Typology of types of distortions in the book Tahzeeb al-Ahkam of Sheikh Tusi
Subject Areas : Islamic theologyzahra sarkhoshi 1 , Mohammad Ali Rabbipour 2 , Alireza Radbin 3 , Razia Shirini 4
1 - PHD student of the Department of Quranic and Hadith Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
2 - University of Tehran
3 -
4 - Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Selmas Branch, Islamic Azad University, Selmas, Iran نماد «مورد تأیید انجمن»
Keywords: hadith jurisprudence, tasheef, distortion, effects, tahteeb al-ahkam,
Abstract :
Undoubtedly, hadiths are a precious treasure among the epistemic sources of Islamic thought. The use of this precious treasure requires preliminary steps, one of which is to identify the damage so that the hadith researcher can remove its undesirable consequences in the field of understanding hadith. "Correction" means changing a part of the hadith to another word or phrase. It is one of the plagues found in the hadiths, which requires research to identify and fix its consequences. Since a slight change in the letters and words will make it difficult for us to understand the main meaning of Masoom (PBUH) and fail us in reaching a correct and acceptable meaning, it is very important to pay attention to the phenomenon of spelling. "Distortion" in the meaning of changing the word or meaning of the hadith is one of these plagues in the hadiths that requires careful research to identify it and pay attention to its adverse consequences. The distortion of religious texts has a long history and has long been the subject of attention and concern of Islamic thinkers, especially hadith scholars. This article is written with a descriptive-analytical method with the aim of explaining the factors and consequences of distortions in hadiths. Since a small change in letters and words fails us in reaching the main intention of Masoom (pbuh), it is very important to pay attention to the damage of "distortion". Keywords: hadith jurisprudence, tasheef, distortion, effects, tahteeb al-ahkam.
دلبری، سیدعلی (1391)، آسیب شناسی فهم حدیث)، مشهد: دانشگاه علوم رضوی.
دلبری، علی (1393)، فصلنامه علمی پژوهشی کتاب قیّم، سال چهارم، شماره 11.
سبحانی، جعفر ( 1419ق)، الحدیث النّبوي بین الرّوایه و الدّرایه، قم: مؤسسه الإمام الصادق(ع).
سبحانی، جعفر (1384)، اصول الحدیث و احکامه فی علم الدریاه، چاپ ششم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
سبحانی، جعفر(1414 ق)، «المحصول فی علم الاصول»، چ 4، ج 4، قم: موسسه امام صادق(ع).
سبحانی، جعفر (1415ه.ق)، المحصول فی علم الاصول، تحقیق سید محمود جلالی، قم: موسسه الامام الصادق.
سبحانی، جعفر (1420 ق)، اصول الحديث و احکامه؛ چ 5، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسين.
طريحی، فخر الدين (1375)، مجمع البحرين؛ چ 3، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
طریحی، فخرالدین (1376)، مجمع البحرین، ج 5، چ 1، تهران: مکتبه المرتضویه.
طریحی، فخرالدین (1408ق)، مجمع البحریم، چاپ دوم، قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فراهیدی، ابوعبدالرحمن خلیل بن احمد (1410 ه.ق)، کتاب العین، تحقیق دکتر مهدی مخزومی و دکتر ابراهیم سامرائی، چاپ دوم، بی جا، دارلهجره.
فراهیدی، خلیل بن احمد (1409 ق)، العین، ج 3، چ 2، قم: موسسه دارالهجره.
فراهیدی، خلیل بن احمد (1414 ق)، العین، تحقیق: مهدی المخزومی و ابراهیم السامرائی، اسوه: تهران.
فيروز آبادی، سيد مرتضی (1392 ق)، فضائل الخمسه من الصحاح السته؛ چ 2، تهران: انتشارات اسلاميه.
فیروزآبادی، محمدبن یعقوب (بی تا)، القاموس المحیط، بیروت: دارالجلیل.
متقی هندی (1409 ق)، کنزالعمال به تصحیح صفوه السقا، ج 1، بیروت: موسسه الرساله.
متقی هندی، علی (1405 ق)، کنز العمال؛ چ 5، بيروت: مؤسسة الرسالة.
معرفت، محمد هادی (1383؛ جلد 6، 1387)، التفسير الاثری الجامع؛ قم: مؤسسه التمهيد، جلد1.
معرفت، محمد هادی (1413 ق)، صيانه القرآن من التحريف؛ قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسين.
معرفت، محمدهادی (1416 ه.ق)، التمهید فی علوم القرآن، الطبعۀ الثانیه، قم: موسسه النشر الاسلامی.