Social Studies in Tourism
,
Issue16,Year,
Autumn_Winter
2020
امروزه نقش صنعت گردشگری در ایجاد زمینههای تعامل بین کشورهای دنیا مقولهای پذیرفته شده است و کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه آن را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد میدانند. شاخصهای مختلفی بر توسعه این صنعت More
امروزه نقش صنعت گردشگری در ایجاد زمینههای تعامل بین کشورهای دنیا مقولهای پذیرفته شده است و کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه آن را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد میدانند. شاخصهای مختلفی بر توسعه این صنعت و میزان گردشگران جذب شده توسط کشورها، تأثير گذار است. باتوجه به اهمیت این موضوع، در این پژوهش تأثير شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری بر تقاضای گردشگری خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بررسی میگردد. جهت سنجش تأثير این شاخصها، از مدل پانل دیتا برای سالهای 2019-2011 و برای 15 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) که اطلاعات مورد نظر آنها در گزارش رقابتپذیری سفر و گردشگری موجود است، استفاده میگردد. مطابق نتایج این تحقیق سه متغیر "زیرساخت حملونقل هوایی"،"بازار کار و منابع انسانی" و "رقابتپذیری قیمتی" بالاترین تأثير را در جذب گردشگران خارجی به کشورهای مورد بررسی، داشتهاند.
Manuscript profile
Rimag
Rimag is an integrated platform to accomplish all scientific journal requirements such as submission, evaluation, reviewing, editing, DOI assignment and publishing in the web.