هدف از این مقاله ارائه مدل توصیهای الکترونیکی در تجارت اجتماعی مبتنی بر رویکرد متنکاوی نظرات کاربران در سایتهای فروشاینترنتی است. به دلیل جدید بودن پژوهشها در این حوزه و بهرهگیری از روش متنکاوی نظرات کابران برای بیان متغیرهای این نوع از مدل بازاریابی، این پژوهش از أکثر
هدف از این مقاله ارائه مدل توصیهای الکترونیکی در تجارت اجتماعی مبتنی بر رویکرد متنکاوی نظرات کاربران در سایتهای فروشاینترنتی است. به دلیل جدید بودن پژوهشها در این حوزه و بهرهگیری از روش متنکاوی نظرات کابران برای بیان متغیرهای این نوع از مدل بازاریابی، این پژوهش از نوع پژوهشهای اکتشافی، توسعهای است. روش مورد استفاده در این پژوهش، ترکیبی از کیفی و کمی است. در این راستا با مطالعۀ پژوهشهای پیشین و همچنین دریافت، پیش پردازش و تحلیل 11هزار نظر آنلاین مشتریان در مورد محصولات دیجیتالی، انتخاب کلمات پرتکرار با برچسب مثبت صورت گرفت سپس با استفاده از الگوریتم Word2vec متغیرهای مدل بازاریابی توصیهای الکترونیکی با تکنیک متنکاوی استخراج شد و بدینشکل مدل بازاریابی توصیهای الکترونیکی ارائه شد. برازش مدل استخراج شده نیز بر اساس نظرات متخصصین و کاربران سایتهای فروش اینترنتی در ایران به کمک پرسشنامه و با ابزار آماری حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری نیز به دلیل نامحدود بودن جامعۀ آماری طبق فرمول کوکران 384 برآورد شد که به منظور بررسی و ارائه مدل نهایی از رویکرد معادلات ساختاری با نرم افزار PLS Smart استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تعامل مشتری، کیفیت پیام و تصویر ذهنی مشتری تاثیر مثبت و معناداری بر پلتفرم و جذابیت کانال توصیهای الکترونیکی خواهند داشت و در نهایت این دو متغیر تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار مشتری و برند کسبوکار، خواهند داشت. این مدل، ابعاد تازهای از متغیرهای توصیهای الکترونیکی را مورد تاکید قرار میدهد که برای فعالان و صاحبان کسبوکارها و بازاریابان راهگشا خواهد بود.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.