بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه علمی وکاربردی یاسوج
کلید واژه: سرسختی روانشناختی, خودکنترلی, معلمان ابتدایی, شخصیت,
چکیده مقاله :
متغیرهاي سرسختی روانشناختی، خودکنترلی ازجمله موضوعاتی است که همواره موردتوجه بسیاري از روانپزشکان و روانشناسان بوده است. هدف: در تحقیق جاري رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی موردبررسی قرار گرفت. روش: معلمان ابتدایی شهر یاسوج جامعه آماري این پژوهش را تشکیل دادهاند که از بین آنها (93 نفر 50 زن و 43 مرد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با کمک مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی، نجاریان، و مهرابی زاده هنرمند (1377) مقیاس تانجی (2004) جمعآوری گردید. نتیجهگیری یافتهها نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی معلمان ابتدایی زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی همبستگی چندگانه معنیداری دارند و از بین دو متغیر پیشبین فقط متغیر سرسختی روانشناختی بهطور معنیداری واریانس خودکنترلی را تبیین و پیشبینی کرد.
The variables of psychological toughness, self-control, are among the subjects that have always been the focus of many psychiatrists and psychologists. Objective: In the current research, the simple and multiple relationship between psychological toughness and self-control was examined. Method: The primary teachers of Yasouj city formed the statistical population of this research, from among them (93 people, 50 women and 43 men) were selected by stratified random method. The data was collected with the help of Kiamarthi, Najarian, and Mehrabizadeh Artman (1377) scale of Tanji (2004) psychological toughness scale. The conclusion of the findings showed that there is a significant difference in the psychological toughness and self-control of male and female primary teachers. Multivariate regression analysis showed that psychological toughness and self-control have a significant multiple correlation, and among the two predictor variables, only psychological toughness variable significantly explained and predicted the variance of self-control.
• آزموده، پیمان؛ شهیدي، شهریار؛ دانش، عصمت، (1386)، رابطه بین جهتگیری مذهبی با شادکامی و سرسختی.. 60تا 74 : فصلنامه روانشناسی، دوره 21، سال یازده، ش 1
• بیانی، علیاصغر؛ گودرزي، حسنیه؛ بیانی، علی؛ محمد کوچکی، عاشور،( 1387)، بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با اضطراب و افسردگی در معلمان ابتدایی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، دوره 39، سال دهم، ش 3
• ساكي، كورش؛ كيخاني، (1381)، ستار بررسي وضعيت سلامت رواني دانشجويان علوم پزشكي ايلام. مجلهی دانشگاه علوم پزشكي ايلا. م 10، شمارهی 34 و 35، بهار و تابستان
• سرمد، غلامعلی،(1380)، روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران:انتشارات سمتروشن،رسول.،شاکری،رضا.،(1389)،بررسی اعتبار و پايايی مقیاسی برای سنجش سرسختی روانشناختی دانشجويان، دانشور رفتارارد يبهشت شماره
• شریفی، خلیل؛ عریضی، حمیدرضا؛ نامداري، کوروش، (1384)،بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و سرسختی. 85تا 94 : روانشناختی در دانشآموزان. فصلنامه دانشور رفتار، دوره 1، سال دوم، ش10
• کامیار، کاوه؛ یزدي، سیده منوره (1386)، بررسی رابطه سرسختی با هوش هیجانی و مقایسه آن در زنان و مردان، دانشجوي شاغل دانشگاههای شهر تهران. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره 13، سال سوم، ش 2
• کلدی، علیرضا؛ عسگری، گیتا.،(1382) ،بررسی میزان رضايت شغلی معلمان ابتدايی آموزشوپرورش شهر تهران، روانشناسی و علوم تربیتی،33 (1) - ، 123-122
آزاد مرزآبادی، اسفنديار؛ طرخورانی، حمید،(1386)، بررسی ارتباط بین استرسهای شغلی و رضایتمندی شغلی کارکنان، مجله علوم رفتاری،دوره1، شماره2، صفحات121-129
• کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز، (1377)،ساخت و اعتبار یابی مقیاسی براي سنجش سرسختی روانشناختی. مجله روانشناسی، ش 3
• کیانی، عمران، کلواری جانکی، سمیه، (1400)، بررسی رابطهی تابآوری و سرسختی با سلامت روانی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لردگان، مطالعات روانش + ناسی و علوم تربیتی » بهار،دوره هفتم - شماره1 (16صفحه - از 588 تا 603 )
• کیوانفر، محمدرضا.، نصراصفهانی، احمدرضا.،(1380) ، تأثیر روشهای فعال تدريس علوم در میزان موفقیت دانشآموزان، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، ش9،ص 14-1
• كلانتر، جهانگير،(1377)، بررسي رابطه چندگانه متغييرهاي سرسختي، تيپ شخصيتي الف و فشارهاي رواني با بيمارهاي رواني دانشآموزان مرد سال سوم نظام جديد شهرستان اهواز پايان نامه ي كارشناسي ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
• كيامرثي، آذر،(1377)، ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش سرسختي روانشناختی و بررسي رابطه ي آن با تيپ شخصيتي الف كانون مهار، عزتنفس، شكايات جسماني، عملكرد تحصيلي در دانشجويان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز پايان نامه ي كارشناسي ارشد، چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.١۵
• محسنی، سحر، آهویی، شیما، (1395)، « بررسی رابطه بين اضطراب و سرسختی با سبکهای فرزند پروری معلمان مدارس متوسطه شهر زاهدان» پیشرفت های نوین در علوم رفتاری دی ماه- شماره 3 (10صفحه - از 38 تا 47 )
• مختاري، عباس؛ عباسعلی، الهیاري؛ رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم،(1380)، رابطه جهتگیری مذهبی با میتا 67 : تنیدگی. فصلنامه روانشناسی، دوره 5، سال اول، ش 17
• نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ فراشبندي، افسانه،(1384)، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهاي عزتنفس، اضطراب عمومی، حمایت اجتماعی ادراك شده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی زنان دانشآموز پایه اول دبیرستانهاي شهرستان آبادان. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال دوازدهم، ش3
• وردي، مینا؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن،(1378)، رابطه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره. 51تا 70 سوم، سال ششم،
• همايي، رضوان، (1379)، بررسي رابطه ي فشارزاهاي رواني زنان مراكز پيش دانشگاهي اهواز با سلامت رواني با توجه به نقش تعديل كننده ي سرسختي روانشناختی در آنه.ا پايان نامه ي كارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي، چاپ نشده، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
• یعقوبی، مهری، جمالی فیروز آبادی، محمود ؛(1400)، رابطه بین کیفیت زندگی و سرسختی والدین با خودکارآمدی فرزندان، ایده های نوین روانشناسی » تابستان ، شماره 13 (12صفحه - از 122 تا 133 )
• Amerikaner, M. Monks, G. Wolfe, P. & Thomas, S. (1994). Family interaction and individual psychological health. Journal of Counseling and Development. 72 (6), 614- 623.
• Chambers, J. W. Kambon, K. Brown, J. Dixion, P. & Robbins-Brinson, L. (1998). Africentric cultural identity and the steress experience of
• African American college students. Journal of Black Psychology, 24 (3), 368- 396.
• Cheung, P. & Spears, G. (1994). Reliability and validity of the Cambodian version of the 28-item general health guestionnaire. Social psychiatry, 95-99.
• Funk, S. C. & Houston, B. K. (1987). A critical analysis of hardniss scales validity and utility. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 572- 578.
• Goldberg, D. P. & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of general health guestionnaire. Journal of Psychological Medicine. 9,131-145.
• Inzlicht, M. Aronson, J. Good, C. & Mckay, L. (2006). A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 323-336.
• Klag, S. & Bradley, G. (2004). The role of hardiness in stress and illness: An exploration of the effect of negative affectivity and gender. British Journal of Health Ppsychology, 9 (2), 137- 61.
• Kobasa, S. C. (1979). Stressful events, personality, and health: An inquiry in to hardiness. Journal of Personality and Social Psychology: 7, 413- 423
• Lehtinen, V. Joukama, M. & Lahtela, K. (1990). Prevalence of mental disorders among adults in Finland. Basic result from the mini Finland health survey. Acta psychiatr scand. 81 (5), 418-425.١۶
• Maddi, S. R. Kobasa, S. C. & Hoover, M. (1979). An alienation test. Journal of Humanistic. Psychology, 19 (2), 73-76.
• Mathis, M. Lecci, L. (1999). Hardiness and college adjustment: Identifying students in need of services. Journal of College Student Development, 40(3), 305-309.
• Molavi, H. (2004). validity, factor structure and reliability of the farsi version of general health questionnaire 28 in Iranian students, Pakistan, Journal of Psychological Research,17,3-40. Orr, E. & Wstman, M. (1990). Does hardiness moderate stress and how? A review. In M. Rosenbaum (ED). Learned Resourcefulness: On coping skills, self-control, and adaptive behavior (pp.64-94). New York: Springer.
• Wiebe, D. J. (1991). Hardiness and stress moderation: A test proposed mechanisms. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 89- 99.
• Allport, G.W. & Ross, J, M. (1967). Personal religious oriantaition and prejudice. Journal of personality and Social Psychology,5,447-457.
• Brannon,L.Feist,J.(1997).Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health(3rded). Pacific Grove,CA:Brooks/Cole.
• Mcnulty, K. etal. (2004). Perceived uncertainly, spiritual well-being and psychological adaptation in individual with multiple sclerosis. Journal of Family Psychology.
• Young, J. S. et al. (2000). The moderating relationship of spirituality on negative life events and psychological adjustment. Journal of Counseling and Value, 45 (1): 49.
• Parkes K. R. & Rendall D., (2002). The hardy personality and its relationship to extraversion and neuroticism.Personality and Individual Differences. Vol, 9(4): 785- 790.
• Parkes K. R., & Rendall D. )1988(.The hardy personality and its relationship to extraversion and neuroticism. of Personality and Individual Differences.9, 785- 790.