Designing a model for the creation of export consortia in the context of industrial clusters
Subject Areas :Mahmood Ghayoomi 1 , mohammad hosein abooie 2 , Mohammad Ali Vahdat 3 , Abolghasem Ebrahimi 4
1 - PhD student, Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, Yazd University
2 - Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, Yazd University
3 - Associate Professor, Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, Yazd University
4 - Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University
Keywords: Small and medium enterprises, export consortium, industrial cluster,
Abstract :
Despite the considerable number of small and medium size enterprises, their impact on the economic area is not remarkable due to the existing limitations in the area of financial resource, human resource, market accessibility and market information. Since most of the active enterprises in industrial clusters are small and medium enterprises, and considering that the characteristics of the industrial cluster affect the function of active enterprises within the cluster and these features facilitate marketing and export activities, One of the most significant ways to overcome these limitations is to organizing and strengthening of the powers of the small firms through the establishment of network and common collaboration between enterprises in the export area as well as the design of a model for the establishment of export consortia. In this research, the goal is providing a model for the creation of export consortia in the context of industrial clusters, information resources from semi-structured interviews with cluster development agent, managers of industrial units that involved in industrial clusters and the study of institutional documents, were collected. It identifies the dimensions, components and features that influence the establishment of a successful export consortium according to the grounded theory by doing open, axial, and selective coding. In addition, 205 concepts were categorized in the form of a model into 26 sub-categories and 6 main categories including causal conditions, main phenomena, executive strategies, underlying factors, confounding factors and consequences. By receiving expert opinions on industrial clusters and export consortiums with a successful or unsuccessful experience through statistical analysis of the questionnaire and using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and through identifying the weight of each category and concept, their relative importance in the success of export consortia was discussed. The proposed model incorporates all the factors that contribute to the establishment of successful export consortia and can be used as a comprehensive model.
استراوس، انسلم، کوربین، جولیت، (1391)، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه¬ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران، نشر نی، چاپ دوم.
اشجعی، م.، و گمنام، ز. (1393). راهنمای توسعه کنسرسیومهای صادراتی. معاونت صنایع کوچک شرکت شرکتهای صنعتی استان قم، قم: انتشارات آیین محمود.
ايمان، م., و محمديان، م. (1387). روش شناسي نظريه بنيادي. فصلنامه علمي ـ پژوهشي روش شناسي علوم انسانی، 31-54.
بازرگان، ع. (1386). روشهای تحقیق آمیخته: رویکری برتر برای کند و کاو در مسایل نظام آموزشی و حل آنها. روانشناسی و علوم تربیتی، 76، 101-120.
بازرگان،ع., يزداني، ح., احساني مقدم، ن., و شعباني، م. (1394). بررسي ميزان اهميت و توجه به اندازه گيري زنجيره ارزش منابع انساني در گروه صنعتي سايپا (مطالعه چند موردي).مديريت بازرگاني 339-362.
بهرامی، ص.، آوخ، س.، و کرباسیان، م. (1394). اولویتبندی عوامل موثر در عملکرد یک پرتابه با تلفیق روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و طراحی آزمایشهای تاگوچی (مطالعه موردی: صنایع منتخب هوا فضا). مدیریت تولید و عملیات، دوره ششم، 2 (پیاپی 11)، 113-128.
داداشپور، ه. (1388). خوشههای صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقهای؛ راهبرد یاس، 11، 53-71.
داناییفرد، ح. (1384). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران: صفار.
رحمانی، ت. (1393). خوشههای صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه قضای رقابت و افزایش توان صادرات (مورد کاوی: نگاهی به خوشههای صنعتی نساجی و پوشاک در کشور چین)، اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی.
روغنيان ع. (1395) تعديل روش حداقل مجذورات براي تعيين وزن شاخص ها در محيط فازي شهودي. مدیریت تولید و عملیات، 116-105
سازمان توسعه تجارت ایران، 1394.
سليماني، غ.، عزيزمحمدلو، ح.، وحدت، س.، انوشه، م.، موسوي نقابي، س. م. (1394). رويکردها و مدلهای توسعه صنايع کوچک در ايران. نشر آيين محمود، قم.
عزيزي ش, بلاغي اينالو م. (1395) بخش بندي کاربران بانکداري موبايلي بر مبناي انتظارات با رويکرد خوشه بندي. مدیریت تولید و عملیات، 234-217
فلاح شمس لیالستانی، م.، راجی، م.، و خواجهپور، م. (1392). ارزیابی عملکرد سازمان با رویکرد ترکیبی BSC، AHP و TOPSIS. مدیریت صنعتی، 5 (1)، 81-100.
کرسول، ج. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریه دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن داناییفرد، حسین کاظمی. ویرایش دوم، انتشارات صفار: تهران.
مبینیدهکردی، ا.، و ابراهیمی، م. (1395). تحلیل نقش نظام ارزشیابی عملکرد در بهرهوری سازمان با استفاده از نظریه دادهبنیاد. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 25، 59-81.
معرفي، ا.، آشتياني، و.، و ايلانلو، م. (1392). مديريت توسعه خوشههاي صنعتي، نشر مهر سجاد: قم
منصوري،ع.(1383). راهنماي توسعه خوشههاي صنعتي. تهران: سازمان صنايع کوچک و شهرکهای صنعتي ايران.
موسوي نقابي، س.م. سيد مجتبي, نظري، حسنقلي پور، طهمورث، سليماني، عباسيان، عزت ا... (1394). طراحي مدل شبکهسازي فعالیتهای بازاريابي بنگاههاي فعال در خوشههاي صنعتي ايران. فصلنامه علوم مديريت ايران، تهران.
نظری، م.، حسنقلیپور، ط.، سلیمانی، غ.، و موسوینقابی، س. م. (1396). توسعه شبکههای بین بنگاهی راهکار بهکارگیری ظرفیت بلااستفاده بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی: ارائه نظریه دادهبنیاد. مدیریت بهرهوری، 40، 7-48.
Andadari, Roos Kities, (2008), Local clusters in global value chains, Rozenberg Publishers
Boroushaki,S., and Malczewski, J. (2008). Implementing an extension of the analytical hierarchy process using ordered weighted averaging operators with fuzzy quantifiers in ArcGIS.Computers and Geosciences, 34, 399-410.
Brachert, M. Titze, M, & Kubis, A. (2011). Identifying Industrial Clusters from a multidimensional perspective: Methodical aspects with an application to Germany. Papers in regional science, 90(2), 419-439.
Brown, Peter, Rod B. McNaughton, and Jim Bell. (2010). Marketing externalities in industrial clusters: A literature review and evidence from the Christchurch, New Zealand electronics cluster.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design-Choosing among Five Approaches: Sage Publications. ThousandOaks, California.
Danaee Fard, H. & Eslami, A. (2010), “Discovering Theory of OrganizationalIndifference: A Grounded Theory Strategy”, European Journal of ScientificResearch, Vol. 40, No. 3, Pp. 450-460.
Delaney, Laurel J. (2014). Methods of Exporting." Exporting Essentials. Apress,. 101-124
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research: Sage
Eaves, Y. D. (2011). A synthesis technique for grounded theory dataanalysis. Journal of advanced nursing, 35(5), 654-663
Flint, D., Gammelgaard, B., Manuj, I., & Pohlen, T. L. (2012). A reviewer's guideto the grounded theory methodology in logistics and supply chain managementresearch. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management,42(8/9), 784-803.
Gnyawali, D, and Srivastava, M (2013). Complementary effects of clusters and networks on firm innovation: A conceptual model, J. Eng”, Technol Manage, 30. 1-20.
Hood, J. C., Bryant, A., & Charmaz, K. (2007). Orthodoxy vs. power:Thedefining traits of grounded theory. The Sage handbook of grounded theory, 151-164.
Ireland, R. Duane, (2002). Alliance Management as a Source of Competitive Advantage, Journal of Management, 28(3) 413–446
Kendall, J. (1999). Axial coding and the grounded theory controversy.Western journal of nursing research, 21(6), 743-757
Lai, Y, Hsu, M, Lin, F, Chen, Y, and Lin, Y. (2014). The effects of industry cluster knowledge management on innovation performance”. Journal of Business Research, 67(5), 734-739.
Larichev, O.I.,and Moshkovich , H.M.(1995). ZAPROS-LM-a method and system for ordering multi attribute alternatives. European J.of operational Research, 82, 503-521.
Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERPadoption and use.
Li, W., Veliyath, R. & Tan, J., (2013). Network characteristics and firm performance: An examination of therelationships in the context of a cluster, Journal of Small Business Management, 51(1), pp.1-22.
Malmberg, A., & Maskell, P. (2002). The elusive concept of localization economies: towards a knowledge-based theory of spatial clustering.
McFerran,Katrina Skewes, Saarikallio,Suvi, (2014) Depending on music to feel better: Being conscious of responsibility when appropriating the power of music, The Arts in Psychotherapy 41, 89–97
Nwankwo, S. and Gbadamosi, A. Eds (2011). Entrepreneurship Marketing: Principles and Practice of SME Marketing. Routledge
Oktay, J. S. (2012). Grounded theory: Oxford University Press.
Padgett, D. (2004). The qualitative research experience: Wadsworth/Thomson Learning.
Pohekar. S.D. & Ramachandran, M. (2004). Application of multi-criteriadecision making to sustainable energy planning. Renwable andSustainable Energy Reviews, 8(4), 365-381.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Research methods for business studentsp. 649.
Scott, H. (2009). Data analysis: Getting conceptual. The groundedtheory review, 8(2), 89-112
Smith, K. (2008). A Grounded Theory Analysis of how College Students Searchfor Health Information on the Internet: The Case of HIV/AIDS: ProQuest.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications, Thousand Oaks, USA.
Wagner, S. M., & Johnson, J. L. (2004). Configuring and managing strategic supplier portfolios. Industrial Marketing Management