The educational role of the media in preserving the environment
Subject Areas : Geography
1 -
Keywords: Environment, media and people, culture, media and people,
Abstract :
In today's world, the environment has become a vital issue. The destruction of the environment is happening at an incredible rate these days. Today, the media play an important role in informing and educating the environment, so the influence of the people on the media affects the type of behavior and attitude towards the environment. The first step in promoting the general culture of environmental protection requires environmental education in all sectors, especially children and adolescents as ambassadors of the environment in society. It deals with their impact on the behavior and culture of the people and society. In order to promote the general culture of environmental protection in the country, for this purpose, the views of experts, books, study and research background will be studied. Control of environmental factors plays a key role in promoting environmental health, and environmental pollutants that have a certain diversity, extent and complexity can endanger environmental health, so since the media is one of the most important means of mass communication, they should be Used to control environmental factors that enhance people's culture in preserving the environment. Today, the mass media is considered as one of the most important and in some cases irreplaceable channels in the process of transmission, stabilization, change, justification and even control of environmental factors, and this discussion addresses this issue.
• احدیان، م.، 1378، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، انتشارات بشری، چاپ اول.
• ادوارد، س.، 1379، اسلام رسانه ها، ترجمه اكبر افسرى، تهران، توس 1356، علل جنگ جهانى سوم، ترجمه فريبرز برزگر، تهران، جاويدان.
• ادوارد، س.، 1379، اسلام رسانه ها، ترجمه اكبر افسرى، تهران، توس.
• اديبى، ح.، 1387، سى رايت ميلز جامعه شناس عدالت خواه تهران، دانژه.
• اژدري، ا.، 1382، توسعه فرهنگی و محیط زیست، فصلنامه علمی سازمان حفاظت محیط زیست، شماره 3
• بادكوبى، ا.، 1380، آموزش محيط زيست براى دستيابى به توسعه پايدار، همايش بين المللى محيط زيست، دين و فرهنگ، تهران، سازمان حفاظت محيط زيست.
• بنان، غ ع.، 1351، محیط زیست انسان و جلوگیری از آلودگی آن، تهران: انجمن ملی حفاظت منابع طبیعی و محیط انسان، جلد اول.
• بنسون، جان 1382، اخلاق محیط زیست، ترجمه عبدالحسین وهابزاده، تهران: نشر جهاد دانشگاهی.
• پریشانی، ن.، میرشاه جعفری، س ا.، شریفیان، ف.، فرهادیان، م.، 1396، بررسی تطبیقی اهداف آموزشی محیط زیست و فعالیتهای مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیتهایی برای ایران، فصلنامههای رویکرد نوین اموزشی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال دوازدهم، شماره یک، بهار و تابستان 1396، ص24-1
• تقیزاده انصاری، مصطفی (1376)، حقوق کیفری محیط زیست، تهران: نشر قومس، چاپ اول
• جنیدی، م ج. 1352، صنایع مدنی و آلودگی محیط زیست، تهران ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
• حسینزاده دلیر، ک.، 1387، برنامهریزي ناحیهاي، تهران، انتشارات سمت.
• دبیری، ف.، واحد ناوان، ع.، 1390، رسانه و توسعه حقوق محیط زیست، مطالعات رسانهای، سال ششم، شماره دو، صص 173-190
• دهخدا، ع ا.، لغت نامه دهخدا، تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، نرم افزار، ذيل واژه
• رمضانی قوامآبادي، م ح.،. 1391، بررسی راهبردي آموزش حفاظت از محیط زیست در ایران: ضرورتها و تنگناها، فصلنامه راهبرد. سال بیست و یکم. شماره 65، زمستان 1391
• رهبر معظم انقلاب، 1382/3/21، پيام به همايش حقوق محيط زيست.
• سلطانى فر، م.، 1384، رسانهها، بحرانهاى نوين و جنگهاى پست مدرن. پژوهش و سنجش، 12
• سورين ورنر- تانكارد جيمز، 1381، نظريه هاي ارتباطات، ترجمة عليرضا دهقان، چ سوم، تهران، دانشگاه تهران
• شبيرى، س م.، و عبدالهى، س.، 1388، مفاهيم و كاربردها و نظريه ها در آموزش محيط زيست، تهران، پيام نور. زارعيزوارکی، اسماعیل. و جعفرخاني، فاطمه(1388). چندرسانهاي آموزشي و نقش آن در آموزش ويژه. تعليم و تربيت استثنايي، ش 98، صص 22-30
• صالحی، ر.، جعفری، ن.، گلشنی، م.، و حقانی، ف.، 1389، تبین اهداف آموزشی و ارزشیابی آن در گروه آموزش علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آموزش در علوم پزشکی، 10،(5) ، صص850-859.
• عسکری، ع.، 1390، نقش رسانه بر محیط زیست سالم، مطالعات رسانه سال هفتم، شماره شانزدهم.
• علاقه بند، ع.، 1385، مدیریت آموزشی، تهران، نشر روان.
• علیآبادی، خ.، 1387، مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
• محمدى، م.،1384 ، اخلاق زيست محيطى، فلسفه، كلام و عرفان، ش 26، ص 132-137
• معتمدنژاد، ك.، 1386، وسايل ارتباط جمعي، چ ششم، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
• ميلز، سى رايت، 1370، بينش جامعه شناختى، ترجمه عبدالمعبود انصارى، تهران، شركت سهامى انتشار.
• یونسکو1370، آموزش بینالمللی محیط زیست، ترجمه فیروزه برومند. انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران.
• Available from: http://www2.epa.gov/education/what. environmental. education. Dewey, J,1938. Experience and Education, NewYork:Macmillan.
• Marzso, S, 1980. Toward interdisciplinary environmental education proceeding of the international. Seminar ducation and environment some IDEAS on the interdisciplinary nature of the environmental education.
• Premakumara DGJ. Survey of household solid waste generation and public awareness on waste separation and compositing practices in Cebu city. Japan: Institute for Global Environmental Strategies; 2011.
• Tversky, B. Morrisony, J. B. And Betrancourt, M. (2002). Animation: can it facilitate? Human-Computer Studies, 57:247-262.
• UNICEF, 2009, The State of the World's Children: Special Report Celebrating 20 years of the Convention on the Rights of the Child, Retrieved 1 November 2009, from www.unicef.org
• USEPA. What is environmental education? Washington DC: United States Environmental Protection Agency; 2013 cited 2014 Jan