Gender and the Urban Environment Perception; Notions and factors
Subject Areas :
1 -
Keywords: Perception, Perception differences, Urban environment, Gender,
Abstract :
Gender differences in urban public spaces can be the source of many factors affecting the quality of urban environment. A review of this proposition requires an accurate understanding of the concept of urban perception. Interpretation of what our sensory receptors have received from the surrounding environment takes place in the brain. This act is called perception that leads to recognition. The research seeks to answer the question of how the gender differences of citizens can change sensory perception and ultimately their perception of the urban environment and what are the factors and notions of this kind of perception? The main method of research in this article is the descriptive method, along with analyzing the content of qualitative content and analyzing the data extracted by field studies method. An analysis of the content of research and theories on the factors derived from gender differences has also been part of the research method. After designing the conceptual model of the research, the findings of this study shows that Gender differences are manifested in three-dimensional perceptions, city-centered navigation, environment image ability, mapping skills, and ultimately routing and way finding. Therefore, these components can be regarded as the main notions of perceptual differences in urban environments. Of course, all of this is due to differences in the structure of the human brain, which can be altered for both women and men. Another important point before the perception of the environment is the sense of the environment that is received by our five senses and as a result, the ideas of this study add to the difference in the use of sensory, tactile, auditory, olfactory and taste (with varying degrees of importance) among men and women.
1. ایروانی، محمود، خداپناهی، محمد کریم (1371)، روانشناسی احساس و ادراک، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم 1383.
2. بندرآباد، علیرضا، شیخی فینی، سهیلا (1395)، نقش تفاوت های جنسیتی در روش های مسیریابی در فضاهای شهری نمونه موردی : محدوده محلات مرکزی شهر ری، فصلنامه معمار شهر، شماره 9، پاییز 1395، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب.
3. پاکزاد، جهانشاه، بزرگ، حمیده(1391): الفبای روانشناسی محیط برای طراحان، انتشارات آرمانشهر، چاپ اول-1391
4. پیز، باربارا، پیز، آلن (2001)، چرا مردان گوش نمیدهند وزنان نمیتوانند نقشه بخوانند، ترجمه: ناهید رشید و نسرین گلدار، انتشارات آسیم، چاپ هفتم،1390.
5. شاه چراغی،آزاده، بندرآباد، علیرضا (1394)، محاط در محیط؛ کاربرد روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی، انتشارات جهاد دانشگاهی سازمان تهران.
6. شیخی فینی، سهیلا (1393): نقش تفاوتهای جنسیتی در روش های مسیریابی در فضاهای شهری نمونه موردی محدوده محلات مرکزی شهر ری، پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر علیرضا بندرآباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران.
7. گیفورد، رابرت (1997): ادراک و شناخت محیطی، ترجمه نسرین دهباشی، شخصیت و محیط، ترجمه جواهریان، بنی اسدی، پهلوان شریف، فضاهای شخصی، ترجمه شبنم صحرایی، فصلنامه معماری و فرهنگ سال اول، شماره دوم و سوم،1378
8. ورنون، ام.دی (1962)، روانشناسی احساس و ادراک، ترجمه علی پورمقدس، انتشارات مشعل، اصفهان،1367.
9. Gaisbauer,Christian ,U.Frank,Andrew ,( 2008): Wayfinding Model For Pedestrain Navigation,11 The AGILE International Conference on Geographic Information Science,university of Girona, Spain.
10. Gibson,J.(1979):The Ecological Approach to visual perception, Hougton Mifflin company, Boston
11. Henshaw,Victoria(2012): Smell&The city, Manchester Architecture Rsearch center.
12. Kopec, Doc(2006): Environmental Psychology For Design, Fairchild Publications, Inc, New York.
13. Salmi,Patricia(2007):Way finding Design: Hidden Barriers to Universal Access ,volume 5,Issue 08.
14. Vernon, M.D.(1962):The Psuchology of perception, penquin Books, London.
15. Yatmo, Yandi Andri, (2009): Perception of street vendors as ‘out of place’ urban elements at day time and night time, Journal of Environmental Psychology 29 (2009) 467–476.