ارزیابی روشهای تدریس با انگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر مدارس دوره متوسطه شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیاحمد علی صمدی 1 , روحانه مشفق نیا 2
1 - دانشگاه شهید رجایی شیراز
2 - دانشگاه شهید باهنر شیراز
کلید واژه: دانش آموزان, روش های تدریس, انگیزه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی روشهای تدریس باانگیزه پیشرفت دانشآموزان پسر مدارس دوره متوسطه شهر یاسوج انجام گردیده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر ابتدایی متوسطه مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1400-1401 بود. برای انتخاب نمونه موردنظر از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفادهشده است. نمونه شامل 100 نفر دانش آموزان میباشد. ابزارهای مورداستفاده مقیاس انگیزش هرمنس و روش نوین تدریس که بهوسیله محقق طراحی و اعتبار یابی گردید میباشد. بهمنظور تحلیل دادهها در این پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان میدهد که با توجه به ضرایب بهدستآمده با 95 درصد اطمینان میتوان گفت بین روش تدریس اکتشافی همبستگی مثبت معنادار و بین روش تدریس سنتی (نمایشی) با انگیزش دانش آموزان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که روش تدریس اکتشافی و نمایشی 26/8 درصد از تغییرات انگیزش را پیشبینی میکنند. بهعبارتدیگر، 12/26 درصد از پراکندگی مشاهدهشده در متغیر انگیزش دانش آموزان توسط این متغیرها توجیه میشود. علاوه بر این، نسبت F محاسبهشده در سطح اطمینان حداقل 98 درصد معنادار است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که بین روشهای تدریس باانگیزه پیشرفت دانشآموزان همبستگی معنادار وجود دارد.
The present study was conducted with the aim of evaluating the methods of teaching with motivation for the progress of male students in secondary schools of Yasouj city. The method of the current research is of the correlation type and the statistical population of the research included all male primary and secondary school students in the schools of Yasouj city in the academic year of 1400-1401. A random cluster sampling method was used to select the desired sample. The sample includes 100 students. The tools used are the Hermans motivation scale and the new teaching method designed and validated by the researcher. In order to analyze the data in this research, multivariate regression analysis and Pearson correlation were used. The results show that according to the coefficients obtained with 95% confidence, it can be said that there is a significant positive correlation between the exploratory teaching method and a significant negative correlation between the traditional (demonstration) teaching method and student motivation. The regression results also showed that exploratory and demonstration teaching methods predict 26.8% of motivational changes. In other words, 26.12% of the dispersion observed in the students' motivation variable is explained by these variables. In addition, the calculated F ratio is significant at the confidence level of at least 98%. Therefore, it can be concluded that there is a significant correlation between the motivational teaching methods and students' progress.
• ابراهیمی قوام، صغری (۱۳۸۲). عوامل مؤثری بر یادگیری. تهران. انتشارات سمت
• اتکینسون، ریال. اتکینسون، ریچارد. هیلگارد، ارنست. (۱۳۷۵). زمینه روانشناسی. محمدتقی براهنی، سعید شاملو، نیسان گاهان، یوسف کریمی. (انتشار به زباناصلی، ۱۹۸۳). جلد دوم. تهران: انتشارات رشد.
• بیابانگرد، علی (۱۳۸۴) اصول و مبانی راهبردهای پرورشی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۵) الگوی های یادگیری و مطالعه، تهران: نشر دوران
• سیف، علیاکبر (۱۳۸۸) روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه
• شعرباف،ح (۱۳۹۱). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامههای مدرسه محور در بین پایاننامههای دانشجویان دانشگاههای تهران، مجله اندیشه و رفتار، سال پنجم. شماره ۱و ۲. صص ۶۵_۵۵
• صادقی، زهرا (۱۳۹۲). بررسی رابطه عزتنفس و انگیزه پیشرفت با راهبردهای یادگیری در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• منصوری، رضا (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین انگیزش و تفکرات منطقی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۸۶_۸۵. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
• منصوری، رضا، (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و راهبردهای یادگیری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتبدنی
• موسوی، مرتضی (۱۳۸۸). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
• Miller B. Beygi. A. (2003) Development of an instrument to assess learning strategies.Psycol Rep.71.1001 -2
• Weinashtain. P & Mayer.R(2011)..Learning strategies, And Academic performance: Astudy of the college finance classroom, financial practice & Education. Vol 5 p.p 78-90.
• Wayli.W(2007). Learning strategy instruction: Eypioring the potential of meta cognition. Reading improvement.30. p.p130-133.
• Betsoon.J. (2013) Cognitive Styles Analysis (Birmingham, Learning and Training Technology).journal of psychology. 33 (9):pp5-27