-
المقاله
1 - A Multi-objective Multi-agent Optimization Algorithm for the Community Detection ProblemJournal of Information Systems and Telecommunication (JIST) , العدد 3 , السنة 6 , تابستان 2018This paper addresses the community detection problem as one of the significant problems in the field of social network analysis. The goal of the community detection problem is to find sub-graphs of a network where they have high density of within-group connections, whil أکثرThis paper addresses the community detection problem as one of the significant problems in the field of social network analysis. The goal of the community detection problem is to find sub-graphs of a network where they have high density of within-group connections, while they have a lower density of between-group connections. Due to high practical usage of community detection in scientific fields, many researchers developed different algorithms to meet various scientific requirements. However, single-objective optimization algorithms may fail to detect high quality communities of complex networks. In this paper, a novel multi-objective Multi-agent Optimization Algorithm, named the MAOA is proposed to detect communities of complex networks. The MAOA aims to optimize modularity and community score as objective functions, simultaneously. In the proposed algorithm, each feasible solution is considered as an agent and the MAOA organizes agents in multiple groups. The MAOA uses new search operators based on social, autonomous and self-learning behaviors of agents. Moreover, the MAOA uses the weighted sum method (WSM) in finding the global best agent and leader agent of each group. The Pareto solutions obtained by the MAOA is evaluated in terms of several performance measures. The results of the proposed method are compared with the outputs of three meta-heuristics. Experiments results based on five real-world networks show that the MAOA is more efficient in finding better communities than other methods. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - مدلسازی بازاریابی توصیه ای الکترونیکی بر مبنای متن کاوی نظرات کاربران، رویکردی نوین بر تجارتاجتماعیمدیریت فردا , العدد 68 , السنة 20 , پاییز 1400هدف از این مقاله ارائه مدل توصیهای الکترونیکی در تجارت اجتماعی مبتنی بر رویکرد متنکاوی نظرات کاربران در سایتهای فروشاینترنتی است. به دلیل جدید بودن پژوهشها در این حوزه و بهرهگیری از روش متنکاوی نظرات کابران برای بیان متغیرهای این نوع از مدل بازاریابی، این پژوهش از أکثرهدف از این مقاله ارائه مدل توصیهای الکترونیکی در تجارت اجتماعی مبتنی بر رویکرد متنکاوی نظرات کاربران در سایتهای فروشاینترنتی است. به دلیل جدید بودن پژوهشها در این حوزه و بهرهگیری از روش متنکاوی نظرات کابران برای بیان متغیرهای این نوع از مدل بازاریابی، این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی، توسعهای است. روش مورد استفاده در این پژوهش، ترکیبی از کیفی و کمی است. در این راستا با مطالعۀ پژوهشهای پیشین و همچنین دریافت، پیش پردازش و تحلیل 11هزار نظر آنلاین مشتریان در مورد محصولات دیجیتالی، انتخاب کلمات پرتکرار با برچسب مثبت صورت گرفت سپس با استفاده از الگوریتم Word2vec متغیرهای مدل بازاریابی توصیهای الکترونیکی با تکنیک متنکاوی استخراج شد و بدینشکل مدل بازاریابی توصیهای الکترونیکی ارائه شد. برازش مدل استخراج شده نیز بر اساس نظرات متخصصین و کاربران سایتهای فروش اینترنتی در ایران به کمک پرسشنامه و با ابزار آماری حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری نیز به دلیل نامحدود بودن جامعۀ آماری طبق فرمول کوکران 384 برآورد شد که به منظور بررسی و ارائه مدل نهایی از رویکرد معادلات ساختاری با نرم افزار PLS Smart استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تعامل مشتری، کیفیت پیام و تصویر ذهنی مشتری تاثیر مثبت و معناداری بر پلتفرم و جذابیت کانال توصیهای الکترونیکی خواهند داشت و در نهایت این دو متغیر تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار مشتری و برند کسبوکار، خواهند داشت. این مدل، ابعاد تازهای از متغیرهای توصیهای الکترونیکی را مورد تاکید قرار میدهد که برای فعالان و صاحبان کسبوکارها و بازاریابان راهگشا خواهد بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مدلی برای ارزیابی استقرار و پیشرفت حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی ایرانفصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران , العدد 49 , السنة 13 , پاییز-زمستان 1400همزمان با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مفاهیم دولت و حکمرانی الکترونیک در مدیریت و اداره کشورها گسترش یافته است. دولت الکترونیک بر ارائه خدمات به ذینفعان به صورت مجازی و حکمرانی الکترونیکی بر تغییر شیوههای ارتباط دموکراتیک دولت با شهروندان تاکید دارند. لازمه موفقیت أکثرهمزمان با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مفاهیم دولت و حکمرانی الکترونیک در مدیریت و اداره کشورها گسترش یافته است. دولت الکترونیک بر ارائه خدمات به ذینفعان به صورت مجازی و حکمرانی الکترونیکی بر تغییر شیوههای ارتباط دموکراتیک دولت با شهروندان تاکید دارند. لازمه موفقیت حکمرانی الکترونیک، اطمینان از اجرای موفق برنامههای توسعه حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی وابسته به دولت و همراستایی برنامهها در تمامی بخشهای وابسته به آن است. شناسایی زیرمولفهها و مولفههای ارزیابی حکمرانی الکترونیک علاوه بر آنکه جنبههای حائز اهمیت برای توسعه حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی را مشخص میکند، ابزاری برای اطلاع از وضعیت پیشرفت اقدامات دستگاههای اجرایی در توسعه حکمرانی الکترونیک خواهد بود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی زیرمولفهها و مولفههای ارزیابی پیشرفت دستگاههای اجرایی در توسعه حکمرانی الکترونیک تحت عنوان مدل ارزیابی حکمرانی الکترونیک است. بر اساس مطالعه ادبیات و نظرات خبرگان، 27 زیرمولفه ارزیابی شناسایی شده است. با ابزار پرسشنامه، اهمیت هر یک از آنها در پیشرفت حکمرانی الکترونیک در دستگاههای اجرایی کشور ارزیابی شده و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، معیارها در شش مؤلفه اصلی دستهبندی شدهاند: کیفیت حکمرانی الکترونیک، رهبری و انگیزش حکمرانی الکترونیک، بهرهوری و تسهیلگری، پشتیبانی و حمایت، مدیریت خدمات الکترونیک و قانونگذاری الکترونیک. تفاصيل المقالة