Solutions of Mullā Hādī Sabziwārī and Ḥassanzādeh Āmulī to the Dilemma of Agent-by-Foreknowledge in Mullā Ṣadrā’s Philosophy
Subject Areas : Studies on Mulla Sadra and the Transcendent PhilosophyNaeimeh NajmiNejad 1 , Ahmad Ghafari 2
1 - Level 4 Student of the Transcendent Philosophy, Jamiat al-Zahra Seminary, Qom, Iran
2 - Assistant Professor, Iranian Research Institute of Philosophy, Thran, Iran
Keywords: agent-by-foreknowledge, age-by-self-manifestation, active knowledge, Mullā Ṣadrā, Mullā Hādī Sabziwārī, ‘Allāmah Ḥassanzādeh Āmulī,
Abstract :
The discussion of divine activity and the quality of the creation of existents has always been a challenging discussion, and different thinkers have provided different views, each based on their philosophical thoughts. Among them, Mullā Ṣadrā has sometimes acknowledged agent-by-foreknowledge and sometimes agent-by-self-manifestation regarding the quality of God’s Agency in his various works. These two apparently contradictory views have made the commentators of his works to try to reveal his ultimate intention. This paper, which has been written following a descriptive analytic method, discusses the views of Mullā Hādī Sabziwārī and Ḥassanzādeh Āmulī as two of the important commentators of the Transcendent Philosophy and concludes that, through referring agent-by-self-manifestation to providence in its general sense, Sabziwārī tries to reconcile these two views. However, with his particular interpretation of the Peripatetics’ view of God’s agency, Ḥassanzādeh Āmulī equates agent-by-foreknowledge with agent-by-self-manifestation. Nevertheless, the authors believe that the main basis of agent-by-foreknowledge that has persuaded Mullā Ṣadrā to acknowledge it is active knowledge. For this reason, by accepting agent-by-foreknowledge, he agrees with such affairs as the addition of knowledge to essence, which the Peripatetics have suggested in this regard. Accordingly, we can conclude from Mullā Ṣadrā’s different statements about the quality of divine agency that his view is based on active knowledge, which also exists in agent-by-foreknowledge. Hence, he speaks of agency-by-foreknowledge in relation to God’s Activity, which is consistent with agent-by-self-knowledge.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1370) قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ابنسینا (1363) المبدأ و المعاد، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی.
ابنسینا (1375) الاشارات والتنبیهات، قم: نشر البلاغه.
ابنسینا (1376) الالهیات من الشفاء، قم: مرکز نشر علوم اسلامی.
ابنسینا (1379) النجاة، تهران: دانشگاه تهران.
ابنعربی، محییالدین (1370) فصوص الحکم، تهران: الزهرا.
ابنعربی، محییالدین (1421ق) مجموعه رسائل ابنعربی، بیروت: المحجة البیضاء.
ابنعربی، محییالدین (بیتا) الفتوحات المکیة، بیروت: دار الصادر.
جامی، عبدالرحمن (1370) نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جندی، مؤیدالدین (1381) شرح فصوص الحکم، قم: بوستان کتاب.
جوادی آملی، عبدالله (1386) رحیق مختوم، بخش چهارم از جلد ششم، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1387) تحریر تمهید القواعد، قم: اسراء.
حسنزاده آملی، حسن (1379) خیر الاثر در رد جبر و قدر، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حسنزاده آملی، حسن (1381) هزار و یک کلمه، ج5، قم: بوستان کتاب.
رازی، فخرالدین محمد (1986م) الأربعین فی أصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة.
ساجدی، علیمحمد (1383) «صدرالمتألهین شیرازی و نحوه فاعلیت حقتعالی در نظام آفرینش»، فصلنامه اندیشه دینی، شمارۀ 10، ص62-41.
سبزواری، ملاهادی (1369) شرح المنظومة، تحقیق و تعلیق حسن حسنزاده آملی، تهران: ناب.
سبزواری، ملاهادی (1375) تعلیقه بر الشواهد الربوبیة، بیروت: مؤسسة تاریخ العربی.
سهروردی، شیخ شهابالدین (1373) مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
عبودیت، عبدالرسول (1393) درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، سمت: تهران.
فرغانی، سعیدالدین سعید (1379) مشارق الدراری فی کشف حقائق الدرر، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
قیصری، داوود بن محمود (1375) شرح فصوص الحکم، تهران: علمی و فرهنگی.
قیصری، داوود بن محمود (1381الف) رسائل قیصری، تهران: مؤسسۀ حکمت و فلسفه ایران.
قیصری، داوود بن محمود (1381ب) رسالة فی التوحید والنبوة والولایة، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
ملاصدرا (1361) العرشیة، ترجمه علامحسین آهنی، تهران: مولی.
ملاصدرا (1363) المشاعر، تهران: طهوری.
ملاصدرا (1378) المظاهر الإلهية فی أسرار العلوم الكمالية، تصحیح و تحقیق سیدمحمد خامنهای، تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا.
ملاصدرا (1380) الحكمة المتعالية فی الأسفار الأربعة، ج2 و 7، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1381الف) المبدأ و المعاد، تصحیح و تحقیق محمد ذبیحی و جعفر شاهنظری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1381ب) الحكمة المتعالية فی الأسفار الأربعة، ج6، تصحیح و تحقیق احمد احمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
ملاصدرا (1383) الحكمة المتعالية فی الأسفار الأربعة، ج3، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.