بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی در بین معلمان ابتدایی شهر یاسوج
الموضوعات :
1 - دانشگاه علمی وکاربردی یاسوج
الکلمات المفتاحية: سرسختی روانشناختی, خودکنترلی, معلمان ابتدایی, شخصیت,
ملخص المقالة :
متغیرهاي سرسختی روانشناختی، خودکنترلی ازجمله موضوعاتی است که همواره موردتوجه بسیاري از روانپزشکان و روانشناسان بوده است. هدف: در تحقیق جاري رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و خودکنترلی موردبررسی قرار گرفت. روش: معلمان ابتدایی شهر یاسوج جامعه آماري این پژوهش را تشکیل دادهاند که از بین آنها (93 نفر 50 زن و 43 مرد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با کمک مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی، نجاریان، و مهرابی زاده هنرمند (1377) مقیاس تانجی (2004) جمعآوری گردید. نتیجهگیری یافتهها نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی معلمان ابتدایی زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سرسختی روانشناختی و خودکنترلی همبستگی چندگانه معنیداری دارند و از بین دو متغیر پیشبین فقط متغیر سرسختی روانشناختی بهطور معنیداری واریانس خودکنترلی را تبیین و پیشبینی کرد.
• آزموده، پیمان؛ شهیدي، شهریار؛ دانش، عصمت، (1386)، رابطه بین جهتگیری مذهبی با شادکامی و سرسختی.. 60تا 74 : فصلنامه روانشناسی، دوره 21، سال یازده، ش 1
• بیانی، علیاصغر؛ گودرزي، حسنیه؛ بیانی، علی؛ محمد کوچکی، عاشور،( 1387)، بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با اضطراب و افسردگی در معلمان ابتدایی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، دوره 39، سال دهم، ش 3
• ساكي، كورش؛ كيخاني، (1381)، ستار بررسي وضعيت سلامت رواني دانشجويان علوم پزشكي ايلام. مجلهی دانشگاه علوم پزشكي ايلا. م 10، شمارهی 34 و 35، بهار و تابستان
• سرمد، غلامعلی،(1380)، روابط انسانی در سازمانهای آموزشی، تهران:انتشارات سمتروشن،رسول.،شاکری،رضا.،(1389)،بررسی اعتبار و پايايی مقیاسی برای سنجش سرسختی روانشناختی دانشجويان، دانشور رفتارارد يبهشت شماره
• شریفی، خلیل؛ عریضی، حمیدرضا؛ نامداري، کوروش، (1384)،بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و سرسختی. 85تا 94 : روانشناختی در دانشآموزان. فصلنامه دانشور رفتار، دوره 1، سال دوم، ش10
• کامیار، کاوه؛ یزدي، سیده منوره (1386)، بررسی رابطه سرسختی با هوش هیجانی و مقایسه آن در زنان و مردان، دانشجوي شاغل دانشگاههای شهر تهران. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره 13، سال سوم، ش 2
• کلدی، علیرضا؛ عسگری، گیتا.،(1382) ،بررسی میزان رضايت شغلی معلمان ابتدايی آموزشوپرورش شهر تهران، روانشناسی و علوم تربیتی،33 (1) - ، 123-122
آزاد مرزآبادی، اسفنديار؛ طرخورانی، حمید،(1386)، بررسی ارتباط بین استرسهای شغلی و رضایتمندی شغلی کارکنان، مجله علوم رفتاری،دوره1، شماره2، صفحات121-129
• کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز، (1377)،ساخت و اعتبار یابی مقیاسی براي سنجش سرسختی روانشناختی. مجله روانشناسی، ش 3
• کیانی، عمران، کلواری جانکی، سمیه، (1400)، بررسی رابطهی تابآوری و سرسختی با سلامت روانی در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لردگان، مطالعات روانش + ناسی و علوم تربیتی » بهار،دوره هفتم - شماره1 (16صفحه - از 588 تا 603 )
• کیوانفر، محمدرضا.، نصراصفهانی، احمدرضا.،(1380) ، تأثیر روشهای فعال تدريس علوم در میزان موفقیت دانشآموزان، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، ش9،ص 14-1
• كلانتر، جهانگير،(1377)، بررسي رابطه چندگانه متغييرهاي سرسختي، تيپ شخصيتي الف و فشارهاي رواني با بيمارهاي رواني دانشآموزان مرد سال سوم نظام جديد شهرستان اهواز پايان نامه ي كارشناسي ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
• كيامرثي، آذر،(1377)، ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش سرسختي روانشناختی و بررسي رابطه ي آن با تيپ شخصيتي الف كانون مهار، عزتنفس، شكايات جسماني، عملكرد تحصيلي در دانشجويان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز پايان نامه ي كارشناسي ارشد، چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.١۵
• محسنی، سحر، آهویی، شیما، (1395)، « بررسی رابطه بين اضطراب و سرسختی با سبکهای فرزند پروری معلمان مدارس متوسطه شهر زاهدان» پیشرفت های نوین در علوم رفتاری دی ماه- شماره 3 (10صفحه - از 38 تا 47 )
• مختاري، عباس؛ عباسعلی، الهیاري؛ رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم،(1380)، رابطه جهتگیری مذهبی با میتا 67 : تنیدگی. فصلنامه روانشناسی، دوره 5، سال اول، ش 17
• نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ فراشبندي، افسانه،(1384)، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهاي عزتنفس، اضطراب عمومی، حمایت اجتماعی ادراك شده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی زنان دانشآموز پایه اول دبیرستانهاي شهرستان آبادان. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال دوازدهم، ش3
• وردي، مینا؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن،(1378)، رابطه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره. 51تا 70 سوم، سال ششم،
• همايي، رضوان، (1379)، بررسي رابطه ي فشارزاهاي رواني زنان مراكز پيش دانشگاهي اهواز با سلامت رواني با توجه به نقش تعديل كننده ي سرسختي روانشناختی در آنه.ا پايان نامه ي كارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي، چاپ نشده، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
• یعقوبی، مهری، جمالی فیروز آبادی، محمود ؛(1400)، رابطه بین کیفیت زندگی و سرسختی والدین با خودکارآمدی فرزندان، ایده های نوین روانشناسی » تابستان ، شماره 13 (12صفحه - از 122 تا 133 )
• Amerikaner, M. Monks, G. Wolfe, P. & Thomas, S. (1994). Family interaction and individual psychological health. Journal of Counseling and Development. 72 (6), 614- 623.
• Chambers, J. W. Kambon, K. Brown, J. Dixion, P. & Robbins-Brinson, L. (1998). Africentric cultural identity and the steress experience of
• African American college students. Journal of Black Psychology, 24 (3), 368- 396.
• Cheung, P. & Spears, G. (1994). Reliability and validity of the Cambodian version of the 28-item general health guestionnaire. Social psychiatry, 95-99.
• Funk, S. C. & Houston, B. K. (1987). A critical analysis of hardniss scales validity and utility. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 572- 578.
• Goldberg, D. P. & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of general health guestionnaire. Journal of Psychological Medicine. 9,131-145.
• Inzlicht, M. Aronson, J. Good, C. & Mckay, L. (2006). A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 323-336.
• Klag, S. & Bradley, G. (2004). The role of hardiness in stress and illness: An exploration of the effect of negative affectivity and gender. British Journal of Health Ppsychology, 9 (2), 137- 61.
• Kobasa, S. C. (1979). Stressful events, personality, and health: An inquiry in to hardiness. Journal of Personality and Social Psychology: 7, 413- 423
• Lehtinen, V. Joukama, M. & Lahtela, K. (1990). Prevalence of mental disorders among adults in Finland. Basic result from the mini Finland health survey. Acta psychiatr scand. 81 (5), 418-425.١۶
• Maddi, S. R. Kobasa, S. C. & Hoover, M. (1979). An alienation test. Journal of Humanistic. Psychology, 19 (2), 73-76.
• Mathis, M. Lecci, L. (1999). Hardiness and college adjustment: Identifying students in need of services. Journal of College Student Development, 40(3), 305-309.
• Molavi, H. (2004). validity, factor structure and reliability of the farsi version of general health questionnaire 28 in Iranian students, Pakistan, Journal of Psychological Research,17,3-40. Orr, E. & Wstman, M. (1990). Does hardiness moderate stress and how? A review. In M. Rosenbaum (ED). Learned Resourcefulness: On coping skills, self-control, and adaptive behavior (pp.64-94). New York: Springer.
• Wiebe, D. J. (1991). Hardiness and stress moderation: A test proposed mechanisms. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 89- 99.
• Allport, G.W. & Ross, J, M. (1967). Personal religious oriantaition and prejudice. Journal of personality and Social Psychology,5,447-457.
• Brannon,L.Feist,J.(1997).Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health(3rded). Pacific Grove,CA:Brooks/Cole.
• Mcnulty, K. etal. (2004). Perceived uncertainly, spiritual well-being and psychological adaptation in individual with multiple sclerosis. Journal of Family Psychology.
• Young, J. S. et al. (2000). The moderating relationship of spirituality on negative life events and psychological adjustment. Journal of Counseling and Value, 45 (1): 49.
• Parkes K. R. & Rendall D., (2002). The hardy personality and its relationship to extraversion and neuroticism.Personality and Individual Differences. Vol, 9(4): 785- 790.
• Parkes K. R., & Rendall D. )1988(.The hardy personality and its relationship to extraversion and neuroticism. of Personality and Individual Differences.9, 785- 790.