بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطی
1 - دانشگاه علمی وکاربردی یاسوج
کلید واژه:
چکیده مقاله :
متغیرهاي سرسختی روانشناختی، خودکنترلی ازجمله موضوعاتی است که همواره موردتوجه بسیاري از روانپزشکان و روانشناسان بوده است. هدف: در تحقیق جاري رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی موردبررسی قرار گرفت. روش: معلمان ابتدایی شهر یاسوج جامعه آماري این پژوهش را تشکیل دادهاند که از بین آنها (93 نفر 50 زن و 43 مرد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با کمک مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی، نجاریان، و مهرابی زاده هنرمند (1377) مقیاس تانجی (2004) جمعآوری گردید. نتیجهگیری یافتهها نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی معلمان ابتدایی زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی همبستگی چندگانه معنیداری دارند و از بین دو متغیر پیشبین فقط متغیر سرسختی روانشناختی بهطور معنیداری واریانس خودکنترلی را تبیین و پیشبینی کرد.
The variables of psychological toughness, self-control, are among the subjects that have always been the focus of many psychiatrists and psychologists. Objective: In the current research, the simple and multiple relationship between psychological toughness and self-control was examined. Method: The primary teachers of Yasouj city formed the statistical population of this research, from among them (93 people, 50 women and 43 men) were selected by stratified random method. The data was collected with the help of Kiamarthi, Najarian, and Mehrabizadeh Artman (1377) scale of Tanji (2004) psychological toughness scale. The conclusion of the findings showed that there is a significant difference in the psychological toughness and self-control of male and female primary teachers. Multivariate regression analysis showed that psychological toughness and self-control have a significant multiple correlation, and among the two predictor variables, only psychological toughness variable significantly explained and predicted the variance of self-control.
