امروزه دانشگاه بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد دانشمحور و چرخه نوآوری ایفای نقش مینماید و میتواند بهعنوان موتور محرک دانش بشری بهشمار آید و رشد و تعالی جوامع را دنبال میکند. در این عرصه، دانشگاه کارآفرین نقش مهمی را هم بهعنوان تولیدکننده و هم نهادی انتشاردهنده دانش More
امروزه دانشگاه بهعنوان عاملی مهم در اقتصاد دانشمحور و چرخه نوآوری ایفای نقش مینماید و میتواند بهعنوان موتور محرک دانش بشری بهشمار آید و رشد و تعالی جوامع را دنبال میکند. در این عرصه، دانشگاه کارآفرین نقش مهمی را هم بهعنوان تولیدکننده و هم نهادی انتشاردهنده دانش ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی است. جهتگیریهای این پژوهش، ترکیبی از تحقیقات کاربردی و توسعهای است. مبنای فلسفی این تحقیق اثباتگرایی و از نظر رویکرد، استقرایی است. راهبرد تحقیق نیز از نوع پیمایشی است و از نظر نوع روش، جزء تحقیقات کمّی بهشمار میآید. جامعه آماری در برگیرنده تمامی اساتید و مدیران دانشگاه یزد میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 10 نفر انتخاب شدند که در مرحله اولویتبندی هر یک از عوامل با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی مردد همکاری کردند. نتایج نشان از شناسایی 33 عامل در ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، اقتصادی، بین سازمانی، فرهنگی و انسانی دارد که در این بین، عوامل حمایت مالی و معنوی دولت از فعالیتهای کارآفرینی دانشگاهها، میزان بودجه تخصیص داده شده دانشگاه برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، حمایت مدیران ارشد دانشگاه از افراد دارای ایده، جذب کمکهای مالی از نهادهای مستقل، شرکتهای بزرگ و منابع خارجی و توسعه ایدهها، طرحها و مدلهای کسبوکار به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر موفقیت کارآفرینی دانشگاهی محسوب میشود.
Manuscript profile
با توجه به رشد روز افزون سازمان ها در رقابت براي افزایش سهم بازار، ضرورت وجود برنامهريزي استراتژيك در سازمانها دو چندان مي شود كه بر این اساس توجه بسياري از محققين را جلب کرده است. هيچگاه تمامي گزينههاي استراتژيك به طور يكسان مورد توجه استراتژيست هاي سازمان قرار نخو More
با توجه به رشد روز افزون سازمان ها در رقابت براي افزایش سهم بازار، ضرورت وجود برنامهريزي استراتژيك در سازمانها دو چندان مي شود كه بر این اساس توجه بسياري از محققين را جلب کرده است. هيچگاه تمامي گزينههاي استراتژيك به طور يكسان مورد توجه استراتژيست هاي سازمان قرار نخواهند گرفت. لذا میبایست بهترين گزينه ها را شناسايي و انتخاب نمود. در این پژوهش از ترکیب روش های کارت امتیازی متوازن پایدار، تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و کپراس فازی به عنوان یک فرآیند یکپارچه برای انتخاب بهترین استراتژی استفاده شده است. در ابتدا 33 شاخص پس از مطالعه ادبیات و مصاحبه با خبرگان یکی از شرکتهای کابینت سازی فهرست و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی وزن دهی شدند و در گام بعدی با استفاده از نمودار پارتو غربال گردیدند. سپس 9 استراتژی موجود که حاصل تدوین تیم متخصص برنامه ریزی استراتژیک بود، توسط تکنیک کپراس فازی اولویت بندی گردید. در نهایت «استفاده از اقیانوس آبی برای شکل دهی یک سیستم بازاریابی اصولی و برندسازی» به عنوان مهمترین استراتژی شناخته شد و تصمیم گیرندگان بیشترین معیار بهینگی را به آن اختصاص دادند. با توجه به قرار داشتن شرکت در ابتدای مسیر و نیاز به شناخته شدن، استراتژی برندسازی مناسب خواهد بود، چرا که از دغدغه های اصلی شرکت های نوپا می باشد.
Manuscript profile
در پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر نوآوری باز بر پایداری زنجیره تأمین در واحدهای صنایع غذایی مشهد، پرداخته شده است. پس از شناسایی مهم ترین عوامل، که با مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش تهیه و توسط خبرگان تأیید گردید، تمامی متغیرها در قالب یک مدل منسجم، که در آن رابطه میان هر More
در پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر نوآوری باز بر پایداری زنجیره تأمین در واحدهای صنایع غذایی مشهد، پرداخته شده است. پس از شناسایی مهم ترین عوامل، که با مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش تهیه و توسط خبرگان تأیید گردید، تمامی متغیرها در قالب یک مدل منسجم، که در آن رابطه میان هر دو متغیر، بیانگر یک فرضیه بود، در نرم افزارSMART PLS ترسیم شد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان واحدهای صنایع غذایی مشهد بود. از روش «قاعده10» و کاملاً تصادفی، تعداد 128 نفر از خبرگان، که شامل مسئولین کنترل کیفیت واحدهای صنایع غذایی مشهد بودند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهش در اختیار این خبرگان قرار داده شد و تکمیل گردید. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری مبین این مطلب بود که، به کارگیری نوآوری باز در واحدهای صنایع غذایی مشهد، می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی گردد. اما این تأثیر از طریق به کارگیری زنجیره تأمین پایدار، چشمگیرتر و قابل ملاحظه تر خواهد بود. چرا که نوآوری باز بر تمامی ابعاد پایداری زنجیره تأمین تأثیر بالایی داشته و این ابعاد، به جز بعد زیست محیطی، در کسب مزیت رقابتی تأثیر به سزایی دارند. بنابراین با توجه به این که امروزه دارا بودن مزیت رقابتی، لازمه بقای سازمانها است، به کارگیری فرآیند نوآوری باز، از طریق تأثیر بر پایداری زنجیره تأمین، در واحدهای صنایع غذایی مشهد، می تواند منجر به موفقیت بیشتر در کسب مزیت رقابتی گردد.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.