Factors affecting urban creative city to create interactive space
Subject Areas :monir mirzayi 1 , abbas arghan 2 , mohammad reza zand moghadam 3
1 -
2 -
3 -
Keywords: creative city, space, interaction, Ray, SPSS, Super decision, ANP.,
Abstract :
The purpose of this study is to investigate the effective indicators for creating interactive spaces with an emphasis on the creative city. In this regard, according to the research topic, the scrolling method has been used. Regarding the level of study, two descriptive and explanatory levels (descriptive-analytical) were used. Also, for statistical analysis, statistical software such as SPSS and Super Decision software have been used. At the descriptive level, one-dimensional tables, percentages and abundance have been used. Also, at the inferential level, T-test was used to test the hypotheses, along with two independent samples, Pearson's path analysis. The ANP model is used to rank the factors influencing the realization of the creative city. Finally, the results of the research showed that social capital is a good predictor of explaining the level of the creative city in Ray. The creative city can meet the needs and aspirations of urban communities on a variety of dimensions. The needs of each city are influenced by the growth of the city. Urban space is realized when a person or people want to use it or be involved in this process. This process, on the one hand, contributes to the dynamism of the environment and, on the other hand, to the emergence of the creative class. Impact factors (human capital, innovation, social capital and quality of life) can be effective indicators of creativity and planning. In this research, it has been dealt with in general.
1. افشانی، سید علیرضا و شیری محمدآباد، حمیده. (1396). نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای سلامت اجتماعی زنان شهر یزد، مجله پژوهشنامه زنان، سال8، شماره4، صص1-20.
2. بشیر بنائم، یاسر (1390)، جایگاه خلاقیت و شهود در تفکر راهبردی، توسعه انسانی پلیس، سال هشتم، شماره 38، صص 49-29.
3. پوراحمد، احمد؛ حمیدی، اکبر؛ فرهادی، ابراهیم و حسین¬پور، مهدی (1395)، ارزیابی چالش¬ها و فرصت¬های ایجاد شهر خلاق در مناطق ازاد تجاری (مطالعه موردی: منطقه ازاد تجاری ارس)، مطالعات برنامه-ریزی سکونت¬گاههای انسانی، سال یازدهم، شماره 37، صص 18-1.
4. جوادزاده اقدم ،هادی و علوی،سید علی(1395)، تحليل تطبيقي نقش سرمايه اجتماعي در پايداري محلات در بافت های فرسوده و جدید (نمونه موردی :محلات نارمك و يوسف آباد)،نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری ،سال هفتم ،شماره بیست وچهارم،صص104-83.
5. رستگار خالد ،امیر؛ سلماني بیدگلي، مسعود و پاکیده دلشاد، هادی (1395)، بررسی رابطه سرمایۀ اجتماعی و هویت ملّی در شهرهای کرمانشاه و جوانرود ، فصلنامة مطالعات ملي، سال هفدهم، شمارۀ 1، صص133-144.
6. زنگنه شهرکی، سعید؛ فتوحی مهربانی، باقر؛ پور اکرمی، محمد و سلیمان¬زاده، محمدرضا (1395)، تحلیل قابلیت¬ها و جایگاه شهر تهران از نظر تحقق مفهوم شهر خلاق در مقایسه با سایر شهرهای دنیا، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، سال سوم، شماره 2، شماره پیاپی 5، صص 85-62.
7. سرور، رحیم؛ اکبری، مجید؛ امانی، مریم و طالشی انبوهی، مرضیه (1395)، تحلیل کارایی محلات شهری از لحاظ شاخص¬های شهر خلاق؛ مطالعه موردی: شهر بناب، فصلنامه جغرافیا، انجمن جغرافیای ایران، دوره جدید، سال چهاردهم، شماره 48، صص 351-321.
8. شایان، محسن؛ رئیسی، محمد کریم و محمدی، محمود، (1397)، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقاء شاخص¬های اقتصادی روستاهای شهرستان زرین دشت، مجله مطالعات محیطی هفت حصار، شماره 24، سال6، صص15-28.
9. فدایی، دلناز (1394)، ساماندهی محله کوهسنگی مشهد با تأکید بر اصول شهر خلاق، هفتمین کنفرانس ملی برنامه¬ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر راهبردهای توسعه شهری، مشهد.
10. لطفی، صدیقه؛ شهابی شهمیری، مجتبی و نیکبخت، الناز (1395)، امکان¬سنجی کاربست رویکد کلان¬شهرهای شبکه¬ای چندمرکزی خلاق در منطقۀ کلان¬شهری مازندران مرکزی، جغرافیا و توسعه، سال چجاردهم، شماره 43، صص 18-1.
11. مختاری ملک¬آبادی، رضا، مرصوصی، نفیسه، علی¬اکبری، اسماعیل، امینی، داوود (1394) تبیین معیارهای بومی¬سازی شاخص¬های مکانی فضای شهر خلاق با رویکرد ایرانی- اسلامی، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره بیست و دوم، صص 39-23
12. مختاری ملک¬آبادی، رضا؛ سقایی، محسن و ایمان، فاطمه (1393)، سطح¬بندی مناطق پانزده¬گانه شهر اصفهان از لحاظ شاخص¬های شهر خلاق با استفاده از مدل¬های برنامه¬ریزی منطقه¬ای، مجله پژوهش و برنامه¬ریزی شهری، سال پنجم، شماره شانزدهم، صص 120-105.
13. ملکی، سعید؛ مرادی¬فر، سمیرا؛ حسین زاده، اکبر(1394)، الویت بندی شاخص های شهر خلاق با استفاده مدل تحلیل شبکه ANP(موردی مطالعه: مناطق شهری 1 و 4 شهر زنجان)، مجله شهر پایدار، دورۀ 2، شمارۀ1، صص22-38.
14. Arbab, E. (2011). Function of Social Capital in Sustainable Urban Development Case. (Thesis). Uppsala University. Retrieved from-http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-160854.
15. Comunian, Roberta (2011), Rethinking the Creative City: The Role of Complexity, Networks and Interactions in the Urban Creative Economy, Urban Studies, 48 (6) 1157–1179. DOI: 10.1177/0042098010370626.
16. Durmaz, S. Bahar (2015), “Analyzing the Quality of Place: Creative Clusters in Soho and Beyoglu”, Journal of Urban Design, Vol. 20, No. 1, pp 93-124. DOI: 10.1080/13574809.2014.972348.
17. Kakiuchi, Emiko, (2015), Culturally creative cities in Japan: Reality and Prospects, city, culture and Society 1-8.
18. Shaw, Kate (2014), Melbourne’s Creative Spacees Program: Reclaiming the creative city (if not quite the rest of it), City, Culture and Society, 5, 139-147.
19. Van Rijn, F., Bulte, E., & Adekunle, A. (2013). Social capital and agricultural innovation in SubSaharan Africa. Agricultural Systems,108, pp. 112-122.
20. Vickery, Jonathan. (2011). Beyond the Creative City-Cultural Policy in an Age of Scarcity, For Nade:a Centre for Place-Making, Birmingham, Centre for Cultural Policy Studies,University of Warwick.
21. Wang, x. (2016). An understanding of culture and creative city – the role of culture in creative city planning From Cable Factory to Kalasatama community: the transformation of an obsolete community into a lively cultural hotspot. (Masters Thesis). University of Helsinki. Retrieved from http://hdl.handle.net/10138/161584.
22. Woolcock, M, Narayan, D. (2016). social capital: implications for development theory, research and policy.final version submitted to the worldbank research observer,15,pp1-49.