Measuring the Impact of Environmental Stimuli on Sensory Perception in Second-Grade Elementary School Students: A Case Study of Fallahzadeh and Razi Girls' Elementary Schools, District Two, Tehran
Subject Areas :Saeed Azemati 1 , Mohammad Behzadpour 2 , amaneh akbari 3 , kimia jamshidzadeh 4
1 - Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Art and Architecture, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Rajaa Non-Profit University Educational Institute, Qazvin.
3 - Master's student in Architectural Engineering, Islamic Azad University, Faculty of Science and Research, Tehran, Iran
4 - Master's student in Architectural Engineering, Islamic Azad University, Faculty of Science and Research, Tehran, Iran
Keywords: Child-Centered Educational Environment, Environmental Development, Sensory Perception, Environmental Stimuli, Environmental Perception,
Abstract :
Children are the most sensitive and impressionable age group in society, playing a crucial role in the renewal of each generation. Without attention to child development, cognition, and education, societal progress is hindered. Architects and psychologists have highlighted the importance of light, color, and play in the built environment on learning and behavioral success. Studies also emphasize the negative impacts of excessive noise in learning environments. The study aims to evaluate the impact of environmental development stimuli on sensory perception in second-grade primary school students to enhance space efficiency in educational environments. The research employs a mixed-methods approach (both quantitative and qualitative). Initially, it involves document collection and analysis of various factors affecting environmental development. Subsequently, the overall school plan was examined using Depthmap software. Semi-structured interviews with the students and teachers provided insights into their opinions, values, and behaviors within the educational environment. Statistical analysis was conducted using questionnaire data and spss26 software to explore data relationships. In the following, according to the coefficients obtained from the research variables, graphs are produced. The results reveal that the key indicators impacting children's sensory perception in educational environments are, in order of importance: flexible space (14.93), spatial diversity (15.32), multifunctional spaces (14.76), and play areas (14.71).
1- آزاد ارمکی، مرضیه(1398). الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان بررسی تطبیقی دو شهر تهران و تورنتو. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15(55)، 63-79. doi:10.22034/jcsc.2019.36671
2- به¬نیا، بهنام؛ خیراللهی، مهران؛ صحراگرد، مهدی؛ و سلطانی¬فر، عاطفه(1399). آموزه¬های مشارکت کودکان در فرآیند طراحی معماری فضاهای دوستدار کودک (مطالعه موردی: فضاهای درمانی شهر بجنورد). نشریه علمی اندیشه معماری، 4(7)، 58-77. 10.30479/AT.2020.12316.1402doi
3- پرکارکومله، محمد(1396). تأثیر محرک¬های محیطی (با تأکید بر محرک موسیقی) بر رفتار مشتریان با رویکرد روانشناسی محیطی. دومین کنفرانس ملی تحقیقات علمی جهان در مدیریت، حسابداری، حقوق و علوم اجتماعی.
4- ترکمان، مژگان؛ جلالیان، سارا؛ و دژدار، امید(1395). نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان. شباک، 2(11)، 1-14.
5- جنت طالشی، علیرضا(1402). بررسی نقش مدرسه و محیط آموزشی بر توسعه و ایجاد خلاقیت دانش¬آموزان. نهمین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران.
6- حجت، عیسی؛ و شاه¬حسینی، صفیه(1397). بازتعریف فضای بازی کودکان بر مبنای ارزیابی و تحلیل نیازهای آنها از فضای بازی با رویکرد ارتقاء خلاقیت. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافتهای تاریخی فرهنگی)، 8(15)، 41-57. 20.1001.1.23453850.1397.8.15.2.7dor:
7- خاک¬زند، مهدی؛ آقابزرگی، کوروش؛ و کدخدا، محمدرضا(1393). دستیابی به مؤلفههای معماری فضاهای آموزشی ویژه کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. معماری و شهرسازی ایران، 7، 75-81.
8- سرمدی، صدف؛ شاه¬چراغی، آزاده؛ و کریمی¬فرد، لیلا(1399). فرایند ادراک منظر بر پایه ادراکات حسی و عقلی. باغ نظر، 17(88)، 27-38. 10.22034/BAGH.2020.195136.4236doi:
9- شفایی، مینو؛ و مدنی، رامین(1389). اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت. فناوری آموزش، 4(2)، 117-124. doi:10.22061/tej.2010.1348
10- شفیع پوریوردشاهی، پریا؛ کیانی، مصطفی؛ و طباطبائیان، مریم(1397). نقش طراحی فضای بازی در پرورش خلاقیت کودکان. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 11(23)، 53-63.
11- الکساندر، کریستوفر(1394). معماری و راز جاودانگی. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.
12- سلیمی، اعظم سادات و شبانی شهرضا، امیرحسین،1394، بررسی و شناخت اصول و مبانی طراحی محیط جهت ارتقاء یادگیری و سلامت روانی دانشجویان، کنفرانس بینالمللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیطزیست؛ افقهای آینده، نگاه به گذشته، تهران.
13- جیمزویلفرید، وندرزندن (1383). روانشناسی رشد. ترجمه حمزه گنجی. تهران: بعثت.
14- جهانشاه پاکزاد، حمیده بزرگ (1391). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان. تهران: آرمانشهر.
15- رالفارل مكدونالد (2000). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان. تهران: آرمانشهر.
16- نفسی، غلامرضا و زند پارسا، علی حسن(1376). سنجش و ارزشیابی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکز).
17- J Khadduri, D Culhane, M Holin, L Buron, A Cortes, S Poulin(2007), The first annual homeless assessment report to congress, U.S. Department of Housing and Urban Development Office of Community Planning and Development
18- JA Lackney(2000), Thirty-Three Educational Design Principles for Schools & Community Learning Centers.