Evaluation of teaching methods to motivate the progress of male students in secondary schools in Yasouj city
Subject Areas : Planning scienceAhmad Ali Samadi 1 , Rouhana Mushfaq Nia 2
1 - Shahid Rajaei University of Shiraz
2 - Shahid Bahonar University of Shiraz
Keywords: Students, teaching methods, motivation,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of evaluating the methods of teaching with motivation for the progress of male students in secondary schools of Yasouj city. The method of the current research is of the correlation type and the statistical population of the research included all male primary and secondary school students in the schools of Yasouj city in the academic year of 1400-1401. A random cluster sampling method was used to select the desired sample. The sample includes 100 students. The tools used are the Hermans motivation scale and the new teaching method designed and validated by the researcher. In order to analyze the data in this research, multivariate regression analysis and Pearson correlation were used. The results show that according to the coefficients obtained with 95% confidence, it can be said that there is a significant positive correlation between the exploratory teaching method and a significant negative correlation between the traditional (demonstration) teaching method and student motivation. The regression results also showed that exploratory and demonstration teaching methods predict 26.8% of motivational changes. In other words, 26.12% of the dispersion observed in the students' motivation variable is explained by these variables. In addition, the calculated F ratio is significant at the confidence level of at least 98%. Therefore, it can be concluded that there is a significant correlation between the motivational teaching methods and students' progress.
• ابراهیمی قوام، صغری (۱۳۸۲). عوامل مؤثری بر یادگیری. تهران. انتشارات سمت
• اتکینسون، ریال. اتکینسون، ریچارد. هیلگارد، ارنست. (۱۳۷۵). زمینه روانشناسی. محمدتقی براهنی، سعید شاملو، نیسان گاهان، یوسف کریمی. (انتشار به زباناصلی، ۱۹۸۳). جلد دوم. تهران: انتشارات رشد.
• بیابانگرد، علی (۱۳۸۴) اصول و مبانی راهبردهای پرورشی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۵) الگوی های یادگیری و مطالعه، تهران: نشر دوران
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۸) روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه
• شعرباف،ح (۱۳۹۱). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامههای مدرسه محور در بین پایاننامههای دانشجویان دانشگاههای تهران، مجله اندیشه و رفتار، سال پنجم. شماره ۱و ۲. صص ۶۵_۵۵
• صادقی، زهرا (۱۳۹۲). بررسی رابطه عزتنفس و انگیزه پیشرفت با راهبردهای یادگیری در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• منصوری، رضا (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین انگیزش و تفکرات منطقی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۸۶_۸۵. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
• منصوری، رضا، (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و راهبردهای یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتبدنی
• موسوی، مرتضی (۱۳۸۸). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• Miller B. Beygi. A. (2003) Development of an instrument to assess learning strategies.Psycol Rep.71.1001 -2
• Weinashtain. P & Mayer.R(2011)..Learning strategies, And Academic performance: Astudy of the college finance classroom, financial practice & Education. Vol 5 p.p 78-90.
• Wayli.W(2007). Learning strategy instruction: Eypioring the potential of meta cognition. Reading improvement.30. p.p130-133.
• Betsoon.J. (2013) Cognitive Styles Analysis (Birmingham, Learning and Training Technology).journal of psychology. 33 (9):pp5-27