سنجش عوامل محرک محیطی بر ادراک حسی دانش¬آموزان دختر پایه دوم دبستان (مطالعه موردی: دبستان دخترانه فلاح زاده و رازی منطقه دو شهر تهران
الموضوعات :
محمد بهزادپور
1
,
سعید عظمتی
2
,
آمنه اکبری خشکدشتی
3
,
کیمیا جمشیدزاده
4
1 - استادیار گروه معماری، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
کودکان حساسترین و تأثیرپذیرترین گروه سنی جامعه را تشکیل میدهند که نقش به سزايي در تجديد حيات هر نسل دارند و بدون توجه به رشد کودک و ذهن و آموزش او، پيشرفت جامعه بشري ممكن نيست. معماران و روانشناسان، نقش نور و رنگ و بازي را در محيط ساخته شده در يادگيري و رفتارهاي موفق اجتماع موردتوجه قراردادند. مطالعات، همچنين بر تأثيرات منفي سروصداي زياد در محیطهای يادگيري تأكيد میکنند. هدف پژوهش حاضر سنجش عوامل مؤثر محرکهای توسعه محیطی بر ادراک حسی کودکان بهمنظور بهرهوری بیشتر از فضا در محیطهای آموزشی پایه دوم دبستان است. با در نظر گرفتن راهبردهای مختلف، پژوهش حاضر بهصورت ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده است. ازاینرو در ابتدا به گردآوری و مطالعه اسنادی بر اساس، بیان تحلیل و توصیف عوامل مختلف تأثیرگذار بر توسعه محیطی پرداخته شده است. در ادامه به کمک نرمافزار دپث مپ به بررسی کلی پلان مدرسه پرداخته شد. سپس، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته از دانش آموزان و معلمان مقطع دوم ابتدایی اطلاعات خود را با ارجاع به عقاید ارزشها و رفتارهای دانش آموزان در بستر محیط آموزشی آنها به صورتی دستنخورده به دست آمده است. با استفاده از دادههای پرسشنامه و نرمافزار spss26 جهت بررسی دادهها و رابطه موجود بین متغیرها اقدام به تحلیل آماری شد. در ادامه با توجه به ضرایب به دست آمده از متغیرهای پژوهش به تولید گرافها پرداخته میشود. دیدگاه افراد از شاخصهای اثرگذار بر محرکهای توسعه محیطی بر ادراک حسی کودکان در محیطهای آموزشی نشان میدهد مهمترین شاخصهای مؤثر بر ارتقا ادراک حسی کودکان به ترتیب عبارتند از: فضای منعطف (93/14)، تنوع فضایی (32/15)، فضاهای چند عملکردی (66/14) و بازیسازی (71/14) است.
