The role of consumer cities in the lives of citizens with an ethnographic approach
Subject Areas :Mohammad javad samani nezhad 1 , neda khodakaramiangilan 2 , Asadollah Babaiefard 3
1 - Master of Architecture, Department of Architecture, Faculty of Architecture, Allameh Faiz Kashani University, Kashan, Iran.
2 - PhD student, Kashan University, Kashan, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Law, Kashan University, Kashan, Iran.
Keywords: Consumers, commercial centers, identity, urban space, markets,
Abstract :
This research examines the consumption process in modern cities and discusses its role in the lives of citizens. Research theories are based on the views of Veblen, Simmel, Bakoc, Bourdieu, and Marx. Also, in this research, the ethnographic research method is used and the data collection technique includes participatory observation and in-depth interview. The findings of the research show that commercial spaces have created a special design in the architecture of the city, there are criteria in the designs of the city that lead to the creation of a pleasant and stimulating atmosphere for consumption, the colors used in commercial spaces in The brightness of the spaces plays a vital role and helps a lot in creating the beauty of the goods Multiple entrances, wide corridors, many skylights and a beautiful central view in shopping centers provide the possibility of encouraging more people to enter the arcade. Wanderers change and define their identity by walking in the city. Also, the shopping centers themselves include retail space, hotels, restaurants, and entertainment facilities, which have caused more and more people to buy and consumerism with the different facilities they provide. On the other hand, shopping centers as one of the new forms of shopping play an effective role in people's shopping addiction. Shopping addiction sometimes tempts people to buy excessively, for this reason it brings anxiety and worry to people.
1- استربرگ، ک. جی. (1384). روشهای تحقیق کیفی در علوم اجتماعی. ترجمهی پور احمد، ا.، و شماعی، ع. انتشارات دانشگاه یزد. یزد.
2- بهرامی، ز.، قاسمی، و.، و ربیعی، ک. (1400). طبقه و فضای شهری: تیپولوژی الگوی مصرف فضای شهری در اصفهان. هفتمین کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار و عمران شهری.
3- پلتوپرتی، ژ. (1375). روش تحقیق در انسانشناسی. ترجمهی ثلاثی، م. انتشارات علمی. تهران.
4- تاجبخش، ک. (1383). آرمان شهر: فضا، هویت و قدرت در اندیشهی اجتماعی معاصر. ترجمهی خاکباز، ا. نشر نی. تهران.
5- جین، م. (1396). شهرها و مصرف. ترجمهی قلیج، م. انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
6- هومن، ح. ع. (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. سمت. تهران.
7- رضایی، م. (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران. نشر جهاد دانشگاهی. تهران.
8- رضوانی، ع. (1395). روح شهر، بازتعریفی از شهر، فضا، فضای شهری و تعیین شاخصهای روحبخش. فصلنامهی معماری سبز، 2(4)، 55-79.
9- طغرایی، ا.، مسعودی، ک.، و طغرایی، ع. (1400). بهرهگیری از دیوارنگاری در جهت ارتقای کیفی فضاهای عمومی شهری بر پایه ترجیحات مردمی (نمونه موردی: شهر قزوین). فصلنامه پژوهشهای معماری نوین، 1(1)، 108- 85.
10- شعبانجولا، ا.، و پارسی، ح. (1401). فرهنگ مصرفی و بازنمود فضایی آن در شهرهای میانی (نمونههای مورد مطالعه: سمنان، رشت، همدان و قزوین). فصلنامه فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، 7(1)، 131-151.
11- شکوهی، ح. (1385). جغرافیای اجتماعی شهرها. انتشارات جهاد دانشگاهی. تهران.
12- شریفی، م.، حسین رامشت، م.، رفیعیان، م.، و قویدل، ی. (1400). هویت مکان و ادراک آن با رویکرد ژئوسیستمی. فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی محیطی، 24(4)، 22-1.
13- عسگری، ع.، و فتحی، ر. (1400). تاثیر پذیری و تأثیرگذاری معماری و شهرسازی از فرهنگ مصرفی معاصر. مطالعات میان فرهنگی، 46، 132-103.
14- عسگری، ع.، نصیر سلامی، م. ر.، سلطانزاده، ح.، و هاشم نژاد شیرازی، ه. (1397). معماری مصرفی؛ تحلیلی معناشناختی بر پدیدهی مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری. فصلنامهی باغ نظر، 15(59)، 17-28.
15- علی اکبری، م. (1388). همپهلویی چند مفهوم: مصرف، پاساژ، سیاست، زندگی. فصلنامهی جهان کتاب، 14(8 و 9)، 33-40.
-16 فردرو، م.، و صداقت زادگان، ش. (1387). پایگاه اقتصادی - اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی، تهران، انتشارات زهد.
16- مایلز، ا.، و مایسلز، م. (1395). شهرهای مصرفی. ترجمه قلیچ، م.، و خطیبی بایگی، م. ح. انتشارات تیسا. تهران.
17- محمدی، ج.، و رحیمی، ا. (1397). مطالعهی کیفی مصرف نشانهها در فضاهای شهری (مورد مطالعه: شهر سنندج). فصلنامهی مطالعات تحقیقات اجتماعی ایران، 7(4)، 677-700.
18- موذن، م. (1393). جهانیشدن، فرهنگ مصرف، رویکرد اسلامی. فصلنامهی فرهنگ پژوهش، 7(17)، 31-48.
19- Ageev, I. A., & Ageeva, V. V. (2015). Urban lifestyle as an element of consumption ideal and economic wellbeing: meaning-changing transformation from Soviet period to modernity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, 24-29.
20- Bloch, Peter; Nancy, Ridgway, Scott, Dawson (1994). The Shopping Mall as Consumer Habitat, Journal of Retailing, Vol 70, Number 1, pp. 23-42.
21- Brix, J. (2006). Encyclopedia of Anthropology. Sage Publication.
22- Bourdieu, P. (1984). A social critique of the judgement of taste. Traducido del francés por R. Nice. Londres, Routledge.
23- Crewe, L, Beaver, S (1998). Fashioning the City: Cultures of Consumption in Contemporary Urban Spaces, Journal Geoforum, Vol. 29, No. 3, pp. 287- 408.
24- Dennis, C., Murphy, J., Marsland, D., Cockett, T., & Patel, T. (2002). Measuring image: shopping center case studies. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 12(4), 355-373.
25- Jansson, A. (2003). The negotiated city image: symbolic reproduction and change through urban consumption. Urban Studies, 40(3), 463-479.
26- Ritzer, George (2011). Blackwell Encyclopedia of Sociology. Oxford: Wiley-Blackwell.
27- Mansvelt, J. (2008). Geographies of consumption: citizenship, space and practice. Progress in Human Geography, 32(1), 105-117.
28- Martin, D. M., & Schouten, J. W. (2014). Consumption-driven market emergence. Journal of consumer research, 40(5), 855-870.
29- Steven, Miles (2010). Spaces for Consumption: Pleasure and Placelessness in the Post- Industry City. Sage Publications, London.
30- Saaty, T. L., & Sagir, M. (2015). Choosing the best city of the future. Journal of Urban Management, 4(1), 3-23.