A comparison of spiritual intelligence with academic progress of primary school students in Yasouj city
Subject Areas : Planning science
1 - Farhangian Yasouj University
Keywords: Academic progress, intelligence, Yasuj, students,
Abstract :
Students have different abilities in learning the taught lessons, some are prone to learning and some lack the necessary talent to learn. The aim of the current research is to compare spiritual intelligence with academic progress of primary school students in Yasouj city. The population under study is 397 students (205 girls and 192 boys) of primary school in Yasouj city, who were randomly selected and their IQ was measured using Raven's test. The criterion of their academic progress was the average scores of the first, second, and third months, after removing discipline and sports scores. The obtained results show that the students' IQ had a positive and significant effect on their academic progress, and factors such as parents' education and occupation also had a statistically significant relationship with academic progress and intelligence. (P<0.001)
• احمدي، علیاصغر. (1372). مفاهيم بنيادي در روانشناسي نوجواني و جواني، چاپ پنجم، نشر بنياد.
• احمدوند، علي. (1383). بهداشت رواني. تهران. انتشارات پيام نور.
• اسماعيلي، غلامعلي. (1377). بررسي سلامت روان دانشجويان دانشگاههاي تهران. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.
• امين بيگي، علي، عباس زاده، صمد علی. (1384). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R و بررسي سلامت رواني دانشآموزان 18- 15 ساله استان آذربايجان غربي.
• آزاد، حسين. (1382). آسیبشناسی رواني (2). تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (با همکاري انتشارات دليل).
• اورنسون، اليوت. (1377). روانشناسي اجتماعي. ترجمه دكتر حسين لشكر كن، چاپ يازدهم، انتشارات رشد.
• بهادرخان، جواد. (1372). بررسي همه گير شناسي اختلالات رواني در مناطق روستايي گناباد. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• بوالهدي، جعفر. (1370). بهداشت روان. تهران. انتشارات تبليغ بشري.
• پارسا، محمد. (1360). روانشناسی یادگیری، تهران، موسسه انتشارات بعثت، چاپ اول
• حقانی، علی اصغر. (1378). روانشناسی رشد نوجوانان، تهران، نشر شورا، چاپ اول.
• حقیقی، محمدعلي، (1382). تکنولوژی و مهندسی فکر، تهران، انتشارات فرار وان، چاپ چهارم.
• ديوسيون، جرالدسي. نيل، جان ام. کرنيگ، آن ام. مرتجم دهستاني، مهدي. (1383). تهران. نشر ويرايش.
• رضاپور، احمد. (1376). هنجاريابي آزمون SCL-90 –R بر روي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شهيد چمران اهواز، پایاننامه کارشناسي ارشد. دانشگاه علامه طباطبايي.
• رئوفی، محمد حسین. (1380). مدیریت رفتار کلاسی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم
• شاملو، سعيد. (1373). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شاملو، سعيد. (1378). آسیبشناسی رواني. تهران. رشد.
• شريفي، حسن پاشا. (1381). اصول روان سنجي و روان آزمايي. تهران. مرکز نشر و پخش آثار روانشناسي تربيتي.
• شعاري نژاد، علي اکبر. (1370). روانشناسي عمومي. تهران، توس
• شفيع آبادي، عبدالله.ناصري، غلامرضا. (1377). نظريههاي مشاوره و روان درماني. تهران. مرکز آموزشگاهي.
• كريمي، يوسف. (1383). روانشناسي اجتماعي. چاپ هيجدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.
• کي نيا، مهدي (1384). روانشناسي جنايي. تهران. انتشارات رشد.
• گنجي، حمزه. (1381). روانشناسي عمومي. تهران. ناشر دانشگاه پيام نور (با همکاري انتشارات دليل).
• مرعشي، حسن. (1375). بررسي سلامت رواني در جانبازان شاغل و غيرشاغل اهواز. پایاننامه کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.
• ميرزائي، رقيه (1359). ارزيابي پايايي و اعتبار آزمون SCL-90-R در ايران. پایاننامه کارشناسي ارشد. انستيتو روانپزشکي.
• نجاريان، بهمن. داودي، ايران. (1380). ساخت و اعتباريابي SCL-25. مجله روانشناسي سال پنجم. شماره 2
• هيلگارد، ارنست و همكاران. (1370). زمينه روانشناسي. جلد دوم، ترجمه محمدنقي براهني و ديگران، چاپ سوم، انتشارات رشد.