A Study of the Principles of Sadrian Philosophy in Imām Khomeinī’s Lifestyle
Subject Areas : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent PhilosophySayyed Hamed Onvani 1 , Vahideh Fakhar Noghani 2 , Sayyed Hossain Sayyed Mosavi 3 , Sayyed Mortaza Hosseini Shahrudi 4
1 - PhD in the Theoretical Bases of Islam, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 - Assistant Professor, Theology Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 - Associate Professor, Theology Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
4 - Professor at Islamic Philosophy and Wisdom Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Keywords: Ontology, political lifestyle, gradation of manifestations of existence, versatility, perfect Man, absolute guardianship of the jurisprudent, Imām Khomeinī,
Abstract :
Political lifestyle refers to the particular method of encountering the most important duties of the realm of political life that develops in order to achieve political purposes. Given the important role of ontological principles in constructive approaches to lifestyle, their analysis in the political lifestyle of Imām Khomeinī, as an individual with his own style, seems necessary. Accordingly, this paper is intended to investigate the effects of the principles of the Transcendent Philosophy in relation to the principiality of existence, goodness of existence, unity of being and plurality in its manifestation, simplicity of existence, and the place of perfect Man in the levels of being based on Imām Khomeinī’s political lifestyle. An analytic library study of the publications on Imām Khomeinī’s life and character indicates that commitment to the principles of Sadrian philosophy played a significant role in the development and consolidation of his political lifestyle. Moreover, given the gradation at three levels of the “political lifestyle of the perfect Man”, “the political lifestyle of the divine leaders influenced by the perfect Man”, “the lifestyle of people who follow the political life of divine leaders”, Imām Khomeinī, as a figure believing in the truth of the perfect Man, managed to have the support and trust of a huge number of people through insisting on providing for the conditions required for people’s access to the perfect Man’s lifestyle in order to attain a new style of transcendent political life.
قرآنکریم.
آشتیانی، سیدجلالالدین (1370) شرح مقدمه قیصری، تهران: امیرکبیر.
ابنابيجمهور، محمد بنزينالدين (1405¬ق) عوالی اللئالی العزيزية فی الأحاديث الدينية، تحقیق مجتبی عراقی، قم: دار سيد الشهداء للنشر.
ابنبابويه، محمد بنعلى (1378) عيون أخبار الرضا عليه السلام، تصحیح مهدی لاجوردی، تهران: جهان.
اردبیلی، سیدعبدالغنی (1381) تقریرات فلسفه امام خمینی، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
بشیریه، حسین (1382) عقل در سياست: سی و پنج گفتار در فلسفه جامعهشناسی و توسعه سياسی، تهران: نگاه معاصر.
جلالی، غلامرضا (1378) «نظریه انسان کامل از عرفان ابنعربی تا عرفان امام خمینی»، حوزه، شمارۀ 94 و 95.
جوادی آملی، عبدالله (1375الف) بنیان مرصوص، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1375ب) «تأثیر نهضت کربلا در انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی(س)»، مقالات ششمین سمینار بررسی سیرۀ نظری و عملی امام خمینی(س)، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
جوادی آملی، عبدالله (1381) «اسفار اربعه از دیدگاه عرفا و حکما»، مجموعه مقالات همایش بزرگداشت حکیم صدرالمتألهین، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
خامنهای، سیدعلی (1391) «تمدن نوین اسلامی»، پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبري؛ https://khl.ink/f/21246.
خمینی، سیدروحالله (1371) شرح چهل حدیث، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1372) آدابالصلوة، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1377) شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1379) الطلب و الارادة، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1381) ولایت فقیه، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1385) صحیفۀ امام، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1386) مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، تهران: مؤسسۀ نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1387) جهاد اکبر، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1388الف) تفسير سوره حمد، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (1388ب) شرح دعاء السحر (ترجمه فارسى)، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
خمینی، سیدروحالله (بی¬تا) تعليقات على شرح فصوص الحكم و مصباح الأنس، تهران: مؤسسۀ تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره).
عباس¬زاده جهرمی، محمد (1394) «پیامدهای حرکت جوهری نفس»، اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ 43، ص110ـ95.
علاسوند، فریبا (1392) «هنجارشناسی سبک زندگی دینی»، زن در فرهنگ و هنر، دورۀ پنجم، شمارۀ 1، ص62ـ 45.
عنوانی، سیدحامد و همکاران (1396) «رویکرد سیستمی در تعریف سبک زندگی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، شمارۀ 33، ص100ـ81.
عنوانی، سیدحامد و همکاران (1399) «بررسی امکان و ضرورت سبک زندگی سیاسی امام خمینی(ره)»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شمارۀ 82، ص238-219.
عنوانی، سیدحامد و همکاران (1400) «مبانی گرایشی و نقش آن در سبک زندگی سیاسی امام خمینی(ره)»، پژوهشهای انقلاب اسلامی، دورۀ 10، شمارۀ 36، ص27ـ7.
معافی، مهدی (1392) «تحویل انسان به شهروند»، سوره اندیشه، شمارۀ 70و71، ص16ـ14.
ملاصدرا (1382) الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، تصحیح و تحقیق سیدمصطفی محقق داماد، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383) الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة، ج1، تصحیح و تحقیق غلامرضا اعوانی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1384) شرح أصول الكافی (باب العقل و الجهل)، تصحیح و تحقیق رضا استادی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1386) مفاتیح الغیب، تصحیح و تحقیق نجفقلی حبیبی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
موسوی، سیدصدرالدین؛ ایمانی، علی (1384) «رویکرد فلسفی در اندیشۀ سیاست خارجی امام خمینی»، متین، شمارۀ 26، ص156ـ131.
Ansbacher, H. L. (1967). Life style: A historical and systematic review. Journal of individual psychology, Vol. 23, No. 2, pp.191-212.
Wilska, T. A. (2002). Me–a consumer? Consumption, identities and lifestyles in today's Finland. Acta Sociologica, Vol. 45, No. 3, pp. 195-210.