فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
,
شماره47,سال
13
,
بهار-تابستان
1400
رشد فزايندهي استفاده از رسانههاي اجتماعي و ارتباطات برخط بهمنظور بيان نظرات، تبادل عقايد و همچنين گسترش استفادهي کاربران فارسي زبان از اين ابزارها باعث افزايش متون فارسي در وب شده است. اين رشد چشمگير در کنار سوءاستفادههاي ناشي از ناشناس بودن نويسندهي نوشتهها نياز چکیده کامل
رشد فزايندهي استفاده از رسانههاي اجتماعي و ارتباطات برخط بهمنظور بيان نظرات، تبادل عقايد و همچنين گسترش استفادهي کاربران فارسي زبان از اين ابزارها باعث افزايش متون فارسي در وب شده است. اين رشد چشمگير در کنار سوءاستفادههاي ناشي از ناشناس بودن نويسندهي نوشتهها نياز به سامانهي خودکار شناسايي نويسنده در اين زبان را بيش از پيش آشکار ميسازد. هدف از اين پژوهش، بررسي ويژگيهاي مؤثر در شناسايي نويسندگان نظرات فارسي توليد شده توسط خريداران گوشي و همچنین ارزیابی روشهای نظارتی و غیرنظارتی میباشد. عواملي که در اين پژوهش بررسي ميشود شامل ويژگيهاي لغوي، نگارشی، معنايي، ساختاري، دستوري، مختص متن و مختص شبکههاي اجتماعي است. پس از استخراج ويژگيهاي مذکور، انتخاب ويژگيهاي برتر توسط چهار الگوريتم همبستگي ويژگي، نسبت بهره، OneR و تحليل اجزاي اصلي آزمايش ميشود. در ادامه از الگوريتمهاي K-means، EM و خوشهبندي مبتني بر چگالي براي خوشهبندي و الگوريتمهاي شبکهي بيز، جنگل تصادفي و Bagging براي دستهبندي استفاده خواهد شد. ارزيابي الگوريتمهاي فوق بر روي نظرات فارسي مربوط به خريداران گوشيهاي سامسونگ نشان ميدهد که بهترين تشخيص در بين الگوريتمهاي خوشهبندي با دقت 16/59% مربوط به الگوريتم EM روي 15 ويژگي برتر انتخابي توسطOneR است درحاليکه الگوريتم جنگل تصادفي بههمراه نسبت بهره برای 90 ویژگی با دقت 57/79% بهترين کارايي را در بين الگوريتمهاي دستهبندي دارد. همچنين مقايسهی ويژگيها نشان داد که ويژگيهاي نگارشی بيشترين تأثير را در شناسايي نويسندهي متون کوتاه داشته و پس از آن بهترتيب ويژگيهاي لغوي ، مختص متن، مختص شبکههای اجتماعی، ساختاري، دستوري و معنایی قرار گرفتند.
پرونده مقاله
يکي از رفتارهاي خريد پيچيده انساني که تحت تأثير عوامل مختلف روانشناسي، اجتماعي، موقعيتي و ... تغير ميکند رفتار خريد ناگهاني است. اين رفتار معمولاً عقلايي نبوده و در اکثر مواقع تحت تأثير هيجان و احساسات آني و قوي خريدار شکل ميگيرد. مدلسازي و شبيهسازي اين رفتار پيچيده چکیده کامل
يکي از رفتارهاي خريد پيچيده انساني که تحت تأثير عوامل مختلف روانشناسي، اجتماعي، موقعيتي و ... تغير ميکند رفتار خريد ناگهاني است. اين رفتار معمولاً عقلايي نبوده و در اکثر مواقع تحت تأثير هيجان و احساسات آني و قوي خريدار شکل ميگيرد. مدلسازي و شبيهسازي اين رفتار پيچيده، ميتواند محققان رفتار را در درک و پيشبيني آن و درنتيجه برنامهريزيهاي آتي براي بازاريابي در اين حوزه ياري رساند. بر اين اساس هدف اين مقاله ارائهي يک مدل مفهومي و رياضي براي درک فرايندهاي پيچيدهي ذهني خريداران که منجر به اين نوع رفتار ميشود، ميباشد. در ادامه، شبيهسازي رفتاري خريد ناگهاني عامل خريدار با تأکيد بر ميزان هيجانات به وجود آمده توسط خريدار هنگام خريد و با توجه به ويژگيهاي مدل فرهنگي و شخصيتي عامل خريدار و عوامل موقعيتي شامل ويژگيهاي کالا، ويژگيهاي فروشنده و ويژگيهاي مکاني فروشگاه و با استفاده از يکي از روشهاي شبيهسازي سيستمهاي اجتماعي بهنام مدلسازي مبتني بر عامل، انجام ميگيرد.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند