Structural Modeling of the Impact of Organizational Factors on the Human Resource Development with the Mediating Role of Knowledge Management Process and Transfer of Training
Subject Areas :Kolsoom Nami 1 , mir mohmmad seyed abbaszadeh 2 , Mohammad Hassani 3 , Abbas Bazargan 4
1 -
2 -
3 -
4 - University of Tehran
Keywords: Knowledge Management Process, Transfer of Training, Organizational Factors, Human Resource Development, Islamic Azad Universities of Hormozgan.,
Abstract :
The aim of the present study determines the relationship between organizational factors and human resources development with the mediating role of knowledge management process and transfer of training in the Islamic Azad Universities of Hormozgan. This study was a correlational research using methods of structural equation modeling. The statistical population included all employees of Islamic Azad University of Hormozgan province, which includes 560 employees that 228 people were selected as statistical sample of the research. To collect data from questionnaires of Shekarzade knowledge management process (2012), Halton, Bates & Rona Transfer of Training (2002), Manus Organizational Factors (2004), Najafi human resource development (2012) were used, Structural validity through confirmatory factor analysis confirmed. Reliability of questionnaires was reported using Cronbach's alpha coefficient as 0.93, 0.89, 0.89 and 0.91, respectively. The results showed that organizational factors have a direct impact on the knowledge management process. Transfer of Training has a direct impact on the development of human resources. knowledge management process has a direct impact on the human resource development. The process of knowledge management has an indirect impact on the human resource development of employees through transfer of training. organizational factors have an indirect and significant impact on the human resource development through the process of knowledge management and the transfer of training.
ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل. (۱۳۸۶). مدیریت دانش در سازمان. تهران: انتشارات پیوند نو.
ابیلی، خدایار. (۱۳۸۲). سیستمهای توسعه منابع انسانی. اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی.
حیدری، حامد؛ علی پور، رحمان؛ روشنی، حسن و عرب شیراز، نیره. (۱۳۹۲). بررسی رابطه مدیریت دانش با انتقال آموزش: مطالعه موردی (بانک رفاه). ششمین کنفرانس مدیریت دانش.
خلیل نژاد، شهرام و مهری، امیر. (۱۳۹۵). نقش مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره 9، تابستان 1395.
شكرزاده، صادق. (1391). طراحي الگوي توسعه منابع انساني براساس نظام مديريت دانش در سازمانهاي دانش محور: مورد مطالعه سازمان انرژي اتمي ايران. رساله دكتري، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهيد بهشتي.
شمس مورکانی، غلام رضا و حسینی، نیره. (۱۳۹۲). آموزش سازماني انتقال آموزش به محيط كار. تهران: باور عدالت.
صلواتی، عادل و حق نظر، فرشته. (۱۳۸۸). بررسی تحلیل عوامل زمینهای موثر براستقرار سیستم مدیریت دانش در واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران. فراسوی مدیریت، سال 3، شماره ۱ ، صص ۷۷-۱۰۴.
فتحی واجارگاه، کورش. (۱۳۹۴). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات : سمت.
محب زادگان، یوسف؛ پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد و فراستخواه، مقصود. (۱۳۹۲). تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سال ۱۹، شماره ۴، صص ۱-۲۵.
معمارزاده تهرانی، غلامرضا؛ مظفری، مهرداد و باقری، صابر. (۱۳۸۷). سنجش اثربخشی مدیریت دانش در توانمند سازی و توسعه پایدار منابع انسانی (مطالعه موردی شرکت ایساکو)، چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی.
موسي خاني، محمد؛ حسنقليپور، طهمورث و وظيفه، زهرا. ( 1392). ارائه مدل تبيين رابطه فرآيندهاي مديريت دانش با توسعه منابع انساني در آموزش عالي. پژوهش¬هاي مديريت عمومي، سال 6، شماره 22، صص 49-70.
نجفی، حسین؛ فرج الهی، مهران؛ نوروز زاده، رضا؛ سرمدی، محمد رضا. (۱۳۹۱). بررسی نقش نظام آموزش از دور بر توسعه منابع انسانی در دانشگاه پیام نور (ایران). پژوهش در برنامهریزی درسی، شماره 35.
یوزباشی، علیرضا؛ چوپانی، حیدر و زارع خلیل، مجتبی. (۱۳۹۰). تحلیل و بررسی اثربخشی دوره¬های آموزش؛ گامی به سوی توسعه و بهسازی کیفیت آموزش. اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴.
Chatterji, N., & Kiran, R. (2017). Role of human and relational capital of universities as underpinnings of a knowledge economy: A structural modelling perspective from north Indian universities. International Journal of Educational Development, 56, 52-61.
Chinying Lang, J. (2001). Managerial concerns in knowledge management. Journal of knowledge management, 5(1), 43-59.
Dobos, A. (2015). The Role of Learning Environments in Civil Service Professional Development Training. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 565-569.
Eid, M., & Nuhu, N. A. (2009). The impact of learning culture and information technology use on knowledge shagging: A case of KFUPM. Presented at 17th European Conference on Information Systems.
Gold, A. H., & Arvind Malhotra, A. H. S. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of management information systems, 18(1), 185-214.
Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. The Journal of Strategic Information Systems, 9(2), 235-261
Holton, E. F., Bates, R. A., & Ruona, W. E. (2000). Development of a generalized learning transfer system inventory. Human resource development quarterly, 11(4), 333-360
Holton, E. F. I., Baldwin, T. T. (2003). Improving learning Transfer in organizations. Published by jossey – Bass, San Francisco.
Hovland, I. (2003). Knowledge management and organizational learning: An international development perspective: An annotated bibliography. London: Overseas Development Institute.
Jafari, M., Akhavan, P., Rezaee Nour, J., & Fesharaki, M. N. (2007). Knowledge management in Iran aerospace industries: a study on critical factors. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 79(4), 375-389.
Jamalzadeh, M. (2012). The Relationship between Knowledge Management and Learning Organization of Faculty Members at Islamic Azad University, Shiraz Branch in Academic year. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 1164-1168
Khandekar, A., & Sharma, A. (2005). Organizational learning in Indian organizations: a strategic HRM perspective. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(2), 211-226
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
Kianto, A., Sáenz, J., & Aramburu, N. (2017). Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation. Journal of Business Research, 81, 11-20.
Liu, C. H. S. (2018). Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tourism Management, 64, 258-270.
Litvaj, I., & Stancekova, D. (2015). Decision-making, and their relation to the knowledge management, use of knowledge management in decision-making. Procedia Economics and Finance, 23, 467-472.
Manovas, M. (2004). Investigating the relationship between knowledge management capability and knowledge transfer success (Doctoral dissertation, Concordia University).
McManus, D., & Loughridge, B. (2002). Corporate information, institutional culture and knowledge management: A UK university library perspective. New Library World, 103(1180), 320-327
Mukherjee, A., Ganesan, R., & Hashmi, S. M. H. (2011). Knowledge Management for Expansion of Human Resource Management Systems. In International Conference on Technology and Business Management.
Omar Sharifuddin Syed-Ikhsan, S., & Rowland, F. (2004). Knowledge management in a public organization: a study on the relationship between organizational elements and the performance of knowledge transfer. Journal of knowledge management, 8(2), 95-111.
Park, J. H., & Wentling, T. (2007). Factors associated with transfer of training in workplace e-learning. Journal of Workplace Learning, 19(5), 311-329
Pattanayak, B. (2003). Gaining competitive advantage and business success through strategic HRD: An Indian experience. Human Resource Development International, 6(3), 405-411.
Schneider, K., Pältz, M., & Stauche, H. (2013). Transfer of Learning in Organizations. Springer.
Song, J. H., & Kolb, J. A. (2009). The influence of learning culture on perceived knowledge conversion: an empirical approach using structural equation modelling. Human Resource Development International, 12(5), 529-550.
Storey, J. & Quintas, P. (2001), “Knowledge management and HRM”, in Storey, J. (Ed.), HRM A Critical Text, Thomson Learning, London.
Theriou, G. N., & Chatzoglou, P. D. (2009). Exploring the best HRM practices-performance relationship: An empirical approach. Journal of Workplace Learning, 21(8), 614-646.
Thite, M. (2004). Strategic positioning of HRM in knowledge-based organizations. The learning organization, 11(1), 28-44.
Velada, R., Caetano, A., Michel, J. W., Lyons, B. D., & Kavanagh, M. J. (2007). The effects of training design, individual characteristics and work environment on transfer of training. International Journal of Training and Development, 11(4), 282-294.