The effect of Test Anxiety management training on Mindfulness, Psychological flexibility and Resilience in students with Test Anxiety
Subject Areas : Psychologysaeideh zahed 1 , neda nezhadhamdy 2 , mehdi arabzadeh 3 , reyhane rahimi 4 , Fereshteh Cheraghi 5
1 - allameh tabataba'i university
2 - allameh tabataba'i university
3 - Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 - allameh tabataba'i university
5 -
Keywords: Test anxiety, Mindfulness, Psychological flexibility, Resilience ,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the effect of test anxiety management training on the mindfulness, psychological flexibility and resilience in students with test anxiety. The design of this study was quasi-experimental with pre-test-post-test and control group, and the population of the study included all female high school students in Rasht in the academic year of 2019-2020, who after performing a diagnostic test in order to identify students with test anxiety, the 34 participants were assigned randomly in control and experimental groups of 17. Test Anxiety Questionnaire, Mindful Attention Awareness Scale, psychological flexibility questionnaire and Connor-Davidson Resilience Scale were completed, as the pre-test, by both groups, and after nine test anxiety training sessions, were given again to the groups, as the post-test. The data were analyzed by one-way ANCOVA. The results indicated that test anxiety training is effective to improve psychological flexibility and resilience, but no significant effect was observed on mindfulness. These findings have implicit applications for teachers and educators.
اربابی، فائزه؛ سراوانی، شهرزاد؛ زینلیپور، مژگان و هاشمی سنجانی، امیر (1401) اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی و تابآوری. مجله روانشناسی، 26(2)، 140-149.
امیریمجد، مجتبی و شاهمرادی، احمد (1386). تأثیر درمان شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه علوم رفتاری، 3(17)، 64- 53.
پین، الین و وایتاکر، لسلی (2009). مهارتهای ضروری مطالعه موفق. ترجمه فاطمه محمدی (1383). شیراز: فرامتن.
حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ برجعلی، احمد و برماس، حامد، (1390). تاب آوری و کیفیت مادران دارای فرزندان کم توان ذهنی، سلامت و روانشناسی، 1(1)، 177-187.
دارابی، رضا؛ عربزاده، مهدی؛ حیدری، حسن و داودی، حسین (1401). اثربخشی آموزش برنامه تابآوری پنسیلوانیان بر سبک زندگی: رفتارهای بازدارنده سلامت تحصیلی. مجله روانشناسی، 26(1). 35-44.
روانبخش، مجید؛ صلواتی، مهیار؛ اخباری، بهنام؛ ابراهیمی، اسماعیل و گوشه، بابک (1392). بررسی نیازهای توجهی کنترل الگوی تنفس و ارتباط آن با پیامدهای متابولیکی تنفس در افراد سالم. توانبخشی، 14(4)، 7- 17.
زاهد، سعیده؛ کدیور، پروین و عربزاده، مهدی (1394). اثربخشی آموزش شیوههای کاهش اضطراب بر بار شناختی برونزاد دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.
زاهد، سعیده؛ عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین و طولابی، سعید (1398). تأثیر آموزش شیوههای کاهش اضطراب، بر حافظه کاری دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. روانشناسی معاصر، 25، 400-404.
ساراسون، اي. جي. (1980). مقياس اضطراب امتحان، ترجمـه احمـد جمعـه پـور ( 1386)، تهـران: انتشارات شركت آزمون يار پويا.
شیخالاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1391). تأثیر آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب امتحان دانشآموزان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 6(18)، 1-15.
صفرزائی، مهرناز؛ عامری، فریده؛ مهرینژاد، سید ابوالقاسم؛ پیوستهگر، مهرانگیز و خدابخش پیرکلانی، روشنک (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 14(2)، 50-65.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ عزیزپوریان، علی حسن و شاکهنیا، زینب (1401). رابطه بین حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در دانشجویان. مجله روانشناسی، 26(3)، 299-308.
کلینکه، کریس. ال (1994). مجموعه کامل مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی (1386). تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
ولز، آدریان (2009). راهنمای عملی درمان اضطراب و افسردگی. ترجمه شهرام محمدخانی (1390). تهران: ورای دانش.
Asikainen, H., Hailikari, T. & Mattson, M. (2018): The interplay between academic emotions, psychological flexibility and self-regulation as predictors of academic achievement, Journal of Further and Higher Education, 42(4), 439-453. DOI: 10.1080/0309877X.2017.1281889.
Ben-Itzhak, S., Bluvstein, I. & Maor, M. (2014). The Psychological Flexibility Questionnaire (PFQ): Development, Reliability and Validity. Webmed Central psychology, 5(4), 70-82.
Bond, F., Joda, L. & Guenole, N. (2013). The Work-Related Acceptance and Action Questionnaire (WAAQ): Initial Psychometric Findings and Their Implications for Measuring Psychological Flexibility in Specific Contexts. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 86(3), 331–3
47. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.82
2 Carsley, D. & Heath, N. L. (2019): Evaluating the effectiveness of a mindfulness coloring activity for test anxiety in children, The Journal of Educational Research, 112(2), 143-151. DOI: 10.1080/00220671.2018.1448749
Connor, K. M. & Davidson, J. R. T. (2003). Development of new resilience scale: the Connor - Davidon, Resilience scale (CD-RISC). Depression & anxiety, 18(2), 76-82. DOI: 10.1002/da.10113
Derakshan, N. & Eysenck, M. W. (2009). Anxiety, Processing Efficiency, and Cognitive Performance. European Psychologist, 14(2), 168-176. DOI: 10.1027/1016-9040.14.2.168.
Eysenck, M. W., Derakshan, N., Santos, R. & Calvo, M. G. (2007). Anxiety and Cognitive Performance: Attentional Control Theory. American Psychological Association, 7(2), 336-353. DOI: 10.1037/1528-3542.7.2.336.
Fallah, N. (2017). Mindfulness, coping self-efficacy and foreign language anxiety: a mediation analysis. Educational psychology, 37(6), 745-756. DOI: 10.1080/01443410.2016.1149549
Fuente, J. D. L., Martinez-Vicente, J. M., Lopez-Garcia, M., Zapata, L. & Mariano-Vera, M. (2017). Personal Self-Regulation, Learning Approaches, Resilience and Test Anxiety in Psychology Students. Estudios sobre education, 32, 9-26. DOI: 10.15581/004.32.9-26
Gibson, J. (2019). Mindfulness, Interoception, and the Body: A Contemporary Perspective. Frontiers in psychology, 10:2012. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02012
Ghorbani, N., Watson, P. J., & Bart L. Weathington. (2009). Mindfulness in Iran and the United States: Cross-Cultural Structural Complexity and Parallel Relationships with Psychological Adjustment. Current Psychology, 28(5), 211–224.
Kuhbandner. C., Spitzer. B., & Pekrun. R. (2011). Read-Out of Emotional Information from Iconic Memory: The Longevity of Threatening Stimuli. Psychological Science, 22(5) 695-700.
Low, R., & Sweller, J. (2005). The modality principle in multimedia learning (pp.147-158). In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. New York, NY: Cambridge University Press.
Luong, M. T., Gouda, S., Bauer, J. & Schmidt, S. (2019). Exploring Mindfulness Benefits for Students and Teachers in Three German High Schools. Mindfulness, 10(12), 2682-2702. DOI: 10.1007/s12671-019-01231-6
Masuda, A. & Tully, E. C. (2012). The Role of Mindfulness and Psychological Flexibility in Somatization, Depression, Anxiety, and General Psychological Distress in a Nonclinical College Sample. Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 17(1), 66-71
. Mitmansgruber, H., Beck, M. T. & Schubler. G. (2008). Mindful helper: Experiential avoidance, meta-emotion and emotion regulation in paramedics. Journal of Research in Personality, 42, 1358-1363. DOI: 10.1016/j.jrp.2008.03.012
Napoli, M., Krech, P. R. & Holley, L. C. (2005). Mindfulness training for elementary school students: the attention academy. Journal of applied school psychology, 21(1), 99-125.
Park J, & Moghaddam B. (2016). Impact of anxiety on prefrontal cortex encoding of cognitive flexibility. Neuroscience. DOI: 10.1016/j.neuroscience.2016.06.013
Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25, 104-112. DOI: 10.1080/02673843.2019.1596823
Pires, C. P., Putwain, D.W., Hofmann, S.G., Martins, D.S., MacKenzie, M.B., Kocovski, N.L. & do Céu Salvador, M. (2020) Assessing psychological flexibility in test situations: The test anxiety acceptance and action questionnaire for adolescents. Journal of Psychopathology and Clinical Psychology, 25(3), 147-159. DOI: 10.5944/rppc.29014.
Ryan, R. M. & Brown, K. W. (2003). Why We Don’t Need Self-Esteem: on Fundamental Need, Contingent Love,
and Mindfulness. Psychological Inquiry, 14, 27-82. Sakka, S., Nikopoulou, V. A., Bonti, E., Tatsiopoulou, P., Karamouzi, P., Giazkoulidou, A., Tsipropoulou, V., Parlapani, E., Holeva, V. & Diakogiannis, I. (2020). Assessing test anxiety and resilience among Greek adolescents during COVID-19 pandemic. J Mind Med Sci, 7(2): 173-178. DOI: 10.22543/7674.72.P173178
Verplanken, B. & Fisher, N. (2014). Habitual Worrying and Benefits of Mindfulness. Mindfulness, 5, 566–573. DOI: 10.1007/s12671-013-0211-0
Vuilleumier, P. (2005). How brains beware: Neural mechanisms of emotional attention. Trends in Cognitive Sciences, 9, 585–594.
White, R. G., Gumley, A. I., McTaggart, J., Rattrie, L., McConville, D. & Cleare, S. (2013). Depression and Anxiety Following Psychosis: Associations with Mindfulness and Psychological Flexibility. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 41, 34–51. DOI: 10.1017/S1352465812000239
Wittmaier, B. C. (1972). Test anxiety and study habits. The Journal of Educational Research, 65(8), 352-354.
Zahed, S., Javadi, S., Arabzadeh, I. M., & Kadivar, P. (2016). Effects of Anxiety Reduction Treatments on Extraneous Cognitive Load in Students with Test Anxiety. Canadian International Journal of Social Science and Education, 6, 110-118.