-
Article
1 - بررسي تاثير ابعاد مديريت منابع انساني الكترونيك بر ايجاد چابكي سازمانی (مورد مطالعه: بانكهاي شهر بوشهر)Modiriat-e- farda , Issue 52 , Year , Autumn 2017چابكي مجموعه اي از توانمنديها و شايستگي ها است كه باعث بقا و پيشرفت سازمان در محيط كسب و كار مي شود. یکی از رویکردهایی که به سازمان ها در افزایش چابکی کمک می کند، رویکرد منابع انسانی الکترونیک می باشد. هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخی برای این مسئله است که چگونه می توان Moreچابكي مجموعه اي از توانمنديها و شايستگي ها است كه باعث بقا و پيشرفت سازمان در محيط كسب و كار مي شود. یکی از رویکردهایی که به سازمان ها در افزایش چابکی کمک می کند، رویکرد منابع انسانی الکترونیک می باشد. هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخی برای این مسئله است که چگونه می توان به کمک رویکرد منابع انسانی الکترونیک، چابكي سازمانی را توسعه داد. در اين پژوهش كه به روش پيمايشي انجام شد، پس از مرور و باز بيني پژوهشهاي پيشين داخل و خارج از كشور و ساخت مدل مفهومي، پرسشنامهاي تهيه و در اختيار كاركنان شعب بانكها در شهر بوشهر قرار گرفت و در نهايت دادههاي گردآوري شده از 315 پرسشنامه با كمك روش معادلات ساختاري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از اين پژوهش، مدل مفهومي ارائه شده را تاييد نمود و نشان داد كه استفاده از آموزش الكترونيكي منابع انساني، پرداخت الكترونيكي منابع انساني، ارزيابي عملكرد الكترونيكي منابع انساني و حفظ و نگهداري منابع انساني و همچنين مديريت منابع انساني الكترونيك در سطح 99% بر چابكي سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارند. به علاوه تاثير متغیرهای استخدام الكترونيكي منابع انساني و ارتباطات منابع انساني بر چابكي سازمان مورد تاييد قرار نگرفت. Manuscript profile -
Article
2 - بررسی تاثیرهوش فرهنگی و سبک رهبری تحول آفرین مدیران بر مقاومت کارکنان درمقابل تغییرModiriat-e- farda , Issue 49 , Year , Winter 2017چکیده زمینه: یکی از مهمترین چالشهایی که سازمانها با آنها مواجهاند، تغییر عوامل محیطی و رقابت فزایندهی جهانی است. در پاسخ به این چالش، مديريت تغيير وظيفه بسيار دشواري است. غالب تغییرات سازمانی با شکست مواجه میشوند. عدم همراهی کارکنان با تغییر و مقاومت آنان در مقا Moreچکیده زمینه: یکی از مهمترین چالشهایی که سازمانها با آنها مواجهاند، تغییر عوامل محیطی و رقابت فزایندهی جهانی است. در پاسخ به این چالش، مديريت تغيير وظيفه بسيار دشواري است. غالب تغییرات سازمانی با شکست مواجه میشوند. عدم همراهی کارکنان با تغییر و مقاومت آنان در مقابل تغییر از جمله مهمترین عوامل شکست تغییرات سازمانی میباشد. هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر دو عامل هوش فرهنگی مدیران و سبک رهبری تحولآفرین بر مقاومت در برابر تغییر کارکنان است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمیجم(ایران) تشکیل میدهند. نمونه آماری این پژوهش شامل 260 نفر از کارکنان و 60 نفر از مدیران واحدهای مختلف این شرکت میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارSMART PLS استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هوش فرهنگی مدیران هم به طور مستقیم و هم از طریق سبک رهبری تحولآفرین بر مقاومت در برابر تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین سبک رهبری تحولآفرین بر مقاومت در برابر تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد. Manuscript profile -
Article
3 - بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری و بازاریابی درونی بر مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی کارکنانModiriat-e- farda , Issue 53 , Year , Winter 2018از آنجایی که هسته مرکزی و ارزشمندترین منبع یک سازمان نیروی انسانی می باشد، ایجاد رضایتمندی از کار موجب افزایش بهروی آن سازمان می شود تا جایی که مزیت رقابتی منحصر به فردی برای سازمان ایجاد می کند و نهایتأ موجب بقا و سود آوری و رشد مداوم سازمان می گردد که هدف غایی هر سازم Moreاز آنجایی که هسته مرکزی و ارزشمندترین منبع یک سازمان نیروی انسانی می باشد، ایجاد رضایتمندی از کار موجب افزایش بهروی آن سازمان می شود تا جایی که مزیت رقابتی منحصر به فردی برای سازمان ایجاد می کند و نهایتأ موجب بقا و سود آوری و رشد مداوم سازمان می گردد که هدف غایی هر سازمانی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فکری و رضایت کارکنان بر مبنای بازاریابی درونی بر مزیت رقابتی در شرکت های صادرات واردات بندر بوشهر می باشد. در این راستا تعداد 99 پرسشنامه جمع آوری از مدیران و کارکنان شرکتهای صادراتی و وارداتی بندر بوشهر جمع آوری گردید و با نرم افزار پی.ال.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که بین سرمایه انسانی، سرمایه مشتری با مزیت رقابتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ولی بعد سرمایه ساختاری از سرمایه فکری بر مزیت رقابتی تأثیر گذار نبود. همچنین تمامی ابعاد بازاریابی درونی که شامل توسعه و آموزش کارکنان، نظام پاداش و ارتباطات درونی می باشد بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معناداری داشتند. درنهایت رابطه مثبت و معناداری بین رضایت شغلی و مزیت رقابتی یافت شد. Manuscript profile -
Article
4 - تاثیر رفاه روانی کارکنان بر ایجاد انگیزه جهت نوآوری در شرکت (موردمطالعه: شرکتهای پتروشیمی استان بوشهر)Modiriat-e- farda , Issue 64 , Year , Autumn 2020در دنیاي رقابتی امروزه، نوآوري یک ضرورت و شرط بقاي سازمانهاست که از طریق منابع انسانی امکانپذیر است. درواقع سرمایه فکری و منابع انساني سازمان يكي از غنیترین منابع به شمار میآید كه با نيروي تفكر و نوآوري خود میتوانند موجب رشد و توسعه سازمان شوند. بنابراین دستیابی سا Moreدر دنیاي رقابتی امروزه، نوآوري یک ضرورت و شرط بقاي سازمانهاست که از طریق منابع انسانی امکانپذیر است. درواقع سرمایه فکری و منابع انساني سازمان يكي از غنیترین منابع به شمار میآید كه با نيروي تفكر و نوآوري خود میتوانند موجب رشد و توسعه سازمان شوند. بنابراین دستیابی سازمان به نوآوری تنها از طریق منابع انسانی و ایجاد انگیزه در کارکنان خود امکانپذیر خواهد بود. یکی از عواملی که میتواند به تقویت انگیزه کارکنان جهت دستیابی به نوآوری کمک کند، فراهم کردن آسایش و رفاه روانی منابع انسانی توسط سازمان است. لذا هدف این پژوهش ارزیابی رفاه روانی کارکنان و تأثیر آن بر ایجاد انگیزه در کارکنان برای نوآوری است. پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده یک پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پتروشیمی فعال در استان بوشهر میباشد. بهعلت بزرگ بودن جامعه آماری، از نمونهگیری استفاده شد. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه است. روایی ابزار گرداوری دادهها از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرزار گرفت. پرسشنامه پژوهش در اختيار 315 نفر از كاركنان شرکتهای پتروشیمی استان بوشهر قرار گرفت. روش تجزیهو تحلیل دادهها در این پژوهش روش معادلات ساختاري است. یافته های پژوهش نشان داد که از تمامی شش بعد متغیر رفاه روانی یعنی استقلال، خویشتن پذیری، سلطه محیطی، رشد شخصی، هدف در زندگی و روابط مثبت با دیگران بر ایجاد انگیزه در کارکنان برای نوآوری تأثیر مثبت و معنا داری دارند. Manuscript profile