Cultivating individual and social virtues in comparison of Torah and Quran
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationMohammad Ali haghdel 1 , sayed abbasinya 2 , Saied GHolampour 3 , Hadi Razaghi Harikandei 4
1 -
2 - Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
4 -
Keywords: virtues, individual and social, Torah teachings, Quran teachings,
Abstract :
Cultivating social virtues, which requires attention to individual virtues, is one of the most important teachings of the holy books of religions. In order to preserve and cultivate individual virtues, the Qur'an has put forward orders and religious rules to preserve the human personality and its development, and by raising the level of the teachings of the Bible, has created a new chapter of interaction and ethical approaches in human relations, the Torah is another holy book that has been studied since then, but unlike the Qur'an, in the moral law of the Torah there is a wall of distinction between a Jewish person and a non-Jewish person, which causes The impossibility of generalizing its teachings to all human beings, it is stated in its teachings: Jewish love and affection should not go to the level of strangers. In many cases, followers of other religions have been referred to as slaves and slaves. In this research, a comparison has been made between the teachings of the Qur'an and the Torah regarding individual and social virtues, and in it, it has been tried to provide the ground for the audience to understand the difference between the views of the Qur'an and the Torah in this field, away from religious prejudice and based on facts.
«قرآن مجید»
«کتاب مقدس، عهد قدیم و عهد جدید»
ابنمنظور، محمدبنمکرم (1414ق) ، لسان العرب، چاپ سوم، ج3. دارالصادر، بیروت
ﺑﺎرﺑﻮر، اﻳﺎن (1362) دﻳﻦ و ﻋﻠﻢ ، ﺗﺮﺟﻤﺔ بهاءالدین ﺧﺮﻣﺸﺎﻫﻲ، ﻣﺮﻛﺰ ﻧﺸﺮ، ﺗﻬﺮان
بهارنژاد، زکریا. (1392). فضیلت از دیدگاه ملاصدرا، خردنامه صدرا، شماره 74
توفیقی، حسین ( ۱۳۸۵ش) ، آشنایی با ادیان بزرگ ، چاپ هشتم . انتشارات سمت، تهران
تیسن، هنری ( بی تا) ، الهیات مسیحی- حیات ابدی ، مترجم ط. میکائلیان
خرمشاهي، بهاء الدين؛ (1389 )، قرآن پژوهي ج 1، چاپ چهارم، شرکت انتشارات علمي و فرهنگي، تهران
سعیدی روشن محمدباقر ( 1398)، تحلیل زبان قرآن و روش شناسی فهم آن، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران
سلیمانی اردستانی ، عبدالرحیم(1379)، نقادی کتاب مقدس، دو فصلنامه هفت آسمان، شماره 8، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم
ﻛﺘﺎب ﻣﻘﺪس(1384. ش)، اﻧﺠﻤﻦ پخشﻛﺘﺐ ﻣﻘﺪس، ﻧﺸﺮ اﻳﻼم .
مكارم شيرازي، ناصر(1367) ، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران.
نینیان اسمارت ( 1398) ، تجربه دینی بشر، ج 2، ترجمه مرتضی گودرزی ، انتشارات سمت، تهران.
هاکس، جیمز(1383)، قاموس کتاب مقدس ، ترجمه میرزا اسماعیل صدیق نوذری ، چ دوم ، انتشارات اساطیر، تهران.
253 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 265- 253
پرورش فضایل فردی و اجتماعی در مقارنه تورات و قرآن
محمد علی حقدل1
سعید عباسی نیا 2
علیرضا غلام پور 3
هادی رزاقی هریکنده ئی 4
چکیده
پرورش فضیلتهای اجتماعی که برآیند توجه به فضائل فردی است، یکی از مهمترین آموزه های کتابهای مقدس ادیان است، قرآن جهت حفظ و پرورش فضایل فردی اوامر و نواهی شرعی را برای حفظ شخصیت انسانی و رشد آن مطرح کرده و با ارتقای سطح تعالیم کتاب مقدس، فصل جدیدی از تعامل و رویکردهای اخلاقی در روابط انسانی ایجاد کرده است، تورات کتاب مقدس دیگری است که از این بعد مورد مطالعه قرار گرفته است، اما بر خلاف قرآن، در قانون اخلاقی تورات بین شخص یهودی و غیریهودی دیواری از تمایز وجود دارد که سبب عدم امکان تعمیم تعالیم آن به همه نوع بشرشده است، در تعالیم آن آمده است: مهر و عاطفه یهودی نباید به سطح غریبه ها برود، در این تعالیم مثلاً سود ربا برای هم کیش خود ممنوع و برای غیر هم کیش مجاز دانسته شده است و در موارد متعددی پیروان سایر ادیان را دون افراد یهودی و از آنها به عنوان برده و کنیز یاد شده است. در این تحقیق بین تعالیم قرآن و تورات در خصوص فضایل فردی و اجتماعی مقارنه ای صورت گرفته و در آن سعی شده است به دور از تعصب مذهبی و بر پایه حقایق، زمینه را برای دستیابی مخاطبان به تفاوت دیدگاه قرآن و تورات در این زمینه فراهم کند.
واژگان کلیدی
[1] . دانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
Email: Haghdelmohammadali2@gmail.com
[2] . استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Sa.abbasinya@iau.ac.ir
[3] . استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
Email: Gho.ali2198@gmail.com
[4] . دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران.
Email: razaghi@nit.ac.ir
تاریخ دریافت: 10/12/1402 پذیرش نهایی: 12/3/1403