فهرست مقالات Mohammad  Abooyee Ardakan


  • مقاله

    1 - شبيه‌سازي رفتار خريد ناگهاني در بازار: رويکرد مدل‌سازي مبتني بر عامل
    مدیریت فردا , شماره 48 , سال 15 , پاییز 1395
    يکي از رفتارهاي خريد پيچيده انساني که تحت تأثير عوامل مختلف روانشناسي، اجتماعي، موقعيتي و ... تغير مي‌کند رفتار خريد ناگهاني است. اين رفتار معمولاً عقلايي نبوده و در اکثر مواقع تحت تأثير هيجان و احساسات آني و قوي خريدار شکل مي‌گيرد. مدل‌سازي و شبيه‌سازي اين رفتار پيچيده چکیده کامل
    يکي از رفتارهاي خريد پيچيده انساني که تحت تأثير عوامل مختلف روانشناسي، اجتماعي، موقعيتي و ... تغير مي‌کند رفتار خريد ناگهاني است. اين رفتار معمولاً عقلايي نبوده و در اکثر مواقع تحت تأثير هيجان و احساسات آني و قوي خريدار شکل مي‌گيرد. مدل‌سازي و شبيه‌سازي اين رفتار پيچيده‌، مي‌تواند محققان رفتار را در درک و پيش‌بيني آن‌ و درنتيجه برنامه‌ريزي‌هاي آتي براي بازاريابي در اين حوزه ياري ‌رساند. بر اين اساس هدف اين مقاله ارائه‌ي يک مدل مفهومي و رياضي براي درک فرايندهاي پيچيده‌ي ذهني خريداران که منجر به اين نوع رفتار مي‌شود، مي‌باشد. در ادامه، شبيه‌سازي رفتاري خريد ناگهاني عامل خريدار با تأکيد بر ميزان هيجانات به وجود آمده‌ توسط خريدار هنگام خريد و با توجه به ويژگي‌هاي مدل فرهنگي و شخصيتي عامل خريدار و عوامل موقعيتي شامل ويژگي‌هاي کالا، ويژگي‌هاي فروشنده و ويژگي‌هاي مکاني فروشگاه و با استفاده از يکي از روش‌هاي شبيه‌سازي سيستم‌هاي اجتماعي به‌نام مدل‌سازي مبتني بر عامل، انجام مي‌گيرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی تطبیقی تفکر سیستمی/ ‌تحقیق در عملیات نرم و معماری/معماری‌سازی سیستم
    مدیریت فردا , شماره 56 , سال 17 , پاییز 1397
    تفکر سیستمی/ تحقیق در عملیات و معماری/معماری‌سازی سیستم دو حوزه برای مدیریت پیچیدگی هستند که به شدت مورد توجه پژوهشگران گروه های علمی گوناگون قرار گرفته اند. هرچند معماری/معماری سازی نسبت به تفکر سیستمی/ تحقیق در عملیات برای مواجهه با مسائل پیچیده، رویکرد غالب محسوب می چکیده کامل
    تفکر سیستمی/ تحقیق در عملیات و معماری/معماری‌سازی سیستم دو حوزه برای مدیریت پیچیدگی هستند که به شدت مورد توجه پژوهشگران گروه های علمی گوناگون قرار گرفته اند. هرچند معماری/معماری سازی نسبت به تفکر سیستمی/ تحقیق در عملیات برای مواجهه با مسائل پیچیده، رویکرد غالب محسوب می شود اما تئوری و فرآیندی برای ایجاد معماری وجود ندارد. معماری سازی علم و هنر برنامه ریزی و ساخت ساختارها است. از طرف دیگر تفکر سیستمی نرم/تحقیق در عملیات نرم و روش های ساختاردهی به مسئله، با هدف یادگیری و تعریف مسئله به کمک ذینفعان، به دنبال دستیابی به جوابی رضایت بخش است. در این مطالعه می خواهیم با مقایسۀ بنیان های فلسفی هر دو حوزه در سطح روش شناختی، مفید بودن رویکرد تفکر سیستمی/تحقیق در عملیات نرم را به منظور ایجاد تئوری برای معماری/معماری سازی سیستم نشان دهیم. بنابراین در اولین گام، گزاره های حملی معماری/معماری سازی سیستم و تفکر سیستمی/تحقیق در عملیات نرم استخراج شد و سپس براساس منطق حملی با یکدیگر مقایسه شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - علم سنجی و تحلیل محتوی پژوهش ها در حوزه كارآفريني سازماني از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان
    مدیریت فردا , شماره 66 , سال 20 , بهار 1400
    توجه به مقوله ی کارآفرینی سازمانی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سازمانها شناخته شده است.علیرغم اهمیت موضوع، تحقیقات در این زمینه بالاخص در تحقیقات داخلی ضعیف بوده و شکاف نظری قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. این چکیده کامل
    توجه به مقوله ی کارآفرینی سازمانی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت سازمانها شناخته شده است.علیرغم اهمیت موضوع، تحقیقات در این زمینه بالاخص در تحقیقات داخلی ضعیف بوده و شکاف نظری قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. این تحقیق که با روش علم سنجی ، و با استفاده از روش تحلیل استنادی ، تکنیک ارزیابانه و تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است؛ برآن است تا مطالعات در زمینه ی کارآفرینی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و با نظام دهی به تحقیقات گذشته به ارائه مدل مفهومي با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات بپردازد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی مستندات ارائه شده در پایگاه داده ای اسکوپوس به تعداد 1325 مدرک شامل مقاله، کتاب و... تا سال 2019 میلادی می باشد. که با استفاده از نرم افزار Bibexcle و VOSviewer ارزیابی و مصور سازی انجام شده است. بر اساس تحلیل محتوایی مستندات؛ تحقیقات در زمینه ی «کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان »به چهار بخش کلی تقسیم بندی شده است. بخش اول تحقیقات مرتبط با ارکان کارآفرینی سازمانی مشتمل بر نوآوری،نوسازی استراتژیک،و کسب و کار درون سازمانی می باشد.بخش دوم مربوط به کارآفرینی فردی در سازمان است که عواملی مانند گرایش کارآفرینانه،انگیزه،ایده پردازی و خلاقیت،تجربه کاری،کسب دانش و مهارت افزایی مشخص شدند.بخش سوم مربوط به کارآفرینی گروهی در سازمان است ،عواملی مانند ظرفیت جذب سازمانی،استقلال،سیستم پاداش و رفتار اثر ساز در این فرایند موثر شناسایی شدند.و نهایتا در بخش چهارم به پیشران های موثر درکارآفرینی سازمانی پرداخته شده است که مشتمل بر عوامل نهادی،عوامل ساختاری،عوامل مدیریتی و عوامل محیطی می باشد. پرونده مقاله