Investigating the relationship between culture and language in social and linguistic issues
Subject Areas : social SciencesSoraya Bastan 1 , Nasrin Abdullahi 2 , Sheida Sepirani 3
1 - Saqez Branch of Azad University
2 - Payam Noor university
3 - Sanandaj Azad University
Keywords: Linguistic recognition, language development, bilingual areas, culture,
Abstract :
Linguistic, dialectal and cultural diversity is one of the fundamental factors of human progress in important intellectual and social fields, and bilingualism is a global phenomenon that exists in most countries of the world. The term bilingualism refers to the regular use of two or more languages. which is used with the concept of individual and social. Research results show that bilingualism in our country, like other multilingual countries, is a controversial issue, and bilingual children are at risk of academic failure due to abandoning their mother tongue when they enter school. and drop out of school. It seems that the experiences, suggestions and initiatives of teachers can be used in the short term to reduce the effects of such problems. For this purpose, in this research, they have tried to investigate and solve language recognition on the increase and preparation and linguistic progress of bilingual areas, to provide effective solutions to reduce the language problems of students in bilingual areas.
• احتشامی، طیبه، (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اصفهان در سال تحصیلی 88 -87، مجموعه مقالات همایش ملی دو زبانگی و آموزش : چالش ها، چشم اندازها و راهکارها»، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی، تبریز
• استاینبرگ، دنی(1381). درآمدی بر روان شناسی زبان، ترجمه ارسلان گلفام، تهران: سمت
• براون، اچ. د (1381). اصول یادگیری و آموزش زبان، ترجمه منصور فهیم، تهران: رهنما.
• جهانگیری، نادر (1378)، «ارتباط غیر کلامی»، مجله دانشکده ادبیات؛ مشهد؛ دانشگاه فردوسی
• عباسی، زهرا (1390). بعدهای مغفول آموزش دستور زبان فارسی رویکردی نوین به آموزش دستور زبان فارسی، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• عصاره، فریده (1385). روش ها و راهکارهایی برای زبان آموزی کودکان در مناطق دوزبانه، مجموعه مقالات همایش «نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی، انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز
• کریمی، عبدالعليم (1388). مقایسه دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه در وضعیت سواد خواندن براساس مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (2001PIRLS). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، مطالعات آموزش و پرورش، دفتر پرلز.
• محمد پور، فرشته (1390)، تأثیر گویش های یک زبان در ترویج فرهنگ و ادب آن زبان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• محمود سلطانی، سپیده (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع /شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• مدرسی، سولماز (1388)، عامل زبانی و میزان افت تحصیلی دانش آموزان دو زبانه، پژوهشنامه آموزشی ویژه نامه دوزبانگی، شماره 119، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صص 32
• مهر آور گیگلو، قاسم (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• هال، رها (1350)، زبان و زبان شناسی، ترجمه محمدرضا باطنی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
• وکیلی فرد، امیررضا میرزایی حصاریان، محمدباقر (1390). آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان: ویژگی های یک مدرس کارآمد، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• یارمحمدی، لطف الله (1385). مسایل چند زبانگی و آموزش زبان فارسی رسمی در ایران و دشواری های موقعیت ارتباطی دانش آموزان غیر فارسی زبان در نظام آموزش و پرورش ایران مجموعه مقالات سمینارها و بررسی ابعاد دو زبانگی؛ تهران، وزارت آموزش و پرورش