پذیرش جرم انگاری در نظامهای حقوقی متفاوت است چرا که در روند جرم انگاری، با یک اصل و ملاک رو به رو نیستیم، بلکه ملاک ها و اصول متعددی به نوبه ی خود در فرآیند جرم انگاری ایفای نقش می نماید. بنابراین در توجیه جرم انگاری یک رفتار، ممکن است چند ملاک، مد نظر قانونگذار باشد نظیر حفظ کرامت انسانی، حمایت از ارزش های اخلاقی، نفی ضرر، حفظ مصالح اساسی، برقراری نظم اجتماعی و اجرای عدالت کیفری و ...
کرامت نه تنها یک ارزش دینی محسوب می گردد بلکه به عنوان یک ارزش انسانی جهان شمول نیز می باشد که به ژرف در آموزه هاي دینی و از جمله قرآن بر آن تأکید شده و در عرصه ي جهانی نیز در نیمه ی نخست قرن بیستم با صدور اعلامیه ي جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.
کرامت انسانی اساس شکل گیری دو نگرش اخلاق گرایی و کمال گرایی در مبنای جرم انگاری سیستم های حقوقی می باشد. کرامت نه تنها یک ارزش دینی محسوب می گردد بلکه به عنوان یک ارزش انسانی جهان شمول نیز می باشد. در دیدگاه اخلاق گرایی، نقض ارزش های اجتماعی و در نگرش کمال گرائی علاوه بر آن، نقض ارزش های اخلاقی و رسیدن آسیب به شخصیت و منش انسانی فرد نیز قابل جرم انگاری می باشد که می تواند از طریق الزام های قانونی و ضمانت اجراها در سیاست جنایی حمایت گردد.
کرامت انسانی از ارزش هاي فراگیر این جهان است که در فرآیند جرم انگاری و دادرسی کیفری، از مداخله ی غیرضروری حقوق جزا نیز جلوگیری می کند و در واقع با ارائه ی معیارها و ضوابطی مثل منع مجازاتهای ظالمانه و نامتناسب و همچنین منع مجازات مضاعف، شکنجه و استفاده ی ابزاری از انسان، حاکمیت کیفری دولتها را محدود کرده است.
در یک سیاست کیفری کرامت مدار، تعامل کرامت ذاتی انسان با مقررات سیاست کیفری در کلیه ی مراحل از مرحله ی جرم انگاری تا اجرای مجازات و اعاده ی حیثیت مشهود و نمایان است.
در مقاله ی حاضر کوشش می شود ضمن ایضاح مفهومی کرامت انسانی و تبیین حدود آن، دیدگاه معطوف به جرم انگاری رفتارهای ناقض کرامت، مبانی و مستندات آن مورد تبیین، بررسی و مطالعه قرار گیرد.
واژگان کلیدی
اسلام، جرم انگاری، ملاک جرم، کرامت، رفتارهای ناقض کرامت.
[1] . دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری،دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. Email: fatemeh.masroor92@gmail.com
[2] . استاد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه فردوسی،مشهد،ایران (نویسنده مسئول). Email: fakhlaei@ferdowsi.um.ac.ir
[3] . استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه فردوسی،مشهد،ایران.
Email: naseri1962@um.ac.ir
تاریخ دریافت: 23/4/1399 پذیرش نهایی: 7/7/1399
