تدوين طرح تربيت ارزشياب آموزشي خبره براي وزارت نفت بر اساس رويكرد حيطههاي دانشي (BOK)
محورهای موضوعی :دکتر سعید صفایی موحد 1 , حسین فلاحی نیا 2
1 - شرکت ملي نفت ايران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: ارزشيابي آموزشي, ارزشياب, تربيت ارزياب حرفهاي,
چکیده مقاله :
هدف اصلي اين پژوهش، تدوين طرحي به منظور تربيت ارزشياب آموزشي خبره در سطح وزارت نفت ميباشد. به اين منظور، تعداد 6 نفر از خبرگان آموزش در صنعت نفت به همراه 7 نفر از متخصصان حوزه سنجش و ارزشيابي آموزشي به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگيري ملاكمحور انتخاب شده و به صورت نيمهساختاريافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههاي حاصل از مصاحبهها مورد تحليل مضمون قرار گرفته و نتايج حاصله در قالب رويكرد حوزههاي دانشي (Body of knowledge) جهت تربيت ارزشياب در سه سطح پايه، مياني و خبره، سازماندهي شدند. به منظور اعتباربخشي نتايج از راهبردهاي بازبيني اعضا و تحليل همگنان استفاده شده و نتايج طي چندين مرحله تعديل شدند. نتايج نهايي نشان ميدهند براي تربيت ارزشياب آموزشي خبره در صنعت نفت، تسلط بر حوزههاي دانشي ذيل ضروري بوده و در طراحي آموزشي ميبايد مدنظر قرار گيرند: الف- ارزياب پايه: 1)آمار استنباطی، 2)آمار توصیفی، 3)سنجش و اندازهگیری که خود دارای سه زیر مجموعه: آزمونسازی، مقیاسهای واکنشسنج، مقیاسهای اندازهگیری عملکرد میباشد، 4)تحلیل دادههای کیفی، 5)الگوی نیازسنجی دیکوم 6)ارزیابی اثربخشی واکنش، یادگیری و رفتار (در محیط کار) مطابق با استاندارد 10015، 7)ارزیابی عملکرد، ب- ارزياب مياني: 1)بازگشت سرمایه، 2) بازگشت انتظارات، 3)تکنیک نیازسنجی درخت خطا، ج- ارزياب خبره: 1)روش ارزيابي کارت امتیاز متوازن، 2) ممیزی دورههای مجازی، 3)بهینهکاوی و 4)آیندهپژوهشی.
This study aims at designing necessary bodies of knowledge to develop professional training evaluators at Iranian Ministry of Petroleum. Hence, six seasoned training experts with a notable background in energy industry and seven assessment and evaluation experts were selected purposefully by criterion sampling strategy. To gather required data, semi-structured interviews were used and the data were analyzed thematically. The data were organized systematically into Bodies of Knowledge for developing training evaluators at three levels, namely beginner, middle and expert. To establish credibility of findings, member check and peer debriefing strategies were used and data were modified and reanalyzed continuously. Based on the findings, training staff master the following bodies of knowledge to turn into professional evaluators; beginner: inferential statistics, descriptive statistics, assessment and measurement (test making, attitude scales, behavior rating scales), narrative data analysis, DACUM needs analysis, evaluating reaction, learning, and behavior, performance appraisal; middle: return of investment, return of expectation, fault tree technique analysis; expert; balanced scorecards, virtual training monitoring, benchmarking, futuristic.
ابطحی، حسین. (1383). آموزش و بهسازی سرمایه¬های انسانی. تهران: انتشارات پویند.
بازرگان، عباس. (1395). روشهاي تحقيق كيفي و آميخته. تهران: نشر ديدار.
جوان، جعفر و سلطان آبادی، محمدعلی. (1391). راهنمای کاربردی تدوین شایستگی های منابع انسانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
خراسانی، اباصلت و دوستی، هومن. (1391). ارزیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی:"راهنمای عملیاتی". تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
نجمی، منوچهر. (1391). مدل جایزه تعالی2010EFQM . تهران: انتشارات سرآمد.
سیدجوادین، سیدرضا. (1387). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان.تهران: نگاه دانش.
مشعلی، سید ایدریس؛ پورمحمد، حسین و کنگرانی فراهانی، علی. (1389). بررسی اثربخشی دورههای آموزشی کوتاه مدت در شرکت نفت آغاجاری براساس مدل کرک پاتریک، اولین کنفرانس ملی آموزش و پژوهش ایران، مشهد.
Ling, O; Hui Woon, P & Ven, K. (2011). The relationship between work environment factors and transfer of training among plantation workers. Journal Kemanusiaan, 18. University Technology Malaysia. Retrieved From: http://eprints.utm.my/1282/1/OoiAngLing2011_TheRelationshipBetweenWorkEnvironment.pdf
Lin, W.T; Wu, Y.C; Tung, C.; Hung, R.S. (2010). Establishing ISO10015 accreditation system Performance model for domestic enterprises. Expert system with Application, 37(6), 4119-4127
Hunter, J. Y. (2012). Perceptions of a Learning Organization and Factors within the Work Environment That Influence Transfer of Training in Law Enforcement. Ph.D. Dissertations in Curriculum and Instruction with an emphasis in Adult Education Department of Adult, Career, and Higher Education College of Education University of South Florida.
Balkin, D. B & Nathalie R. (2007). A gift exchange perspective on organization training. Human resource management review, 17(16), 52-62.