• Home
  • عاطفه ذوالفقاری

    List of Articles عاطفه ذوالفقاری


  • Article

    1 - چشم‌انداز آينده نقش شبکه‌سازي در افزايش مزيت رقابتي از طريق نوآوري باز در کسب و کارهاي کوچک و متوسط
    Roshd -e- Fanavari , Issue 4 , Year 12 , Autumn 2016
    شبکه‌سازي از مهم‌ترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابت‌پذيرى سازمان‌ها در محيط پر رقابت است. بنگاه‌ها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيت‌هاى داخلى خود قادر به ايده‌گرفتن، شناسايى اولويت‌هاي فناوري‌هاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آينده‌نگاري خواهند بود و س More
    شبکه‌سازي از مهم‌ترين راهبردهاي توسعه فناوري و نوآورى براى بهبود رقابت‌پذيرى سازمان‌ها در محيط پر رقابت است. بنگاه‌ها با نيروى انسانى كارآمد و ظرفيت‌هاى داخلى خود قادر به ايده‌گرفتن، شناسايى اولويت‌هاي فناوري‌هاي جديد و نيازهاى مشتريان از طريق آينده‌نگاري خواهند بود و سازمان‌ها برای این مهم به نوآورى و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. اين مقاله يك مطالعه كيفي است كه با مطالعه اسناد، بانك‌هاي اطلاعاتي و مقالات آينده‌نگاري، مزيت رقابتي و شبکه‌سازي شكل گرفته است و با بررسي چشم‌انداز آينده با پس‌نگري (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکه‌سازي در کسب و کارهاي کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمع‌آوري شده فرايند نوآوري باز در شبکه‌سازي کسب و کارهاي کوچک و متوسط نقش بسيار مهمي دارد. با استفاده از فرايند نوآوري باز شرکت‌ها در طي مراحل کسب ايده تا رساندن محصول به بازار از ساير شرکت‌ها و سازمان‌هاي شبکه کمک دريافت کرده و در طول فرایند کسب ايده، دانش فني، فناوري و خدمات، روش توليد و توزيع جديد تا دريافت بازارهاي جديد در شبکه، باعث افزايش درآمد و کاهش هزينه‌هاي شرکت خواهند شد. همچنين در فرايند نوآوري باز شرکت‌ها مرتب در حال فروش ايده، دانش فني، فناوري، و خدمات خود به ساير شرکت‌هاي شبکه بوده که باعث افزايش درآمد و کاهش هزينه‌هاي شرکت و در نهايت رسيدن به مزيت رقابتي براي شرکت خواهد شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - چالش ها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاددانشگاهی
    Journal of Innovation and Value Creation , Issue 19 , Year , Spring_Summer 2021
    این مقاله به شناسایی چالش ها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی کشور، پرداخته است. در اين پژوهش پس از بررسی گسترده در ادبيات موضوع با روش کیفی و با استفاده از نمونه گيری هدفمند، 27 مصاحبه عمیق با فناوران و خبرگا More
    این مقاله به شناسایی چالش ها و عوامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری در جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی کشور، پرداخته است. در اين پژوهش پس از بررسی گسترده در ادبيات موضوع با روش کیفی و با استفاده از نمونه گيری هدفمند، 27 مصاحبه عمیق با فناوران و خبرگان حوزه فناوری جهاددانشگاهی انجام شده و با تحلیل تم 215 عامل اثرگذار بر تجاری سازی فناوری شناسایی شده است. ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی کارآفرین و دوسوتوانی به عنوان عوامل موثر فردی، فرهنگ سازمانی، وجود ساختار سازمانی مناسب و حمایت مدیریت به عنوان عوامل سازمانی و حمایت صنعت و دولت، تقاضای بازار، شرایط اقتصادی کشور، و موقعیت جغرافیایی به عنوان عوامل محیطی اثرگذار بر تجاری سازی در این پژوهش دسته بندی شده اند. همچنین مشکلات و چالش های شناسایی شده در این پژوهش شامل معضلات تأمین مالی، عدم وجود فرهنگ خرید تولید داخلی در سازمان ها، تنگناهای حقوقی و قانونی، کمبود نیروی انسانی دوسوتوان، عدم اطمینان سازمان ها، بازار و بدنه تصمیم ساز دولت به محصولات داخلی بوده است. استفاده از روش های جدید تأمین مالی، وضع قوانین جدید استاندارد دهی به فناوری های جدید، ایجاد فرهنگ خودباوری در کشور و تعهد تولیدکنندگان فناوری های داخلی به تولید با کیفیت و خدمات پس از فروش بهتر، پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات تجاری سازی فناوری هستند. Manuscript profile

  • Article

    3 - سیاست¬گذاری توسعه نوآوری باز: الزاماتی برای ایران
    Roshd -e- Fanavari , Issue 3 , Year , Summer 2022
    در سیستم نوآوری باز سازمان ها افزون بر ایده های درون سازمانی می توانند از ایده های بيرون از سازمان نیز بهره مند شوند. بدین ترتیب مرزهای بین سازمان ها و محیط های بیرونی آن نفوذپذیرتر می شود و در صورت سیاست گذاری مناسب برای توسعه نوآوری باز، امکان بهره برداری از امکانات س More
    در سیستم نوآوری باز سازمان ها افزون بر ایده های درون سازمانی می توانند از ایده های بيرون از سازمان نیز بهره مند شوند. بدین ترتیب مرزهای بین سازمان ها و محیط های بیرونی آن نفوذپذیرتر می شود و در صورت سیاست گذاری مناسب برای توسعه نوآوری باز، امکان بهره برداری از امکانات سایر سازمان ها به طریق مناسب امکان پذیر می گردد. این پژوهش با مرور متون و مقالات و پژوهش های مرتبط با نوآوری باز و مباحث سیاست گذاری در امر نوآوری باز الزاماتی درخصوص سیاست گذاری نوآوری باز در ایران در خصوص سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه‌ توسعه‌ تحقیقات و فناوری، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه شبکه‌سازی و تعاملات اکوسیستم نوآوری باز، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه‌ کارآفرینی، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه‌ علمی، سیاست گذاری نوآوری باز در هم آفرینی در دانشگاه ها، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه‌ بازار کار، سیاست گذاری نوآوری باز در حوزه‌ رقابتی، سیاست گذاری نوآوری باز در سطح بین‌المللی را ارایه می دهد. Manuscript profile