Anthropological study from the perspective of the Qur'an and Western humanism
Subject Areas : religious Sciences
1 - Isfahan Nain Azad University
Keywords: Quran Anthropology, Western Anthropology, Value, Islamic Value System, Western Value System.,
Abstract :
The purpose of this study was to study anthropology from the perspective of the Qur'an and Western humanism. The present research method is descriptive-analytical and its contents have been collected by the library method. The humanist philosophy that I think of in the sixteenth century with the Cartesian principle is that I came to a particular way of thinking and considered man as the only basis for cognition in his path: Rather, he denied the human soul, which was the axis of cognition. After Hume Kant, he tried to revive the "I" with his Copernican revolution, but the annoying Doraxim of "Nomen" and "Phenomenon" and the lack of access to the truths of things forced his descendants to establish unity between "Nomen" and "Phenomenon". While loyal to Kant's subjectivism, they proposed solutions. Anthropology is the science of man and the state of the soul in terms of general and specific matters, individual and social, theoretical and practical sciences. Accordingly, anthropology encompasses a very wide range of sciences and schools of thought. Therefore, the roots of anthropology should be sought in the humanities, arts, experimental sciences, and social sciences schools. With the advent of Islam and the teachings of revelation, the Qur'an, as the most important source, opened new horizons for human cognition. The Qur'an, by directing the sciences and knowledge involved in the education and guidance of man, believes that man, in addition to the body and the physical, also benefits from the soul and the clergy, and that the truth of man is the soul. In a way, the Qur'an emphasizes that man should know himself and recognize his place in the world, and the goal is for man to reach the high position he deserves. This article tries to compare anthropology from the perspective of the Qur'an and Western humanism and the challenges it faces.
• الواني، مهدي (1379)، مديريت عمومي، تهران، ني.
• استانلي، ديويس(1373)، مديريت فرهنگسازمانی، ترجمه ناصر میر سپاسی، تهران، مرواريد.
• بداشتي، علي (1386)، جايگاه انسان در نظام آفرينش از نگاه حكمت متعاليه، سايت حكمت الهي.
• بهارستان، جليل (1381)، مطالعه تطبيقي ارزشيابي در مديريت اسلامي و مديريت متداول، علوم اجتماعي دانشگاه شيراز، ش 2.
• جاسبي، عبدالله، 1378، مباحثي از مديريت اسلامي، مجموعه مقالات، ص 161.
• جاويد، عباسعلي (1380)، مقايسه ديپلماسي در اسلام و غرب با تأکید بر ديپلماسي ايران، پایاننامه كارشناسي ارشد، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
• حلبي، علیاصغر (1374)، انسان در اسلام و مكاتب غرب، تهران، اساطير.
• خسرو پناه، عبدالحسين (1384)، انسانشناسی اسلامي بهمثابه انسانشناسی اجتماعي، پژوهشهای تربيت اسلامي، 1، ص 157 – 184.
• زارعي متين، حسن (1377)، فرهنگسازمانی و نقش جهانبینی و ارزشها در اين فرهنگ مجتمع آموزش عالي قم، 1، ص 138-119.
• سجادي، سید ابراهیم (1377)، نخستين انسان از نگاههای بشري، پژوهش قرآني، ش.15، ص 81.
• سركار، فاطمه (1373)، فرمان امام علي† به مالك اشتر، اداره عقيدتي سياسي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
• علياحمدي، عليرضا و حسينعلي احمدي (1383)، مديريت ارزشيابي تکیهبر ارزشهای اسلامي، تهران، توليد دانش.
• فدايي عراقي، غلامرضا (1377)، پارهاي از ویژگیها فردي و جمعي كاركنان و مديران و نقش آن در رهبري سازماني، دانش مديريت، 41 و 42، ص 92. 126
• فروزنده دهكردي، لطفالله، و علیاکبر جوكار (1386)، مديريت اسلامي و الگوهاي آن، تهران دانشگاه پيام نور.
• فروزنده دهكردي، لطفالله، الهه مولايي (1388)، بررسي نظام ارزشي در مديريت اسلامي و ديگر مكاتب، راهبرد ياس، ش 17، ص 166. ـ 187
• محسني، منوچهر(1374)، جامعهشناسی عمومي، تهران، كتابخانه مطهري.
• مصباح، محمدتقي(1387)، در جستوجوی عرفان اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
• ـــــ (1379)، پیشنیازهای مديريت اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
• ـــــ (1380 الف)، اخلاق در قرآن، جلد 3، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
• ـــــ (1380 ب)، معارف قرآن، انسانشناسی، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
• مطهري، مرتضي(1384)، مجموعة آثار، قم، صدرا، ج 3.
• ـــــ، 1370، انسان و ايمان ازنظر جهانبینی قم، صدرا.
• منطقي، محسن(1390)، نقش نگرشهای اسلامي در فرايند تصمیمگیری، اسلام و پژوهشهای مديريتي، سال اول، ش 2، ص 46. ـ 57
• نبوي، عباس(پاييز 1376)، انسان و جامعه توسعهیافته از ديدگاه اسلام، مجله دانشگاه اسلامي، ش 2، ص 38. ـ 61
• نصري، عبدالله(1371)، سيماي انسان كامل از ديدگاه مكاتب، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
• نقيپورفر، ولیالله(1384)، اصول مديريت اسلامي و الگوهاي آن، چ بيست و دوم، تهران، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات مديريت اسلامي.
• واثق غزنوي، قادرعلي(پاييز 1390)، جايگاه انسانشناسی در سازمان و مديريت از ديدگاه اسلام و غرب، اسلام و پژوهشهای مديريتي، ش 2، ص 50-40.
• هدايتي، سيدهاشم(1381)، جايگاه ارزشها در نظریههای مديريت، تدبير، ش 130.
• علمالهدی، جمیله؛ (1384)، مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی «بر اساس فلسفهی صدرا»، تهران: انتشارات امام صادق (علیه السلام)، چاپ اول